کد خبر 1286385
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
افزایش 60 درصدی تولید لوازم خانگی داخلی/ هنوز 40 درصد ظرفیت بازار در اختیار قاچاق است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی ظرفیت تولید داخل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش مشرق، علیرضا دانیالی درباره اینکه حمایت از تولید داخلی لوازم خانگی باید به چه میزان باشد تا هم تولید داخل رقابت‌پذیر شود و هم کیفیت تولیدات افزایش یابد، گفت: از سال ۹۷ ممنوعیت ورود ۱۵۰۰ قلم کالای ساخته شده خارجی از جمله لوازم خارجی به خاطر مشکلات انتقال ارز ممنوع شده بود و بحث ممنوعیت واردات لوازم خانگی جدید نیست، اما سیاست کلی دولت برای کنترل بازار ارز و کاهش تقاضای ارز این بود که ممنوعیت اعمال شود.

وی همچنین گفت:‌برای حمایت از تولید داخل باید کمک شود تا رشد تولید داخل صورت گیرد تا سال ۹۷ دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که آماده بودند و سرمایه‌گذاری مشترکی در ایران راه‌اندازی کرده بودند، به خاطر فشار آمریکا مجبور شدند از ایران بروند، اما کارخانه‌های تولید داخل تلاش کردند با سرمایه‌گذاری و زحمت فراوان بازار داخلی را پاسخ بدهند، بنابراین تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل خود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته است و میزان تولید لوازم خانگی از ۸ میلیون دستگاه به ۱۵.۵ میلیون دستگاه در سال ۹۹ رسید و امسال با شیب کمتری در حال رشد است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین گفت: با وجود ممنوعیت ورود لوازم خانگی هنوز واردات انجام می‌شود و این ممنوعیت کامل نیست، قسمتی از واردات لوازم خانگی را وزارت صنعت مجوز می‌دهد و هنوز مجوزهای جدید لوازم خانگی ریز آشپزخانه مانند قاشق و چنگال و کریستال صادر می‌شود.

دانیالی این را هم گفت: در حالی که تولید داخلی باکیفیتی داریم که حتی در این کالاها صادرات هم انجام می‌شود و درخواست انجمن لوازم خانگی این است که از واردات لوازم خانگی کوچک مانند قاشق و چنگال و کریستال جلوگیری شود، اما هنوز این خواسته عملی نشده است، البته وزیر جدید صنعت قول‌هایی داده که به تولید داخل کمک کند.

دانیالی همچنین گفت: یکی از مشکلات دیگر بازار لوازم خانگی این است که ۴۰ درصد این بازار در اختیار کالای قاچاق قرار دارد که به صورت رسمی و غیررسمی از مبادی رسمی و یا غیررسمی وارد شبکه توزیع می‌شود، حتی حمل و نقل و حق بیمه به این کالاهای قاچاق تعلق می‌گیرد، اما به وفور در بازار عرضه می‌شوند.

وی در مورد اینکه چگونه این لوازم وارد می‌شود گفت: از طریق مرزنشینی، پیله‌وری، ته‌لنجی از مبادی رسمی و هم از مبادی غیررسمی و بخشی با مجوز خود وزارت صنعت وارد می‌شود و ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق قرار دارد.

دانیالی در پاسخ به این پرسش که حمایت از صنعت داخلی لوازم خانگی به نظر شما در چه محدوده زمانی انجام شود و آیا این حمایت‌ها مانند صنعت خودروسازی منجر به رانت و انحصار نمی‌شود گفت: در صنعت خودرو تخصصی ندارم و باید پای درددل آنها نشست که چه مشکلاتی دارند.

وی تاکید کرد: واردات دانش فنی، مواد اولیه و قطعات دارای مشکل است و واردات با ۱۵ درصد هزینه تحمیلی بیشتر به خاطر تحریم‌ها همراه می‌شود، واردکننده مجبور است ریسک بالایی تحمل کند و کالای خود را چند جا بچرخاند تا تحریم‌ها را دور بزند. در مورد صنعت خودرو قیمت‌گذاری وجود دارد که خودروسازان ضرر می‌کنند، اما عده‌ای دلال سود می‌برند، در حالی که در صنعت لوازم خانگی ۵۰۰ واحد تولیدکننده در کشور وجود دارد که هم محصولات و هم قطعات لوازم خانگی تولید و عرضه می‌کنند در هیچ زمینه‌ای انحصار وجود ندارد و رقابت کامل در صنعت لوازم خانگی وجود دارد که تلاش می‌کنند محصول با قیمت مناسب و با کیفیت بهتر به دست مردم برسد.

وی گفت: مسأله دیگر که صنایع مختلف از جمله خودروسازی با آن دسته و پنجه نرم می‌کند مسأله کسب و کار و شاخص رقابت‌پذیری است که ما مجبوریم برای واردات قطعات ۱۳۰  درصد پیش‌پرداخت بدهیم تا جنس مورد تقاضا به  گمرک حمل شود و دو ماه در گمرک معطل می‌ماند، بنابراین باید مشکلات را به صورت ریشه‌ای برطرف کرد.

به گفته وی برای واردات قطعات لوازم خانگی مشکل تخصیص ارز و مجوز از وزارتخانه‌ها وجود دارد که همه این مسائل باعث می‌شود هزینه تولید بالا برود و تولیدکننده به جای اینکه برای یک ماه مواد اولیه و قطعه وارد کند، مجبور است برای ۶ ماه یا یکسال وارد کند که هزینه زیاد و سرمایه در گردش فراوان طلب می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    ای لعنت بر باعث و بانیش مثل بورس میخان مردم را غارت کننن ۱۵ میلیون دادم یه ظرفشور اشغال اسنوا خریدم فقط ۲ ماه کار کرد با وجود داشتن گارانتی الان دو ماهه خرابه نه عرضه تعمیرشو دارند نه حاضر به تعویضش هستند خودرو کم بود لوازم خانگی هم شده منبع دزدی اقایان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس