فقط ۱۰درصد کلاس‌اولی‌ها به مدرسه رفتند/ مدارس برای آموزش حضوری چه کردند؟

در حالی که هنوز برخی ابهامات درباره شیوه بازگشایی حضوری مدارس مطرح است، سکوت سخنگوی وزارت آموزش و پرورش باعث بی‌پاسخ ماندن آنها شده است.

به گزارش مشرق، با آغاز واکسیناسیون  دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، روند بازگشایی مدارس تسریع می‌شود و قرار است از آبان ماه روند بازگشایی حضوری مدارس آغاز شود.

البته مدارس روستایی و عشایری کم‌جمعیت، از ابتدای مهر آموزش حضوری را آغاز کرده‌اند و قرار است به‌تدریج در طول دو ماه آینده، روند آموزش‌ها به‌سمت حضوری پیش برود.

بیشتر بخوانید:

تمام مدارس چه زمانی دایر می‌شوند؟

با توجه به مصاحبه‌های مکرر مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس از آبان ماه، هنوز سؤالات و ابهامات مختلفی در این باره مطرح است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که مبادا پس از بازگشایی مدارس، تجربه سال گذشته تکرار شود و باز هم شاهد بسته شدن درهای مدارس باشیم.

مدارس تا چه‌اندازه در جریان دستورالعمل‌های بازگشایی هستند و آیا برای طراحی تدابیر لازم به‌منظور بازگشایی مدارس از آبان ماه آماده هستند؟

واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در حال اجراست اما تکلیف بازگشایی مدارس در دوره ابتدایی با توجه به ضرورت آموزش حضوری برای این گروه از دانش‌آموزان چیست؟ آیا کلاس‌های حضوری دوره ابتدایی نیز از آبان ماه آغاز خواهد شد یا با تأخیر همراه است؟

آیا تزریق واکسن شرط حضور در مدرسه است؟ تکلیف معلمان و دانش‌آموزانی که برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند، پس از بازگشایی مدارس چه خواهد بود؟

اگر مدرسه‌ای به‌سمت آموزش‌های حضوری حرکت نکرد، نحوه نظارت و ثبت اعتراض والدین به‌چه‌صورت است؟

با وجود انتخاب علیرضا کمره‌ای به‌عنوان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، اما عدم پاسخگویی او باعث شده است این سؤالات و ابهامات همچنان برای خانواده‌ها باقی بماند.

کمره‌ای در  نشست مجازی معاونان وزارت آموزش و پرورش با مدیران کل استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور اظهار کرد: در الگوی بازگشایی مدارس، سعی کردیم مدرسه را کانون  اصلی کار قرار دهیم و تمام تمرکزمان را در اعطای اختیارات، تصمیم‌گیری‌ها و تهیه گزارش‌ها به مدرسه معطوف کنیم. مدرسه و منطقه، واحدهای عملیاتی اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند که اگر خوب بدرخشند و درست عمل کنند، مشکلی در پیگیری اهداف بازگشایی و نحوه نظارت بر فعالیت‌های مدرسه نخواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاستی آرام، تدریجی و اقتضایی به‌سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی را به‌شیوه ترکیبی (در فضای مجازی و به‌صورت حضوری در مدرسه)، مورد تأکید قرار دهیم.

وی با اعلام این‌که "به‌تدریج در طول دو ماه آینده به‌سمت آموزش‌های حضوری گرایش پیدا خواهیم کرد"، ادامه داد: خوشبختانه این سیاست‌ها یعنی بازگشایی تدریجی و الگوی آموزشی مورد تأیید دولت هم قرار گرفته است و امیدواریم با  سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور و کنترل شرایط بیماری، بتوانیم سرعت فرآیند بازگشایی مدارس را افزایش دهیم.

آموزش حضوری در تمام مدارس تا پایان آبان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس تا پایان آبان ماه به‌صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد  اما در شرایط مطلوب، ممکن است این کار سریعتر انجام شود در این زمینه باید با دقت و سرعت بیشتری الگوی بازگشایی را تبیین کنیم تا بتوانیم بر کارها نظارت داشته باشیم و با استناد بر گزارش‌های خوبی که به دست می‌آوریم  سیاست‌های آینده  بازگشایی مدارس را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم.

دشواری نظارت

کمره‌ای ادامه داد: شاید دشوارترین کار در ایام کرونا، پیچیدگی و سختی نظارت بر فرآیندهای آموزشی و تربیتی، حتی در ساده‌ترین شاخص‌ها است که در ستاد و حتی در استان و منطقه با توجه به پراکندگی بالای مدارس دچار ابهام و تردید می‌شویم، به‌عنوان مثال تردید داریم؛ آیا جریان تربیت و یادگیری مدارس برقرار است یا خیر؟ یا؛ نحوه فعالیت معلمان چگونه است؟ یا؛ شکل و فرم اداره و مدیریت مدرسه اگر حضوری است به‌چه‌صورت و اگر غیرحضوری چگونه انجام می‌شود؟ ساعت‌های آموزشی چگونه بسته شده است و آیا معلم قادر است اهداف درسی را کامل پیاده کند یا خیر؟ آگاهی دقیق و شناخت شرایط حاکم بر مدارس دشوارترین کار در دوره کرونا بود.

امکان نظارت سریع وجود ندارد

وی با اشاره به این نکته که "امکان سرکشی به تک تک واحدهای آموزشی برای ما میسر نبوده و نیست"، گفت: در زمان حاضر بیش از ۱۱۲هزار  مدرسه داریم و بدون تردید امکان نظارت سریع بر جزئیات آموزشی در سطوح استان و ستاد وجود ندارد مگر این‌که برای نظارت به سامانه‌ها و توان مناطق اعتنا و اتکا کنیم و این سامانه‌ها وقتی قابل اتکاست که داده‌های ثبت‌شده در آن قابل اعتماد، متقن و محکم باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین تأکید ما این است که همه مدارس بر اساس اولویت، چک‌لیست‌های بهداشتی مدرسه را تکمیل کنند. تکمیل چک‌لیست، قدم اول در ورود به فرآیند آموزش حضوری یا غیرحضوری است چون حتی اگر آموزش در مدرسه‌ای به‌صورت غیرحضوری انجام شود، تکمیل چک‌لیست بهداشتی می‌تواند به ما در تشخیص زمان آموزش‌های حضوری و اولویت‌بندی مدارس در آموزش حضوری کمک کند.

چگونگی بازگشایی مدارس

کمره‌ای ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰هزار چک‌لیست بهداشتی، تکمیل و ارسال شده است. مدیران دقت کنند که در دستورالعمل‌های بهداشتی یک مرحله خودارزیابی مدرسه باید انجام شود که این گام در واقع همان خودارزیابی مورد تأیید معاونت تربیت بدنی و سلامت است و ناظران بیرونی نیز برای انجام نظارت به داده‌های این چک‌لیست و خودارزیابی‌های انجام‌شده مراجعه خواهند کرد و لازم است تأکید کنم مدیران مناطق و رؤسای ادارات حتماً باید بر تکمیل چک‌لیست‌ها از سوی مدیران مدارس، نظارت و پیگیری دقیق داشته باشند.

وی بیان کرد: مدیران مدارس باید مراقبت کنند که اگر مدرسه مشمول شرایط آموزش‌های غیرحضوری است باید لیست غیرحضوری را تکمیل کنند و هر زمانی که مجاز به ارائه آموزش‌های حضوری شد، مجدداً  فرم «۳الف» مربوط به آموزش حضوری و یا ترکیبی را کامل خواهند کرد چرا که ممکن است مدرسه‌ای در نیمه اول مهر غیرحضوری باشد اما در نیمه دوم با توجه به روستایی بودن یا زیر ۳۰ نفر بودن کلاس‌ها، فعالیت آنها به شیوه حضوری تغییر یابد که در این صورت باید لیست حضوری را تکمیل کند تا روشن شود مدرسه وارد فرآیندهای حضوری شده است و تنها بر این اساس می‌توانیم گزارش‌های دقیقی دریافت کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت مناطق در بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری، مدارس روستایی است. بی‌تردید می‌توان گفت مدارس روستایی ما با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز به‌شرط داشتن مجوز، باید  فعالیت حضوری داشته باشند و مدارسی که مجوز برایشان صادر نشده است باید ابتدا چک‌لیست‌ها را کامل کنند تا امکان صدور مجوز بازگشایی برای آنها فراهم شود.

۴۹درصد هنرستان‌ها آموزش حضوری را آغاز کردند

کمره‌ای درخصوص نحوه اولویت‌بندی برای بازگشایی مدارس مطرح کرد: ۶ دسته اولویت در الگوی بازگشایی داشتیم؛ گروه اول مدارس عشایری و روستایی بودند که نیمه اول مهرماه باید بازگشایی می‌شدند و گروه دوم مدارس عشایری و روستایی بودند که باید در نیمه دوم بازگشایی می‌شدند، یک گروه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی هم در اولویت هستند که باید ارتباطشان با مدرسه برقرار شود و گروه دیگر نیز دانش‌آموزان مهارتی هستند که باید از اول مهر فعالیت‌های خود را آغاز می‌کردند و آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکرده‌اند و فقط ۴۹ درصد مدارس کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای آموزش حضوری خود را آغاز کردند که انتظار ما بیش از این بود.

۱۰درصد کلاس‌اولی‌ها حضوری به مدرسه رفتند

کمره‌ای ادامه داد: از مجموعه ۷۰۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در حوزه  فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش ۳۴۶۰ مجوز صادر شده است که معادل ۴۹ درصد مدارس است که انتظار می‌رفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیت‌های حضوری را آغاز می‌کردند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد مدارس توانسته‌اند دانش‌آموزان کلاس اول خود را به‌صورت حضوری به مدارس بیاورند و نسبت به کل آمار دوره اول و دوم توانسته‌اند سیاست معاونت ابتدایی را محقق کنند که این موضوع با مطلوب ما فاصله دارد بنابراین انتظار داریم تا جایی که اجازه داده شده با دست باز عمل کنید تا این سیاست محقق شود و اگر در جایی مجوز داده نشده است به‌گونه‌ای عمل شود تا اگر نظارتی صورت گرفت، مناطق آموزشی بتوانند از ابعاد نظارتی و عملکرد خود دفاع کنند.

وی افزود: تاکنون ۷۵۵۶ مدرسه که زیر ۳۰۰ نفر دانش‌آموز داشتند و تعداد ۱۶۵۵ مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کرده‌اند که البته در مورد همه مدارس، امکان  صدور مجوز وجود دارد اما با قید زمان بازگشایی.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    کرونا بیماری تنفسی هست رو به سردی و بیماری های فصلی مدرسه ای که ۶ کلاس پایه خفتم دارد و هر کلاس ۴۰ نفر کدوم پروتکل رو در یک کلاس درس میشه پیاده کرد کودکان و نوجوانان سرمایه های ملی هستند در معرً خطر قرار ندهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس