راز تشدید حملات به شیعیان در افغانستان/ چراغ سبز آمریکا به داعش

چند صباحی از خروج خفت بار آمریکا از افغانستان نمی گذرد که تکفیری ها با چراغ سبز آمریکا حملات خود را به مساجد شیعیان تشدید کرده اند.

به گزارش مشرق، حملات به مساجد شیعیان در افغانستان، طی دو هفته گذشته سبب شهید و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان این کشور شده است که مسئولیت این حملات را هم داعش برعهده گرفته است که ارتباط تنگاتنگی با آمریکا دارد.

این موضوع زمانی قابل تأمل تر به نظر می‌رسد که رابطه داعش و آمریکا را مرور کنیم و اظهارات مایکل فلین رئیس اسبق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا را یادآوری کنیم که وی اعلام کرده بود: جنبشهای تکفیری زاییده سیاستهای مبتنی بر جهل و بی تجربگی نیست بلکه نشأت گرفته از تصمیماتی بود که با آگاهی و عزم و اراده و بطور قاطع توسط واشنگتن اتخاذ شد.

بر کسی پوشیده نیست که هدف از شکل گیری داعش ایجاد آشوب و بلوا و برهم زدن امنیت و ثبات در کشورهای عربی و اسلامی است. یکی از اسناد منتشر شده توسط آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می‌دهد که تشکیل داعش در سوریه به سیاست غرب در این منطقه کمک می‌کند. در همین راستا یکی از اسناد پنتاگون ثابت می‌کند ائتلاف شکل گرفته به رهبری آمریکا؛ قبلاً از پیدایش یک امارت سلفی تندرو در منطقه استقبال کرده بود.

درباره رابطه آمریکا با داعش بسیار سخن گفته شده است؛ از مواضع برخی منابع عراقی مبنی بر کمک‌های واشنگتن به تکفیری‌ها زمانی که در منطقه‌ای گرفتار می‌شدند تا کمک رسانی به آنها که معمولاً با این توجیه که اشتباهی شده است، انجام می‌شد. از اخبار مربوط به هلی برن های آمریکا در مناطقی که قبلاً تحت اشغال داعش در عراق بود تا اخباری که مربوط است به انتقال سرکرده‌های داعشی از زندان‌های تحت کنترل شبه نظامیان قسد وابسته به آمریکا به التنف برای آموزش و بازپروی آنها.

به هر حال آمریکا برای پیشبرد اهداف و در راستای حفظ منافع خود و حمایت از تل آویو و ضربه زدن به مخالفان سیاست‌های خود از هیچ اقدامی اعم از جنگ افروزی تا ویران کردن شهرها و کشتار غیرنظامیان دریغ نکرده و نمی‌کند و شرایط افغانستان، عراق، سوریه، یمن و بسیاری مناطق دیگر گواه این مدعا است آمریکا برای پیشبرد اهداف و در راستای حفظ منافع خود و حمایت از تل آویو و ضربه زدن به مخالفان سیاست‌های خود از هیچ اقدامی اعم از جنگ افروزی تا ویران کردن شهرها و کشتار غیرنظامیان دریغ نکرده و نمی‌کند و شرایط افغانستان، عراق، سوریه، یمن و بسیاری مناطق دیگر گواه این مدعا است.

آنچه باید گفت این است که اصولاً سیاست‌های غرب در قرن بیستم در ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه و بسط سلطه دیکتاتورهای نظامی در منطقه نقش مهمی ایفا کرد. آمریکا در قرن بیست و یکم، در ظهور و بروز جریان سلفی و داعشی ها نقش مهمی داشته است. دخالت‌های نظامی آمریکا به ویژه اشغال عراق فاجعه بزرگی را برای تاریخ منطقه رقم زد. هرج و مرج و بی ثباتی منطقه پس از ۲۰۰۳ تشدید شد.

تروریسم یکی از ابزارهایی است که آمریکا از آن برای تغییر نظام‌های مغایر با سیاست‌های خود بهره می‌گیرد. در جنگ‌های نسل چهارم، آمریکا به دنبال استفاده از افراد اجیر شده برای بهره برداری در کشور مورد هدف است تا مهره‌هایی در خدمت ایالات متحده برای تخریب و ویرانی این کشور باشند. آمریکا معمولاً افراد اجیر شده را آموزش می‌دهد و آنگاه از آنها استفاده می‌کند. آمریکا معمولاً برای سرنگونی نظام کشور مغایر با سیاست‌هایش از ابزارهای مختلفی از جمله داعش و گروههای مرتبط با آن بهره می‌برد. بر اساس گزارش‌های مخابره شده؛ نیروهای آمریکایی در منطقه التنف و دیرالزور همسویی کاملی با داعشی ها به عمل آورده اند.

راز تشدید حملات به شیعیان در افغانستان/ چراغ سبز آمریکا به داعش

انفجار تروریستی مسجد شیعیان در شهر قندوز افغانستان با صدها شهید و زخمی بار دیگر چهره زشت تروریسم تکفیری و وهابی داعش را در اذهان زنده کرد. انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان در شرایطی روی داد که آمریکا از این کشور خارج شده و گروه طالبان کنترل آن را در دست گرفته است. این انفجار تقریباً یک هفته بعد از انفجار مسجدی در کابل صورت گرفت که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی منجر شد انفجار تروریستی مسجد شیعیان در شهر قندوز افغانستان با صدها شهید و زخمی بار دیگر چهره زشت تروریسم تکفیری و وهابی داعش را در اذهان زنده کرد. انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان در شرایطی روی داد که آمریکا از این کشور خارج شده و گروه طالبان کنترل آن را در دست گرفته است. این انفجار تقریباً یک هفته بعد از انفجار مسجدی در کابل صورت گرفت که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی منجر شد.

ناظران امور بر این باورند که از نزدیک به دو سال قبل، آمریکایی‌ها مقدمات انتقال گروه تروریستی داعش از خاک سوریه به افغانستان را مهیا کردند. به این ترتیب بود که طی سال‌های اخیر و در زمان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، اقدامات تروریستی توسط این گروه انجام نگرفته و آنها به عنوان گروهک‌های خفته باقی ماندند تا در نهایت بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان فعالیت‌های داعش از سر گرفته شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که آمریکاییها به دنبال بستر جدید برای داعش هستند تا از انتقال آنها به کشورهای اروپایی و غربی ممانعت به عمل آورند و همزمان با استفاده از آنها اهداف خود در مناطق دیگر را محقق کنند.

با این تفاسیر چه بستری می‌توانست بهتر از افغانستان باشد زیرا از حیث جغرافیایی هم با ایران هم مرز است و هم در مجاورت چین به عنوان رقیب اول آمریکا در جهان قرار دارد.

انفجارهای اخیر در افغانستان و علیه مساجد شیعی نشان می‌دهد که واشنگتن به ابزارهای غیرمستقیم و به کارگیری گروههای تروریستی و ایجاد فتنه و بحران‌های داخلی در این کشور روی آورده است. ماهیت اقدامات تروریستی اخیر و هدف قرار دادن گروه‌های خاص در افغانستان نشان دهنده گستردگی و خطرات این توطئه است.

اشغال افغانستان از سوی آمریکا، ویرانه‌ای برای افغان‌ها برجای گذاشته است. پیش بینی آینده طرح فتنه افکنانه آمریکا در افغانستان دشوار است اما می‌توان احتمال داد که طی ماه‌ها و حتی سالهای آتی، شاهد انفجارهای انتحاری و هرج و مرج باشیم ولی در نهایت این فتنه افکنی سرنوشتی جز شکست ندارد. همانطور که فتنه مذهبی در سوریه و عراق شکست خورد در افغانستان هم راه به جایی نخواهد برد و در میان مدت و دراز مدت با شکست روبرو خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که سیاست خارجی خود را معطوف شرق آسیا و مقابله با خطر چین کرده است، به دنبال اجرای الگوی هرج و مرج تجزیه طلبانه در افغانستان و تبدیل آن به سکویی برای بی ثبات کردن چین از طریق گروههای افراطی و حمایت از آنها است جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که سیاست خارجی خود را معطوف شرق آسیا و مقابله با خطر چین کرده است، به دنبال اجرای الگوی هرج و مرج تجزیه طلبانه در افغانستان و تبدیل آن به سکویی برای بی ثبات کردن چین از طریق گروههای افراطی و حمایت از آنها است.

از سویی نکته‌ای که نباید از نظر دور نگه داشت این است که حملات به مساجد شیعیان، چند هفته پس از شکست خفت بار آمریکا در افغانستان رخ می‌دهد و این در حالی است که پیش از این حملات به مساجد شیعیان با این حجم و شدت رخ نمی‌داد. آمریکا به تلافی ناکامی و شکست خود پس از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان این قاتلان و کشتار و ویرانی را در افغانستان به جا گذاشت. آمریکا به تروریست‌های وابسته به خود چراغ سبز داده است تا حملات تروریستی خود را علیه شیعیان تشدید کنند.

اینکه داعش مسئولیت دو عملیات تروریستی در افغانستان علیه شیعیان را برعهده گرفته است نشان دهنده این است که فصل نخست سناریوی آمریکا برای بحران سازی، عملاً آغاز شده است.

تحولات در افغانستان و حمله به مساجد شیعیان همزمان با بحران سازی در لبنان، افزایش حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه و دیگر تحولات بخشی از سناریو برای ایجاد بحران است. کشتار شیعیان معترض لبنانی در بیروت توسط سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی، هم در این راستا است.

در پایان می‌توان گفت که آمریکا همه مهره‌ها و ابزارهای خود را از افغانستان گرفته تا لبنان به حرکت درآورده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • یا لثارات حسین IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    2 0
    من تا الان گروهی به این خطرناکی ندیده‌ام مثل یک اژدهای هفت سر است سرش را از هرجایی میبری ازجایی دیگر سبز میکند ژنرال سلیمانی از هفت سر یک سر راقطع کرد ولی دوباره آن سر متولد شد
  • DE ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    تروریسم یکی از ابزارهایی است که آمریکا از آن برای تغییر نظام‌های مغایر با سیاست‌های خود بهره می‌گیرد. در جنگ‌های نسل چهارم، آمریکا به دنبال استفاده از افراد اجیر شده برای بهره برداری در کشور مورد هدف است تا مهره‌هایی در خدمت ایالات متحده برای تخریب و ویرانی این کشور باشند...منافقین مسعود لجنی و قجر سلطون عضدانلو بنی صدر .... و دوستان غربگدای رژیم آپارتاید در ایران.....جزو برنامه های یانکی ها بوده و هستند چپاندن مهره هایی از اصلاح طمعکاران برای ضربه زدن و نفوذ در مراکز تصمیم گیری در کشور جزو اهداف دشمن است.
  • SE ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    2 0
    هدف واضح آمریکا انتقام گرفتن از طالبان است. در ماجرای بمب گذاری مسجد اهل سنت کابل در جریان ترحیم مادر ذبیح الله مجاهد این مساله واضح بود. اما بمب گذاری های علیه اقلیتهای شیعه آنهم در شهرهایی که تاکنون هیچ تنشی بین شیعه و سنی در آنها نبوده است، برای آن است که شیعیان را وادار به برداشتن اسلجه و جنگ کنند. جنگ با چه کسی؟ با داعش که مخفی است؟ خیر. با طالبان به بهانه عدم توانایی تامین امنیت. یادمان باشد این چیزها بعد از انقلاب اسلامی در ایران به سذعت آغاز شد و تا پنج سال ادامه یافت. بنا براین به این زودی منتظر پایان حملات نباشید. اما منتظر باشید که با وجوود آنکه طالبان شهدای زیادی در این حملات داده و حتی در همین حمله اخیر نگهبانان مسحد که از طالبان بودند شهید شدند، رسانه ها انگشت اتهام را به سوی خود طالبان خواهند گرفت. چون ماموریتشان این است.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 2
    خیلی جالبه. در سوریه،بشاراسد مسئولیت خرابیها وجنگ رو برعهده نمیگیره و میگه تقصیرآمریکا واسرائیله. در افغانستان،طالبان مسئولیت ترورها و خرابیها و وضعیت معیشت مردم رو برعهده نمیگیره ومیگه تقصیر آمریکاست. در ایران،حکومت جمهوری اسلامی،مسئولیت تورم و فقر گسترده مردم رو به عهده نمیگیره و میگه تقصیر آمریکاست. پسنقششما به عنوان حاکمان این کشورها چیه این وسط؟ اگر عرضه ندارید،حکومت رو رها کنید تا اقلا مردم خودشون بدونن و آمریکا
    • SE ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      6 0
      راست می گویی. باید این دولتها که گفتی کنار بروند تا آمریکا به هدفش از ایجاد بحران و ناامنی برسد و کنترل این کشورها و منابعشان را به دست گیرد. همین را می خواستی؟ اصولا مدافعان عامل اصلی جنگ ها هستند و اگر تسلیم شوند دعوایی پیش نمی آید!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 4
    چراغ سبز طالبان نیست !؟
    • SE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      آره. طالبان چراغ سبز داد افرادش را در ترحیم مراسم مادر ذبیح الله مجاهد قصابی کنند! و با ایجاد ناامنی حکومتش را زیر سوال ببرند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس