یک رسانه عرب زبان: حزب‌الله هوشمندانه در دام طراحان حادثه بیروت نیفتاد

رای الیوم در مطلبی به بررسی تحولات روز گذشته در منطقه «الطیونه» لبنان و هوشیاری حزب الله لبنان در نیافتادن در دامی اشاره کرد که برای آن پهن شده بود.

به گزارش مشرق، رای الیوم در مطلبی درباره حوادث روز گذشته منطقه الطیونه در بیروت آورده است: ارتباط هدف قرار دادن مردم از سوی تک تیراندازان و نگرانی از شعله ور شدن جنگ داخلی چیست؟

این رسانه می‌نویسد: لبنانی‌ها نگران درگیری و شعله ور شدن جنگ داخلی هستند اما اوضاع در شرایط کنونی کاملا مختلف است زیرا یکی از طرف‌ها حزب الله است که به اعتقاد تحلیلگران توان کنترل حامیان خود را دارد.

حزب‌الله هوشمندانه در دام طراحان حادثه بیروت نیفتاد

رای الیوم با اشاره به اینکه هدف همه این اقدامات این است که حزب‌الله را خلع سلاح کنند حامیانش را علیه آن تحریک کنند، می‌نویسد: آنچه سبب نگرانی بابت جنگ داخلی در لبنان شده است حمله به تظاهرات کنندگانی است که در حال برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بودند. آنها وابسته به حزب الله و جنبش امل بودند که در اعتراض به سیاسی کاری تحقیق پرونده انفجار بندر بیروت تجمع کرده و خواستند که اعتراض مسالمت آمیز خود را علیه قاضی «طارق البیطار» نشان دهند. آنها از منطقه الطیونه در حال حرکت به سمت کاخ دادگستری بودند که با بارانی از گلوله از سوی افراد مسلح روبرو شدند که بر روی پشت بام منازل اطراف موضع گرفته بودند.

این رسانه گزارش داد: نکته قابل توجه در حمله به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز این است که آنها سر تظاهرات کنندگان را هدف قرار داده و 6 نفر را کشتند و 60 نفر دیگر را زخمی کردند.

رای الیوم نوشت: هدف این حمله تحریک معترضان برای تیراندازی و زدن جرقه‌های درگیری داخلی بود که به نفع دشمنان حزب‌الله با هدف بی ثباتی امنیتی در لبنان است به ویژه پس از موفقیت حزب الله در وارد کردن سوخت از ایران با وجود مخالفت آمریکا و اسرائیل و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بود.

این رسانه آورده است: رسانه‌های لبنانی و عربی حالت رعب و وحشتی را از طریق عدسی‌های دوربین‌های خود به نمایش گذاشتند که تظاهرات کنندگان داشتند. تک تیراندازان همه را هدف قرار دادند و زن و کودک و حتی عابران هم از آن در امان نماندند.

حزب‌الله هوشمندانه در دام طراحان حادثه بیروت نیفتاد

رای الیوم نوشت: این در حالی است که در منطقه الطیونه همه باقت‌های اجتماعی و طایفه‌ای زندگی می‌کنند. کما اینکه تیراندازی سبب رعب و وحشت میان دانش آموزان مدارس در منطقه شد و مسئولان امداد و نجات در راستای خارج کردن همه از منطقه برآمدند.

حزب‌الله هوشمندانه در دام طراحان حادثه بیروت نیفتاد

این رسانه آورده است: برخی صحنه‌ها در رسانه منتشر شد که افراد مسلح سلاح سنگین در اختیار دارند و میدان الطیونه به میدان جنگ تبدیل شد و ساکنان منازل خود را تخلیه کردند به ویژه که زنی در داخل خانه خود در منطقه درگیری، کشته شد.

رای الیوم نوشت: طرف‌های رسمی اتهاماتی به طرف خاصی نزدند و اینکه تک تیراندازان وابسته به کدام جریان سیاسی هستند؛ اما حزب الله انگشت اتهام را به سوی حزب نیروهای لبنانی وابسته به سمیر جعجع نشانه رفت اما جعجع زیر بار نرفت.

این رسانه در ادامه آورده است: لبنانی از این بابت نگران هستند که این در منطقه الطیونه رخ داد که شرارهای جنگ داخلی از آنجا شعله ور شد و حدفاصل شرق و غرب بیروت است، جنگی که 15 سال به طول کشید و 150 هزار کشته برجای گذاشت و این رویداد غم انگیزی است که لبنانی‌ها امیدوارند که هرگز تکرار نشود.

رای الیوم در ادامه به شیطنت العربیه پرداخته است که این رسانه سعودی مدعی شده است که افراد مسلح حزب الله و جنبش امل در ورای تیراندازی بودند. این در حالی است که هشتکی ترند شد که مسئولیت را بر گردن جعجع و حزب قوات انداخت و آنرا مسئول حمله و ایجاد رعب و وحشت در میان غیرنظامیان دانست.

این رسانه نوشت: حزب نیروهای لبنانی با وجود ابراز انزجار رئیس آن، خودش در واقع خودش را محکوم کرد و این در اظهار نظر نماینده حزب قوات «عماد واکیم» مشخص شد که گفت: این درگیری میان حزب با حزب دیگر یا طایفه با طایفه دیگر یا منطقه با منطقه دیگر نیست بلکه میان حزب الله و دیگر لبنانی‌هاست.

رای الیوم در پایان به موضع گیری حزب الله و دعوت از هوادارانش برای آرامش اشاره کرده و اینکه امور را به ارتش لبنان سپرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس