کد خبر 1284328
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: روز گذشته، نتایج اولیه انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق اعلام شد. برخی نکات مهم این نتایج عبارتند از

جریان وابسته به مقتدی صدر با کسب 73 کرسی در جایگاه نخست ایستاد. صدری‌ها توانستند بدون ائتلاف با گروه‌هایی خارج از جریان صدر و در سایه مشارکت پایین انتخاباتی، نتایج قابل توجهی به دست آورند.

 تقدم به رهبری محمد الحلبوسی توانسته با کسب 38 کرسی در جایگاه دوم بایستند. خود الحلبوسی نیز بالاترین رأی شخصی را میان اهل سنت به دست آورده است. آن هم در انتخاباتی که به دلیل تغییر در قانون، بسیاری از چهره‌های مشهور و سران احزاب سیاسی از بیم عدم رأی‌آوری نامزد انتخاباتی نشدند.

 ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با صعود نسبت به انتخابات گذشته با کسب 37 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفته است. نوری مالکی اکنون مهم‌ترین رقیب الکاظمی محسوب می‌شود. در این میان نقش تعیین‌کننده با حزب دموکرات کردستان و تقدم الحلبوسی است.

نیروهای مستقل همانطور که پیش‌بینی می‌شد توانستند با کسب 29 کرسی در جایگاه مناسبی قرار بگیرند. به نظر می‌رسد تغییر قانون انتخابات در گام نخست، توانسته تاحدودی فضا را برای ورود چهره‌های خارج از احزاب فراهم کند. البته در صورتی که فرضیه ورود برخی چهره‌های وابسته به احزاب در قالب نیروهای مستقل برای اطمینان از رأی‌آوری اشتباه باشد.

 ائتلاف فتح و جریان وابسته به عمار حکیم و حیدر العبادی شاید بزرگترین بازندگان انتخابات اخیر بودند. گروه نخست 14 کرسی و گروه دوم تنها 4 کرسی انتخاباتی کسب کرده‌اند. به نظر می‌رسد آرای کاسته شده از سبد ائتلاف فتح به سبد ائتلاف دولت قانون و آرای کاسته شده از سبد حکمت ملی و نصر به سبد صدری‌ها و تحریم‌کنندگان افزوده شده است.

 در مجموع دو نکته را نباید فراموش کرد: نخست اینکه نتایج فعلی، آمار اولیه محسوب می‌شود. هرچند که احتمال تغییر تعیین‌کننده در نتایج کم است. دوم اینکه در ساختار انتخاباتی عراق، ائتلاف‌های پساانتخاباتی اهمیت بسیاری دارند؛ زیرا این ائتلاف‌ها تعیین‌کننده فراکسیون بزرگتر و در نهایت گزینه نخست‌وزیری هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 4
    اگر شورای نگهبان داشتند الان فقط جریان هماهنگ با شورای نگهبان رای می اورد چون فقط آنها در میدان بودند و بقیه به اسم مواد مخدر و دزدی و ... رد صلاحیت می شدند
  • نوید IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 5
    پس فهمیدن مشکل اصلی بدبختیوش ایران بوده و جریان های وابسته به ایران لگد زدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس