تعطیلی مدارس ضعف دانش‌آموزان در درس ریاضی و علوم را سرعت داد

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: طبق مطالعات تیمز ۲۰۱۹ مشخص شد وضعیت کودکان ایرانی قبل از کرونا در ریاضی و علوم مناسب نیست و در کرونا نیز آسیب بیشتری دیدند.

به گزارش مشرق، سید علی خالقی‌نژاد، درباره ضرورت‌های بازگشایی مدارس اظهار کرد: یکی از آسیب‌های تعطیلی مدارس، لطمه به سلامت روان دانش‌آموزان است، جنبه‌های اخلاقی و اجتماعی در آموزش حضوری اتفاق می‌افتد که با تعطیلی مدارس این روند مختل شده است.

بیشتر بخوانید:

بازگشایی مدارس در مهر آمار کرونا را افزایشی نکرد

وی افزود: با تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان تحرک کمتری داشتند و چاقی بیشتر شده است در حالی که ورزش در کنار کنترل وزن به سلامت روان کمک می‌کرد همچنین فضای عاطفی که در مدرسه با همسالان تجربه می‌کردند از دست رفته است، کار با فناوری برای خانواده و دانش‌آموز به‌ویژه در دوره ابتدایی و سنین کمتر استرس‌زا است بنابراین می‌توان گفت در آموزش غیرحضوری آسیب‌های روانی به دانش‌آموزان وارد شده است و جنبه‌های اجتماعی، هیجانی، عاطفی و اخلاقی کودکان که باید رشد پیدا می‌کرد در آموزش مجازی به درستی اتفاق نمی‌افتد.

تعطیلی آموزش عملی هنرستانی‌ها

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره اُفت تحصیلی دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس گفت: حدود ۳ میلیون دانش‌آموز ابزار آموزش مجازی نداشتند و از سامانه شاد استفاده نمی‌کردند، تمام افرادی که اسمشان در سامانه شاد ثبت شده است به این معنی نیست که از آن استفاده می‌کنند بلکه صرفاً ثبت‌نام کرده‌اند و آمار مشخصی اعلام نشده است تا مشخص شود یک کلاس در طول هفته چند ساعت در سامانه شاد آموزش‌ها را پیگیری کرده است همچنین تحلیلی از یادگیرنده‌ها اتفاق نیفتاده است مثلاً درس علوم و یاضی را در سامانه شاد چگونه آموزش داده‌اند. آیا دانش‌آموزان توانسته‌اند آموزش‌های عملی، آزمایشگاه و کار گروهی را تجربه کنند؟ بخشی از یادگیری از این طریق است و دانش‌آموزان در کار گروهی، همفکری و ... دروس را فرا می‌گیرند که آموزش مجازی ظرفیت اقدامات عملی را ندارد. دانش‌آموزان هنرستان‌ها نیز به کارگاه‌ها دسترسی نداشتند و آموزش‌های عملی آسیب دید.

اُفت یادگیری موضوعی عادی جلوه می‌کند!

خالقی‌نژاد ادامه داد: دانش‌آموزان پایه‌های نخست ابتدایی، سواد فناوری و استفاده از فضای مجازی را ندارند البته ممکن است خانواده‌ها بگویند فرزند ما با گوشی کار می‌کند اما آموزش مجازی به شکل دیگری است بنابراین دانش‌آموزان از لحاظ کیفیت آموزش لطمه دیده‌اند و گزارشی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بر روی دانش‌آموزان پایه چهارم به لحاظ توانایی در درس علوم، ریاضی و سواد خواندن در حال انجام است از سوی دیگر طبق مطالعات تیمز ۲۰۱۹ مشخص شد وضعیت کودکان ایرانی قبل از کرونا در ریاضی و علوم مناسب نیست و در کرونا نیز آسیب بیشتری دیدند، با تنوع مدارسی که داریم اُفت یادگیری دانش‌آموزان یک پدیده عادی به نظر می‌رسد.

کمتر از ۲ درصد کودکان در بیمارستان بستری شدند

وی در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش برای بازگشایی حضوری مدارس باید چه تدابیری را بیاندیشد؟ مطرح کرد: مدارس باید سال گذشته آموزش حضوری را تجربه می‌کردند اما محقق نشد آن هم به دلیل مقاومت والدین و معلمان که بخشی از آن محصول ناآگاهی است، مقاله‌ای در مجله نیچر درباره کودک و کرونا و ذکر شده است، ایمنی کودکان در صدر است و کمتر از ۲ درصد کودکان زیر ۱۸ سال به خاطر کرونا در بیمارستان بستری شدند چون کودکان سیستم تنفسی و ایمنی قوی دارند و واکنش‌های التهابی بدن آنها به کرونا آرام است حتی در برابر سویه دلتا هم وضعیت کودکان و ایمنی آنها فرقی نکرده است یعنی علم پزشکی نشان می‌دهد کودکان کمتر آسیب‌پذیر هستند به جز افرادی که مشکلات زمینه‌ای دارند. 

اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس

خالقی‌نژاد بیان کرد: طبق گزارش نیچر، بازگشایی مدارس باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و کودکانی که علائم کرونا را از خود نشان دادند سریع شناسایی شوند، ضدعفونی کردن کلاس‌های درس بسیار مهم است همچنین فاصله اجتماعی نیز باید رعایت شود. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها را مدیران مدارس و مدیران کل استان‌ها بر عهده دارند همچنین منابع مالی نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اختیارمدارس قرار بگیرد. 

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کشورهای مختلف مدارس را باز کردند چون شواهد کافی مبنی بر اینکه کودکان آسیب‌پذیر هستند یا خطری که متوجه بزرگسالان است، آنها را تهدید می‌کند، وجود نداشت گفت: حتی در اوج کرونا یعنی اسفند ۹۸ که مدارس ایران تعطیل شد در کشورهای خاورمیانه برخی مدارس به‌ویژه در دوره ابتدایی تعطیل نشدند.

بستن درهای مدارس؛ صدایی که در ایران شنیده شد

وی درباره مخالفت برخی معلمان با بازگشایی مدارس و اینکه صدای واحدی از درون آموزش و پرورش شنیده نمی‌شود، متذکر شد: وزارت بهداشت مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد و باید گزارشی از کودکان ایرانی که در کرونا آسیب‌پذیر بودند، ارائه دهند و اینکه چند کودک به خاطر کرونا فوت کردند و چند نفر از آنها مشکلات زمینه‌ای داشتند، وزارت بهداشت باید در این زمینه شفافیت آماری ایجاد می‌کرد، به عنوان مثال در آمریکا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، داده‌ها را جمع‌آوری و وزارت بهداشت منتشر می‌کند اما در ایران چنین چیزی را نداریم و بیشتر این صدا شنیده می‌شود که درهای مدارس را ببندیم در حالی که می‌شد وضعیت را بهتر مدیریت کرد.

خالقی نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه معلمان دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند دیگر دلیلی برای مخالفت با بازگشایی مدارس وجود ندارد همچنین ۵۰ هزار مدرسه در روستاها و شهرهای کم جمعیت وجود دارد که جمعیت دانش‌آموزی آنها پایین است این مدارس از همان ابتدا نباید بسته می‌شدند البته در سال تحصیلی جدید این مدارس فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عنوان کرد: بازگشایی تمام مدارس کشور تا انتهای آبان یک حرف منطقی است اما ممکن است برخی والدین به ویژه مادران مقاومت کنند، اما باید توجه داشته باشند که مقاومت آنها باعث محروم شدن کودکان از آموزش می‌شود و بخشی از این دلسوزی ناآگاهانه است البته به نظر می‌رسد با توجه به روند واکسیناسیون و آسیب‌هایی که دانش‌آموزان در جریان آموزش مجازی دیدند، مقاومت والدین بسیار کمتر شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس