به گزارش مشرق، با سختگیرانهتر شدن قوانین آلایندگی و لزوم به کاهش مصرف سوخت خودروها، تقریباً همهٔ خودروسازان دنیا به سمت کوچکسازی پیشرانهها حرکت کردهاند و به همین دلیل، این روزها در خودروهای پرفورمنس و قدرتمند، پیشرانههای شش سیلندر را بیش از هر زمان دیگری میبینیم. این موتورها با استفاده از تکنولوژیهایی مثل پرخوران و هیبریدی، بسیار قدرتمند شدهاند تا جایی که از موتورهای V۸ و حتی V۱۲ چند سال پیش هم قدرت بیشتری تولید میکنند؛ اما قویترین پیشرانههای شش سیلندر حال حاضر دنیا کدامند؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
۱۰-بامو، پیشرانهٔ S۵۸
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۱۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۶۵۰ نیوتن متر
پیشرانهٔ سری B۵۸ بامو برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در نسل قبلی سری ۳ بهعنوان جایگزینی برای موتورهای سری N۵۵ معرفی شد. این پیشرانه که در محصولات مختلف بامو مورداستفاده قرار میگیرد، بارها در لیست بهترین موتورهای سال قرار گرفته است. نسخهٔ پرفورمنس بالای این موتور، S۵۸ نام داشته و هماکنون در مدلهای M۳، M۴، X۳ M و X۴ M مورداستفاده قرار میگیرد. در حال حاضر بیشترین قدرت این موتور ۵۱۰ اسب بخار است که در نسخهٔ کامپتیشن همهٔ این مدلها ارائه میشود.
۹-هوندا، پیشرانهٔ JNC
حجم و تنفس: ۳.۵ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۶۰۰ نیوتن متر
هوندا در نسل دوم NSX از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده کرد که اصلیترین بخش آن پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V۶ توئین توربو بنام JNC است. این موتور بهتنهایی ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و سه موتور الکتریکی هم مجموع قدرت را به ۵۸۰ اسب بخار میرسانند. در نسخهٔ جدید NSX تایپ S اما که بهتازگی معرفی شد، قدرت موتور بنزینی به ۵۲۰ اسب بخار افزایش یافته و مجموع قدرت به ۶۰۰ اسب بخار رسیده است.
۸-پورشه، پیشرانهٔ M۱.۷۶
حجم و تنفس: ۴.۰ لیتری طبیعی
بیشترین قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۴۷۰ نیوتن متر
در ابتدای این مطلب گفتیم که با استفاده از تکنولوژیهایی مثل پرخوران از موتورهای شش سیلندر قدرتهای بالایی گرفته میشود اما هنر پورشه این است که از موتور شش سیلندر بهصورت تنفس طبیعی بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده است. این موتور که تنها تنفس طبیعی این لیست محسوب میشود، در مدلهای GT۳ پورشه ۹۱۱ بکار میرود. قویترین نسخهٔ موتور M۱.۷۶ در GT۳ RS نسل قبلی با ۵۲۰ اسب بخار قدرت ارائه میشود درحالیکه همین موتور در GT۳ جدید ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد و بنابراین در GT۳ RS جدید باید انتظار قدرتی حتی بیشتر از ۵۲۰ اسب بخار را از این موتور تنفس طبیعی داشته باشیم.
۷-آلفارومئو، پیشرانهٔ ۶۹۰T
حجم و تنفس: ۲.۹ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۴۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۶۰۰ نیوتن متر
پیشرانهٔ ۶۹۰T آلفارومئو در اصل همان موتور F۱۵۴ فراری است که دو سیلندر آن حذف شده و حجم آن به ۲.۹ لیتر رسیده است. این موتور برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در مدلهای جولیا و استلویو کوادیفولیو ارائه شده و فقط در این دو خودرو مورداستفاده قرار میگیرد. موتور ۶۹۰T بهطورمعمول ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما در نسخهٔ تولید محدود جولیا GTA قدرت آن به ۵۴۰ اسب بخار افزایش یافته است.
۶-مکلارن، پیشرانهٔ M۶۳۰
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۵۸۵ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۵۸۴ نیوتن متر
آرتورا که اوایل امسال معرفی شد، جانشینی برای سوپراسپرتهای سری اسپرت مکلارن محسوب میشود. مکلارن برای این خودرو قوای محرکهٔ هیبریدی کاملاً جدیدی را توسعه داده که در هستهٔ آن یک موتور ۳ لیتری V۶ توئین توربو بنام M۶۳۰ قرار گرفته است. این یک موتور تمام آلومینیومی با زاویهٔ ۱۲۰ درجه است که بهتنهایی ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و با کمک موتور الکتریکی مجموع قدرت آرتورا را به ۶۸۰ اسب بخار میرساند.
۵-مازراتی، پیشرانهٔ Nettuno
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۶۳۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۳۰ نیوتن متر
مازراتی که قصد دارد بهزودی به استفاده از موتورهای فراری پایان دهد، پیشرانهٔ جدیدی بنام Nettuno را توسعه داده است که برای اولین بار چندی پیش در سوپراسپرت MC۲۰ معرفی شد. این موتور بسیار پیشرفته بوده و از تکنولوژی پیش احتراق موتورهای فرمول یک بهره میبرد. این موتور در سوپراسپرت مذکور ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و قرار است در آینده در دیگر محصولات جدید مازراتی هم مورداستفاده قرار گیرد.
۴-فراری، پیشرانهٔ F۱۶۳
حجم و تنفس: ۳.۰ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۶۶۳ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۴۰ نیوتن متر
سوپراسپرت هیبریدی جدید ۲۹۶ GTB که بهتازگی معرفی شده است، اولین محصول شش سیلندر فراری از زمان مدلهای دینو در دههٔ ۷۰ میلادی محسوب میشود. عنصر اصلی قوای محرکهٔ این خودرو پیشرانهٔ V۶ کاملاً جدید F۱۶۳ است که با تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت در هر لیتر، بیشترین قدرت نسبت به حجم را دارد. در ۲۹۶ GTB یک موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکند و مجموع قدرت را به ۸۳۰ اسب بخار میرساند.
۳-پورشه، پیشرانهٔ Flat-۶ توئین توربو
حجم: ۳.۸ لیتری، توئین توربو
بیشترین قدرت: ۷۰۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۵۰ نیوتن متر
دومین نمایندهٔ پورشه در این لیست هرچند تنفس طبیعی نیست اما یکی از قویترین موتورهای شش سیلندر دنیا محسوب میشود. این پیشرانه از نوع ۳.۸ لیتری تخت است که بیشترین قدرت خود که ۷۰۰ اسب بخار است را در ۹۱۱ GT۲ RS ارائه میکند. البته پورشه در مدلهای مختلف ۹۱۱ مثل توربو S هم موتورهای شش سیلندر قدرتمندی را ارائه میکند ولی ما در این مطلب قویترین آنها را انتخاب کردهایم.
۲-فورد، پیشرانهٔ اکوبوست
حجم و تنفس: ۳.۵ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۷۱۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۴۵ نیوتن متر
فورد در نسل دوم سوپراسپرت GT تصمیم گرفت بجای موتور V۸ از یک پیشرانهٔ کوچکتر V۶ استفاده کند. این پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری که اشتراکات فراوانی با موتور پیکاپ F۱۵۰ و همینطور دیگر محصولات فورد دارد، در ابتدا ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در بهروزرسانی GT برای مدل ۲۰۲۰ قدرت آن به ۶۶۰ اسب بخار افزایش یافت و در نسخهٔ مخصوص پیست MKII نیز فورد خروجی آنرا به عدد چشمگیر ۷۱۰ اسب بخار رساند.
۱-نیسان، پیشرانهٔ VR۳۸
حجم و تنفس: ۳.۸ لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: ۷۲۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور: ۷۸۰ نیوتن متر
زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ نیسان GT-R با پیشرانهٔ V۶ به بازار آمد، بسیاری از سوپراسپرتهای قویتر از خود را شرمنده کرد. این پیشرانهٔ جذاب که به شکل دستساز تولید میشود، در ابتدا تنها ۴۸۶ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما نیسان بهتدریج قدرت آنرا افزایش داد تا به ۶۰۰ اسب بخار در قویترین نسخهٔ تولیدی یعنی GT-R نیسمو رسید. این اما پایان کار موتور VR۳۸ نبود زیرا نیسمو در نسخهٔ ویژه و تولید محدود GT-R۵۰ که به مناسبت پنجاهسالگی GT-R با همکاری ایتالدیزاین ساخته شده، قدرت این موتور را به عدد فوقالعادهٔ ۷۲۰ اسب بخار رسانده تا به قویترین موتور شش سیلندر حال حاضر دنیا تبدیل شود.
منبع: پدال