به گزارش مشرق، دو خودروی پرنده شرکت ایراسپیدر (Airspeeder) که شبیه به خودروهای فرمول ۱ هستند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آنها تنها ۲.۸ ثانیه است، نخستینبار یک آزمایش پرواز همزمان را با موفقیت پشت سر گذاشتند.
خودروهای بدون سرنشین ایراسپیدر بر فراز آسمان منطقهای نامعلوم، نزدیک شهر آدلاید در جنوب استرالیا، اواخر سپتامبر، همراه با یکدیگر به پرواز درآمدند. این آزمایش اهمیت زیادی دارد، زیرا شرکت ایراسپیدر این خودروهای پرنده را برای مسابقه در آسمان، در فاصلهای تقریبا نزدیک، طراحی کرده است.
ایراسپیدر، یک اکتاکوپتر (octocopter) است که از سوی شرکت Alauda Aeronautics ساخته میشود و ترکیبی از بالگرد، جت جنگنده و خودروی مسابقه است. این خودروی پرنده که در فوریه از آن رونمایی شد و در مرحله آزمایشی قرار دارد، سومین نمونه اولیه از خودروهای ایراسپیدر است و Mk ۳ نام دارد.
نخستین خودروی پرنده سرنشیندار این شرکت به نام "Grand Prix" قرار است در سال ۲۰۲۲ رونمایی شود. "Mk ۳" دارای ۸ چرخانه است که دور اتاقک فیبرکربنی آن قرار دارند و میتواند با سرعت حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
با صفر تا صد ۲.۸ ثانیهای، این خودروی پرنده، سریعتر از لامبورگینی "Huracan Evo" و فراری "۸۱۲ Superfast" خواهد بود.
هدف شرکت ایراسپیدر، خلبان انسانی داشتن در کابین برای برگزاری مسابقات سرنشیندار تا سال آینده است. پیش از آن تا پایان سال جاری، چند خودروی پرنده با کنترل از راه دور در آسمان به پرواز در میآیند.
Mk ۳ از سوی مکلارن (Mclaren) و مهندسان بوئینگ (Boeing)، جگوار لندرور (Jaguar Land Rover)، رولزرویس (Rolls-Royce) و برابهام (Brabham) طراحی و ساخته شده است.
مت پیرسون (Matt Pearson)، بنیانگذار ایراسپیدر، میگوید: مسابقه دادن، فضا و مکان برای توسعه خودروهای برقی پرنده را فراهم میکند؛ اما کلید رسیدن به آن، ساخت سیستم و فناوریهایی است که میتوانند در فاصلهی نزدیک از یکدیگر در هوا پرواز کنند. این پروازهای دوتایی، نهتنها نشان میدهند که مسابقات پیش رو، چقدر هیجانانگیز خواهند بود، بلکه پایه و اساس معرفی خودروهای پرنده هستند.
سخنگوی ایراسپیدر، گفته است که مسابقه بدون سرنشین خودروهای پرنده، اواخر امسال انجام میشود و زمان دقیق آن بهزودی اعلام خواهد شد.
در این مسابقه، خلبانها از راه دور و بهوسیله واقعیت افزوده، خودروهای خود را کنترل میکنند. آنها درون یک شبیهساز که دینامیک و ارگونومی کابین خلبان را شبیهسازی میکند، قرار میگیرند. ربات خلبانی که درون خودرو قرار دارد، همزمان با خلبان، سر خود را میچرخاند.
نیروی این خودروها از باتری پلیمر لیتیوم، تأمین میشود که به آنها امکان پرواز به مدت ۱۵ دقیقه را میدهد. هر مسابقه ۴۵ دقیقه زمان خواهد برد و به آن معنا است که خودروها باید برای تعویض باتری، توقف کنند.
این خودروها بهطور عمودی برمیخیزند و فرود میآیند. بنابراین، نیازی به فضای اضافی ندارند.
متأسفانه مأموریتهای ایراسپیدر، همیشه خوب پیش نرفتهاند و در ژوئیه سال ۲۰۱۹ نمونه اولیه Mk ۲ از کنترل خارج شد. این خودروی پرنده، پیش از آنکه نزدیک خانهها در منطقه چیچستر (Chichester) به زمین بخورد، ۸ هزار فوت (۲.۴ کیلومتر) در آسمان اوج گرفت.