کد خبر 1286802
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
رابطه بیماری کرونا و نوعی بیماری عصبی کشف شد

محققان دریافتند که ابتلای طولانی مدت به بیماری کرونا احتمال درگیری فرد را با یک بیماری عصبی افزایش می‌دهد.

به گزارش مشرق، ابتلای طولانی مدت به کرونا یکی از استرس زاترین عارضه‌های این بیماری است، زیرا علائم آن تا مدت‌ها پس از بهبودی از بیماری همچنان ادامه دارد، بنابراین دانشمندان دائما در پی کشف اطلاعات بیشتر در مورد کرونا طولانی مدت و اثرات مختلف آن بر انسان هستند.

روزنامه انگلیسی، دیلی میل، می‌گوید که برخی از افراد مبتلا به کرونا عارضه‌ای طولانی مدت، اما ناشناخته‌ای را احساس می‌کنند، که با مشکلات عصبی مرتبط است.

سرگیجه و غش

از هر ۲۰ بیمار یک نفر از علائم مزمن عفونت کرونا رنج می‌برد که علائم آن تپش قلب و سرگیجه است که به عنوان سندروم POTS نامیده می‌شود.

مصرف نمک زیاد

مصرف نمک زیاد  مانند خوردن بادام زمینی یا آجیل شور، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و در نتیجه به تسکین علائم آن کمک می‌کند.

دکتر لزلی کاوی، پزشک عمومی در بریتانیا، گفت: معتقدیم که همه گیری کرونا ممکن است باعث شیوع سندروم POTS شده باشد که برخی از آن‌ها در پی ابتلای طولانی مدت ظاهر شده اند.

دستگاه عصبی خود مختار

بیماران مبتلا به کرونا طولانی مدت از این سندرم رنج می‌برند به دلیل عملکرد غیر طبیعی سیستم عصبی خودمختار که فرآیندهای غیر ارادی بدن مانند تنظیم فشار خون و ضربان قلب را در هنگام تغییر وضعیت بدن ایجاد می‌کند. کاهش جزئی در میزان جریان خون به قسمت فوقانی بدن باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه عصبی خود مختار می‌شود.

در بیشتر موارد، سیستم عصبی رگ‌های خونی در اندام تحتانی را تنگ می‌کند و باعث می‌شود ضربان قلب کمی افزایش یابد تا پالس پایدار و خون رسانی به قلب و مغز حفظ شود.

استفاده از ویلچر

هنگامی که در بیماران مبتلا به سندوم POTS جریان خون به قسمت بالای بدن کاهش می‌یابد، قلب شروع به تپش سریع می‌کند تا جبران شود و در نتیجه علائم متعددی از جمله سرگیجه شدید، غش، خستگی و مه مغزی ایجاد می‌شود.

گاهی اوقات این بیماری باعث خستگی می‌شود و بر توانایی کار فعالیت‌های شبانه روزانه تأثیر می‌گذارد حتی در برخی افراد در نهایت منجر به ویلچر نشینی می‌شود.

افراد مبتلا به این سندروم بیشتر در معرض خستگی مزمن و سندرم اهلرز-دنلوس هستند که از سندرم‌های ارثی است و باعث انعطاف پذیری شدید در مفاصل، پوست انعطاف پذیر و شکننده می‌شوند؛ در برخی موارد هم، مشکلات عصبی ایجاد می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس