ایران به ۸ معاهده تحت مدیریت وایپو ملحق شده است

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: ایران تاکنون به ۸ معاهده از مجموع ۱۷ معاهده مؤثر تحت مدیریت وایپو در حوزه مالکیت صنعتی ملحق شده است.

به گزارش مشرق، همزمان با برگزاری شصت‌ودومین نشست سالانه مجمع عمومی وایپو (سازمان جهانی مالکیت معنوی) نخستین مصاحبه تخصصی با رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشورصورت پذیرفت.

میرطاهری، ضمن اشاره به سوابق خود، در خصوص آخرین وضعیت مالکیت معنوی، چشم‌اندازهای سال‌های آتی، صنایع نوآور ایران، اهمیت فرهنگی و اقتصادی فرش دست‌باف ایران و حمایت از آن وسایر موضوعات مرتبط با این نشریه تخصصی گفتگو نموده است .

رئیس مرکز مالکیت معنوی در بخش نخست مصاحبه، ضمن معرفی ساختار مرکز مالکیت معنوی، به وظایف و مأموریت‌های این مرکز در حمایت از مالکیت‌های صنعتی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی اشاره و اظهار داشت: ایران تا کنون به ۸ معاهده از مجموع ۱۷ معاهده مؤثر تحت مدیریت وایپو در حوزه مالکیت صنعتی ملحق گردیده و عن قریب نیز به موافقت‌نامه‌های وین و استراسبورگ و سند ژنو لیسبون ملحق خواهد شد.

میرطاهری در خصوص وضعیت ایران در آخرین رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری (GII) گفت: جمهوری اسلامی ایران با رشد ۷ پله‌ای نسبت به سال گذشته، در حال حاضر دومین صنعت نوآور در منطقه می‌باشد. همچنین، ایران از جمله کشورهای با درآمد متوسط است که دارای بالاترین خوشه‌های علم و فناوری است.

وی افزود:‌ نوآورترین صنایع در ایران، شیمی، پزشکی و دارو، و مکانیک هستند که بیشترین اظهارنامه‌های ملی و بین‌المللی ثبت اختراع در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ایران در زمینه نانوتکنولوژی، روباتیک و سلول‌های بنیادین پیشرفت‌های چشم‌گیری را داشته است.

این مقام مسئول در سازمان ثبت اسناد و املاک جمهوری اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار وایپو در خصوص وضعیت فرش دست‌باف ایران، ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی این هنر صنعت، گفت:‌ فرش دست‌باف ایرانی به دلیل وجود برخی ویژگی‌ها نظیر قابلیت ترویج و توسعه با سرمایه اندک و امکان ایجاد اشتغال گسترده، همواره جز یکی از محصولات استراتژیک در اقتصاد ایران به شمار می‌رفته است.

به گفته رئیس مرکز مالکیت معنوی، حجم صادرات فرش دست‌باف ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ با ۱۷.۲ درصد رشد مواجه بوده است.

وی با اشاره به این‌که فرش دست‌باف ایران در حال حاضر در ۱۴ طرح مختلف بافته می‌شود، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد فرش دست‌باف ایران، نقش فعال بانوان ایرانی در ترویج این هنرصنعت و در نتیجه رونق اقتصادی، جذب سرمایه و ایجاد برابری جنسیتی در ایران می‌باشد.

رئیس مرکز مالکیت معنوی در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط این مرکز در خصوص حمایت از فرش دست‌باف ایران گفت:‌ این مرکز تلاش نموده است با اجرای برنامه‌های ارتقا آگاهی عمومی برای ذینفعان محصولات واجد شرایط نشانه‌ جغرافیایی، و به‌ویژه فرش دست‌باف ایران، ذینفعان و فعالان این حوزه را از ظرفیت‌های حمایتی حقوق مالکیت معنوی در جهت بالا بردن ارزش افزوده این‌گونه محصولات آگاه نماید. که این برنامه‌ها ضمن اثربخشی مناسب، تاکنون منجر به ثبت ۴۸ نشانه‌جغرافیایی حوزه فرش دست‌باف در داخل و ۲۹ فرش در سطح بین‌المللی از طریق سیستم لیسبون گردیده‌است.

میرطاهری اظهار داشت: از آن‌جایی که ثبت نشانه‌جغرافیایی به تنهایی نمی‌تواند به تقویت زنجیره ارزش محصولات کمک نماید و صرفاْ اولین گام در این مسیر طولانی می‌باشد، مرکز مالکیت معنوی با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی، پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت‌پذیری کسب و کار از طریق طرح و برند را با هدف کمک به تهیه استراتژی برندسازی برای برخی محصولات نشانه‌جغرافیایی ایران از جمله فرش دست‌باف آغاز نموده است. که در این رابطه، در حال حاضر، ذیل پروژه یادشده، علامت جمعی احسان برای ذینفعان حوزه فرش دست‌باف کمیته امداد امام خمینی (ره) و علامت تاییدی Carpet of Persia  برای ذینفعان مرکز ملی فرش ایران طراحی و با استفاده از ظرفیت‌های این مرکز به ثبت رسیده است.

وی همچنین به موضوع کپی‌برداری غیرقانونی از فرش دست‌باف ایران که منجر به ضرر اقتصادی و همچنین عدم دسترسی مصرف‌کنندگان به محصول اصیل و باکیفیت می‌گردد و ضرورت همکاری ادارات مالکیت معنوی سایر کشور به منظور حمایت از این محصول استراتژیک ایرانی اشاره کرد.

در پایان، رئیس مرکز مالکیت معنوی، درباره‌ی ابتکارات و اولویت‌های این مرکز از آغاز مسئولیت خود، از جمله ایجاد شورای عالی راهبردی مالکیت معنوی، که با عنایت ویژه دکتر خدائیان، معاون و سخنگوی قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک به تصویب رسیده است، از ابتکارات مهم این مرکز بوده است.

ارتقا کیفیت کارشناسی اظهارنامه‌های علامت تجاری از طریق ایجاد کارگروه‌های تخصصی به منظور بررسی و به‌روزرسانی رویه‌ها و تهیه دستورالعمل کارشناسی؛ رسیدگی به بیش از ۹۶٪ از اظهارنامه‌هایی که در انتظار بررسی قرار داشتند و همچنین کوتاه کردن مدت زمان رسیدگی به اظهارنامه‌ها به کمتر از یک ماه؛ ایجاد عن قریب دفاتر منطقه‌ای ارائه خدمات مالکیت معنوی در کل کشور؛ اجرای برنامه‌های ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان؛   برقراری ارتباط سیستمی با دستگاه‌هایی نظیر وزارت صمت، سازمان غذا و دارو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و سازمان امور مالیاتی برای تسریع در رسیدگی و اصالت‌سنجی مدارک ارائه‌شده در جهت جلوگیری از ارائه مدارک فاقد اصالت؛ همکاری با نهادهای مرتبط با ضمانت اجرای حقوق مالکیت معنوی از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی برای ایشان؛ اجرای برنامه‌های ارتقا آگاهی عمومی و ایجاد احترام برای مالکیت معنوی به ویژه از طریق همکاری با وزارت آموزش و پرورش به منظور لحاظ نمودن محتوای مالکیت معنوی در کتب درسی دانش‌آموزان که در راستای اولویت‌ها و سیاست‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی مبنی بر آموزش مالکیت معنوی به جوانان صورت گرفته است،   از دیگر ابتکارات این مرکز می‌باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس