کد خبر 1284505
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
علائم خرابی سنسور دور موتور

این سنسور نقش مهمی در نحوه عملکرد خوب ماشین شما دارد. اکثر مردم حتی از این سنسور اطلاع ندارند و بیشتر آنها نمی‌دانند که این سنسور چه کارایی دارد.

به گزارش مشرق،‌ خودرو دارای سنسورهای مختلف است و یکی از آن سنسورها، سنسور دور موتور است که به آن سنسور ESS یا سنسور موقعیت میل لنگ نیز می‌گویند. این سنسور نقش مهمی در نحوه عملکرد خوب ماشین شما دارد. اکثر مردم حتی از این سنسور اطلاع ندارند و بیشتر آنها نمی‌دانند که این سنسور چه کارایی دارد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که سنسور دور موتور چه کار می کند و چرا اهمیت دارد. ما همچنین علائم خرابی سنسور موقعیت دور موتور را بررسی می‌کنیم تا شما خودتان بتوانید به راحتی خرابی آن را تشخیص دهید.

سنسور دور موتور چه‌کار می‌کند؟

سنسور دور موتور یک وسیله الکترونیکی است که در موتور احتراق داخلی اعم از بنزینی و دیزلی برای نظارت بر موقعیت یا سرعت چرخش میل‌لنگ به کار می رود. این اطلاعات توسط سیستم‌های مدیریت موتور برای کنترل تزریق سوخت یا زمان سیستم احتراق و سایر پارامترهای موتور استفاده می‌شود. بدون دسترسی به سنسورهای دور موتور الکترونیکی، باید به‌صورت دستی بر روی زمان‌بندی موتورهای بنزینی تنظیم شود.

این سنسور به همراه سنسور موقعیت میل بادامک یکی از دو سنسور مهم موتورهای امروزی است. ازآنجاکه تزریق سوخت (موتورهای دیزلی) یا احتراق جرقه‌ای (موتورهای بنزینی) معمولا از روی سیگنال موقعیت سنسور میل‌لنگ تنظیم می‌شود، خرابی سنسور باعث روشن نشدن موتور یا قطع شدن آن در حین کار می‌شود.

سنسور دور موتور وظیفه نظارت بر میل‌لنگ را بر عهده دارد و مطمئن می‌شود که با بقیه موتور در یک راستا یا زمان مناسب قرار دارد. ESS یا سنسور دور موتور به میل‌لنگ نگاه می‌کند و می‌بیند که در چه موقعیتی قرار دارد. سپس این اطلاعات را به واحد کنترل موتور می‌فرستد و این‌گونه است که می‌داند کدام سیلندر را آتش بزند. سنسور دور موتور همچنین مراقب سرعت چرخش میل‌لنگ است.. دلیل اهمیت دور در دقیقه این است که خودرو چگونه دنده‌ای را برای انتقال نیرو انتخاب می‌کند. اگر سنسور دور موتوریا سنسور موقعیت میل‌لنگ خراب شود یا شروع به خراب شدن کند، در این صورت خودرو بد استارت می‌خورد.

سنسور دور موتور دقیقا کجاست؟

ابتدا باید بدانید واحد کنترل موتور چیست ECU یا واحد کنترل موتور را می‌توانید، مغز ماشین خود بدانید. تعدادی سنسور در خودرو وجود دارد که با واحد کنترل موتور (ECU) یا ماژول کنترل موتور (ECM) ارتباط برقرار می‌کند تا خودرو شما در حداکثر ظرفیت کار کند. ECU چهار قسمت اصلی سیستم‌های خودرو شمارا تنظیم می‌کند: نسبت هوا به سوخت، سرعت کار درجا، زمان متغیر سوپاپ و زمان احتراق.

سنسور دور موتور به بلوک موتور و رو به روتور زمان‌بندی روی میل‌لنگ موتور نصب شده است.

این سنسور سیگنال‌های مورداستفاده ECU موتور را برای محاسبه موقعیت میل‌لنگ و سرعت چرخش موتور تشخیص می‌دهد.

هدف عملکردی سنسور موقعیت میل‌لنگ، تعیین موقعیت و یا سرعت چرخش (RPM) میل‌لنگ است. واحدهای کنترل موتور از اطلاعات منتقل‌شده توسط سنسور برای کنترل پارامترهایی مانند زمان احتراق و زمان تزریق سوخت استفاده می‌کنند.

انواع سنسور دور موتور

انواع مختلفی از سنسورها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد: سنسور القایی، سنسور اثر هال، سنسور مقاومت مغناطیسی و سنسور نوری. سنسورهای القایی ساده‌ترین ساختار را دارند و معمولا دستگاه‌های کاملا منفعل هستند. سنسورهای اثر هال و مقاومت مغناطیسی نسبت به سنسورهای القایی دارای مزیت هستند زیرا می‌توانند میدان‌های مغناطیسی ایستا (بدون تغییر) را تشخیص دهند. سنسورهای نوری در برابر رسوب، مقاومت چندانی ندارند اما قادرند دقیق‌ترین تشخیص لبه را ارائه دهند.

دلیل خرابی سنسور دور موتور؟

گاهی اوقات، سنسور ممکن است سوخته یا فقط در طول زمان و در مسافت پیموده شده فرسوده شود و از کار بیفتد. یکی از دلایل احتمالی خرابی سنسور دور موتور، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید است. و از دلایل دیگر می توان به ارتعاشاتی اشاره کرد که باعث شکستگی یا خوردگی سنسور می‌شود. بسیاری از سنسورهای دور موتور مدرن، واحدهای آب‌بندی‌شده هستند بنابراین در اثر آب یا مایعات دیگر آسیب نمی‌بینند.

علائم خرابی سنسور دور موتور +عکس

علائم خرابی سنسور دور موتور

بسیاری از نشانه‌هایی که با خرابی سنسور دور موتور همراه است به موتور و نحوه عملکرد خوب خودرو مربوط می‌شود. این باید منطقی باشد زیرا همان‌طور که گفته شد سنسور کنترل می‌کند که ماشین در چه دنده‌ای قرار دارد و همچنین چه سیلندرهایی در حال اشتعال هستند. اگر سیگنال اشتباهی ارسال ‌شود، سنسورهای اشتباه ممکن است جرقه‌زنی کنند، یا ممکن است ماشین در دنده اشتباه قرارگیرد. این می‌تواند صدمات زیادی به موتور و گیربکس وارد کند. به همین دلیل است که در صورت مشاهده علائم زیر، باید در اسرع وقت خودرو خود را چک کنید.

افزایش مصرف سوخت: معیوب بودن سنسور دور موتور باعث تزریق بیش‌ازحد یا کم سوخت خودرو می‌شود. این می‌تواند باعث سوخت نادرست موتور شود و درنتیجه باعث هدر رفتن و انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر شود.

روشن بودن چراغ موتور: اگر سنسور دور موتور شما دارای یک سیگنال متناوب است، چراغ چک موتور روشن می‌شود.

کاهش عملکرد موتور: مشکلات مربوط به سنسور دور موتور می‌تواند منجر به عملکرد نادرست موتور شما شود. این می‌تواند باعث توقف، کاهش شتاب، افزایش آلایندگی و شروع سخت شود.

خاموش شدن موتور یا شروع سخت هنگام گرم شدن: گاهی اوقات سنسور دور موتور هنگام گرم شدن از کار می‌افتد، که می‌تواند باعث خاموش شدن موتور و یا سخت شدن راه‌اندازی بعد از گرم شدن موتور شود. گاهی اوقات فقط انتظار برای خنک شدن موتور به سنسور دور موتور اجازه می‌دهد تا دوباره موتور شروع به کار کند. در این شرایط سنسور دور موتور باید تعویض شود.

چرا سنسورهای دور موتور خراب می‌شوند؟

سنسور دور موتور یک ابزار دقیق است، بنابراین برای خواندن دقیق باید در حالت نوک بالایی کار کند. بدون قرائت دقیق سنسور میل‌لنگ، موتور ممکن است انواع مشکلات مختلف را نشان دهد. ما قصد داریم چند دلیل برای خرابی سنسور دور موتور را بررسی کنیم.

آسیب چرخ و پین: ممکن است از توضیحات ما در مورد نحوه عملکرد سنسور میل‌لنگ به خاطر داشته باشید که سنسور پالس‌های مغناطیسی ایجادشده توسط یک چرخ دندانه‌دار یا یک سری پین را اندازه‌گیری می‌کند. اگر هر یک از دندانه‌های چرخ یا پین‌ها شکسته، خردشده یا ساییده شوند، این امر باعث ایجاد اختلال در الگوی پالس می‌شود. این بدان معناست که نحوه کار سنسور دور موتور اساسا اشتباه خواهد بود زیرا تصور نادرستی از سرعت میل‌لنگ دریافت می‌کند.

مشکلات مغناطیسی: آهن‌ربا، اگرچه برای سنسور ضروری است، اما می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. آهن‌ربا می‌تواند تراشه‌های فلزی ایجادشده در موتور در اثر اصطکاک را جذب کند. اگر تراشه‌ها به سنسور یا چرخ بچسبند، اندازه‌های سنسور را تغییر می دهند.

مشکلات مربوط به مدار و سیم‌کشی: مدارهای داخلی و سیم‌هایی که سنسور را به برق و ماژول کنترل موتور خودرو (ECU) متصل می‌کنند نیز می‌توانند بسوزند. یک اتصال کوتاه یا یک مدارباز در سنسور باعث می‌شود که اطلاعاتی به ECU داده نشود. اگر سیم‌ها بسوزند، سنسور ممکن است الکترومغناطیس را دریافت نکند یا سیگنالی به ECU منتقل نکند.

علائم خرابی سنسور دور موتور +عکس

نحوه تست سنسور دور موتور با دیاگ یا مولتی متر

این علائم مشابه می‌تواند ناشی از مشکلات سیستم احتراق یا تزریق سوخت شما باشد. بنابراین قبل از تعویض سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل‌لنگ، ممکن است بخواهید آزمایش‌هایی را انجام دهید تا مشخص شود سنسور میل‌لنگ واقعا منبع مشکل است.

عیب‌یابی سنسور دور موتور با دیاگ

دور موتور و RPM خواندن: این تکنیک از یک ابزار دیاگ استفاده می‌کند. یکی از تنظیمات اسکنر به شما امکان می‌دهد دور موتور را در دور در دقیقه (RPM) بخوانید. اسکنر را برای خواندن دور موتور تنظیم کنید. ابزار اسکن باید بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه بخواند. اگر این‌گونه نباشد، نشان می‌دهد که سنسور میل‌لنگ درست کار نمی‌کند. صفر نشان می‌دهد که سنسور میل‌لنگ به‌طور کامل خراب‌ شده است.

روش‌های آزمایش مولتی‌متر

مولتی‌متر یک ابزار رایج و بسیار کاربردی برای تشخیص بسیاری از قطعات الکترونیکی خودرو است. مولتی‌متر می‌تواند ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه‌گیری کند.

یکی از جزئیات برخی از طراحی‌های سنسور دور موتور «سه سیم» بودن آن است که سیم سوم در واقع فقط یک محافظ محوری در اطراف دو سیم سنسور اصلی است تا از برداشتن پالس‌های الکتریکی سرگردان از جاهای دیگر در محل موتور خودرو جلوگیری کند.

می‌توانید سنسور را بردارید و سپس مقاومت را آزمایش کنید. مقاومت صفر به این معنی است که یک اتصال کوتاه وجود دارد. مقاومت بی‌نهایت به این معنی است که یک مدارباز وجود دارد. هر یک از این قرائت‌ها نشان می‌دهد که سنسور کار نمی‌کند. برای هرگونه مطالعه دیگر، آن را مطابق با مشخصات سازنده بررسی کنید. اگر خواندن شما به مقاومت توصیه‌شده نزدیک نیست، باید سنسور را تعویض کنید.

روش دیگر برای آزمایش سنسور میل‌لنگ با مولتی‌متر، بررسی ولتاژ خروجی با چرخاندن موتور است. برای این کار به یک دستیار نیاز دارید. هنگام انجام این کار در مورد قطعات متحرک بسیار مراقب باشید. اتصالات سیم‌کشی را بررسی کرده و ولتاژ خروجی را در میلی ولت AC اندازه‌گیری کنید. به‌طورمعمول، این اندازه‌گیری حدود ۲۰۰ میلی ولت است، اما این میزان می‌تواند در هر وسیله نقلیه متفاوت باشد. مشخصات سازنده را بررسی کنید. اگر ولتاژ خروجی وجود ندارد، بدیهی است که سنسور شما کار نمی‌کند.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین میر IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام همیشه وقتو بخیربا بااین برنامه خوب ودردست رس هست انشالله عاقبت بخیر باشبد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس