جدیدترین اخبار کرونا در ایران| افزایش معنادار نرخ ابتلا نسبت به بهبودیافتگان پس از ۴۵ روز/ روند نگران‌کننده ابتلا در ۳ استان ادامه دارد+ نقشه و نمودار

درحالی که طی شش روز گذشته روند نرخ ابتلا تقریباً ثابت بوده و در محدوده یازده‌هزار مورد ابتلای روزانه قرار داشته اما فاصله معنادار نرخ ابتلا و بهبودیافتگان در ۲۴ ساعت گذشته عامل نگرانی کارشناسان است.

به‌ گزارش مشرق، درحالی آمارها نشان می‌دهند شیب شاخه نزولی پیک پنجم در بسیاری از استان‌ها کمتر شده و حتی در برخی مراکز استان‌ها ثابت باقی مانده بررسی دقیق نمودارهای منتشر شده تاکیدی براین مدعاست که احتمال آغاز پیک ششم از سه استان کشور دور از انتظار نیست و باید در این زمینه تا فرصت باقی است برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به آمارهای منتشر شده روز گذشته وزارت بهداشت از شرایط کرونایی ایران تاکید می‌کنند: فاصله معنادار نرخ ابتلا و بهبودیافتگان روز گذشته مُهر تاییدی براین نکته است که احتمال شکل‌گیری پیک ششم تقویت شده و این نگرانی وجود دارد که این پیک سنگین‌تر از پیک گذشته حتی با سطح بالای واکسیناسیون سراسری تجربه شود.

در این زمینه گروه یاد شده معتقدند تجربه ۵ پیک گذشته نشان داده متاسفانه سیر نزولی هر پیک با تغییر قابل توجه ویروس همراه بود و پیک بعد از آن سنگین‌تر از قبلی آغاز شده است که شاهد مثال آن هم تفاوت آمارهای موارد ابتلای روزانه و فوتی پیک چهارم و پنجم است که دو ویروس متفاوت جهش یافته یعنی هندی و انگلیسی در آنها فعال بوده‌اند.

به گفته این گروه اگرچه روند واکسیناسیون بسیار متفاوت از پیک‌های گذشته بوده اما واقعیت امر اینجاست که تغییر معناداری در میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم هم اکنون ایجاد شده که می‌تواند تمام سیاست‌های مدیریت کرونا که وزارت بهداشت اندیشیده است را با چالشی جدی روبرو کند که شکل‌گیری خوشه‌های جدید بیماری در سه استان کشور به این نگرانی‌ها دامن زده است.

۳ استان کانون‌های احتمالی آغاز پیک ششم کدامند؟

این درحالی است که بررسی آمارهای رسمی استانی از نرخ ابتلا در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که هم اکنون نرخ ابتلای روزانه در سه استان زد، کرمانشاه و آذربایجان شرقی روند صعودی نگرانی کننده‌ای به خود گرفته که می‌توان از این مناطق به عنوان مراکز اصلی شکل‌گیری پیک ششم نیز یاد کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: هرچند وزارت بهداشت برای بررسی روند ابتلا و ایجاد کانون‌های جدید بیماری در این مناطق اکیپ‌های کارشناسی را روانه منطقه کرده تا درصورت نیاز محدودیت‌های مناسبی برای آنها ایجاد شود اما سرعت بالای انتقال بیماری زیر سایه عادی انگاری غیرقابل تصور هموطنان در اقصی‌نقاط کشور و البته همین استان‌ها می‌تواند مشکل آفرین باشد.

این گروه تاکید می‌کنند: پایان ماه‌های محرم و صفر و آغاز شب‌نشینی‌ها و مراسم‌های مختلف در ایران نکته‌ای بوده که در این استان‌ها به دلیل کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها مشکل آفرین شده و اکنون برخی نشانه‌ها حاکی از این است که بیماری در استان‌ها و مناطق همجوار هم درحال گسترش است که شاهد مثال آن نیز قرمز شدن یک شهرستان در استان فارس در مجاورت استان یزد است که نباید به آن بی‌توجه باشیم.

پایان دورکاری و جابه‌جایی گسترده جمعیت در کلانشهرها

به گفته این کارشناسان یکی دیگر از عوامل نگران کننده موضوع جابه‌جایی گسترده جمعیت در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب هواست که باتوجه به سرد شدن هوا این روند می‌تواند مشکل‌ آفرین باشد و تعداد بسیاری از هموطنان را به ویروس کرونا مبتلا کند.

کارشناسان همچنین معتقدند با درنظر گرفتن پایان دورکاری کارمندان تقاضای سفرهای درونشهری بخصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی یک‌باره جهشی قابل توجه داشته و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی گسترش خواهد داشت که این روند مستقیم در تغییرات آماری طی دو هفته آینده اثرگذاری دارد چون تقریباً نیمی از هموطنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شده یا اینکه توجه کمتری به این مهم دارند.

در این زمینه کارشناسان تصریح می‌کنند: در شرایط فعلی که روند صعودی بیماری از نرخ ابتلا پیشی‌گرفته اتفاقاً هموطنان باید دقت نظر بالاتر و بیشتری به رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی داشته باشند تا این روند به بحرانی تازه به نام پیک ششم منجر نشود، به این دلیل که تجربه ۵ پیک گذشته نشان داده با نزولی شدن یک پیک شرایط برای جهش یک‌باره پیک بعدی مساعد شده و پیک سنگین‌تری تجربه شده که شاهد مثال غیرقابل انکار آن در پیک چهارم و پنجم کاملاً مشاهده شده است.

کارشناسان تاکید می‌کنند: با حاضر شدن کارمندان، کارگران و پرسنل شرکت‌ها در محل کارشان این نکات - تهویه مناسب هوا، فاصله اجتماعی مناسب، رعایت بهداشت فردی و استفاده از دائم از ماسک باید جدی گرفته شده و به هیچ عنوان نباید موضوع عادی انگاری شود، چون در غیر از این صورت چرخه انتقال بیماری در پیک ششم از پرسنل به خانواده‌ها و نهایتاً سطح گسترده‌ای از جامعه آغاز می‌شود.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

استان آذربایجان غربی/۶۰ هزار نفر دیگر واکسن کرونا دریافت کردند

جواد آقازاده، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با فوت ۱۸ نفر دیگر در ارومیه، بوکان، میاندوآب، سلماس، مهاباد و خوی، تعداد کل فوتی‌های کرونایی در استان به ۶ هزار و ۶۷۶ نفر رسید.

وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته ۷۵۶ نفر دیگر آلوده به کرونا شدند و شمار کلی مبتلایان نیز به ۲۹۴ هزار و ۷۳۵ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی ۶۲۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا گفت: همچنین یک هزار و ۳۶۵ نفر بیمار سندروم حاد تنفسی ثبت شد.

وی از واکسیناسیون ۶۰ هزار و ۷ نفر دیگر در استان خبر داد و تصریح کرد: تاکنون دو میلیون و ۸۲۶ هزار و ۲۰۲ نفر واکسن کرونا را دریافت کردند.

آقازاده بیان کرد: از این تعداد یک میلیون و ۹۴۸ هزار و ۱۶۱ نفر دز اول و ۸۷۸ هزار و ۴۱ نفر دز دوم را دریافت کردند.

استان اصفهان/ ۷۵۸ مورد جدید شناسایی شد

نورالدین سلطانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان۳۰۹۸  نفر بودند که ۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۸۴   نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۳۴۵ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  ۱۵۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۸۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سلطانیان تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان  را ۲۰ نفر بود و از این تعداد ۸  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان البرز/ فوت ۷ نفر براثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

 مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در البرز ، اظهار  داشت : در ۲۴ ساعت گذشته تعدادی با علائم مشکوک به کرونا  بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که از این تعداد ۷۵ نفر بستری شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۱۸ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در بیمارستان‌های البرز بستری هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۳۰۰ نفر بیمار قطعی کووید - ۱۹ هستند.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه  مجموع موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک در البرز از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز را ۷۴ هزار و ۹۳۶ نفر اعلام کرد و  گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۸ هزار و ۸۶ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

بابایی با بیان اینکه شیوه نامه های بهداشتی باید با جدیت اجرا شود، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته  ۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان به ۶ هزار و ۲۳۱ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن با شتاب در حال انجام است، گفت: با توجه به وجود واکسنهای مختلف در استان از همشهریان تقاضا داریم با حضور در پایگاههای مختلف و متنوع استان البرز نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

استان اردبیل/ روند کاهشی نرخ ابتلا ادامه دارد

شهرام حبیب‌زاده با اشاره به قرار داشتن استان اردبیل در وضعیت زرد و با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در این استان اظهار داشت: در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان، افزایش موج شیوع محتمل است.

وی ادامه داد: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل که تا چند روز پیش روند کاهشی را طی می‌کرد، در وضعیت پایدار رو به افزایش قرار گرفته است به طوری که در شبانه‌روز گذشته ۱۱۴ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

استان ایلام/ ۴ فوتی و ۳۴۳ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۴۹ هزار و ۴۱۹ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۳۴۳ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۸۸ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۴۶ هزار و ۳۴۸ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان که دو مورد در شهرستان ایلام و دو مورد مورد مربوط به شهرستان دره شهر گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۸۸۳ نفر بوده است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

استان بوشهر/ ۱۲۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری هستند

سعید کشمیری با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کرونا اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر کاهش چشمگیری یافته و بستری‌های بخش کرونایی از یک‌هزار بیش از ۶ برابر کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به طرح واکسیناسیون در استان تصریح کرد: در استان بوشهر ۸۰ درصد از گروه سنی بالای ۱۸ سال واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که به حدود ۵۰ درصد این افراد هر ۲ نوبت واکسن تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از آغاز تزریق نوبت سوم واکسن کرونا به کارکنان درمان این استان خبر داد و بیان کرد: پزشکان، پرستاران و مدافعان سلامتی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و ۷ ماه از تزریق نوبت دوم واکسن آنان گذشته است مرحله سوم واکسن کرونا تزریق می‌شود.

وی رنگ‌بندی کرونایی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: طبق رنگ‌بندی جدید سامانه ماسک، ۵ شهرستان گناوه، دشتستان، دیر، جم و کنگان به رنگ آبی و ۵ شهرستان دیگر به رنگ زرد هستند و در نگاه کلی استان بوشهر در وضعیت آرام و کم خطر بیماری کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان پرداخت و خاطر نشان کرد: ۱۲۱ بیمار در بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و روز گذشته ۳۶ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۳ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

کشمیری با اشاره به اینکه اکنون ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی ۷ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ثبت یک مورد فوتی دیگر به سبب ابتلا به کرونا خبر داد و تصریح کرد: تاکنون یک‌هزار و ۹۸۹ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۳ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۸ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

وی افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۷ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ شماره قربانیان از ابتدای همه‌گیری تا روز گذشته به ۱۱۷۹ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته ۱۹۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۳ بیمار جدید شامل ۱۴ بستری و ۳۹ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۸ مورد از بیرجند، ۳ مورد از سربیشه، ۱ مورد از فردوس، ۳ مورد از نهبندان، ۱ مور از درمیان، ۲ مورد از طبس، ۱ مورد از سرایان، ۱۳ مورد از قائنات بودند.

وی با بیان اینکه همچنین از ۴۷۷ تست سریع کرونا ۸۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد، ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۸ نفر کرونا مثبت‌ هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

مهدی زاده تصریح کرد: همچنین با فوت ۳ بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۱۷۹ نفر رسید.

وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۷۱ هزار و ۲۲۱ نفر واکسن نوبت اول و ۲۴۴ هزار و ۲۲۲ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ ۵ میلیون دوز واکسن به افراد بالای ۱۲ سال تزریق شده است

سعید فردین‌فر اظهارداشت:از ابتدای شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون ۴ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۹۴۰ دُز واکسن کرونا به افراد بالای ۱۲ سال در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تزریق شده که از این تعداد ۲ میلیون و۹۱۹ هزارو ۵۴۸ دُز آن نوبت اول و یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۳۹۲ دُز هم نوبت دوم بوده است.

وی افزود: درصد افراد واکسینه شده در مرحله اول در گروه سنی بالای ۱۸ سال ۷۳.۷۴ و در گروه سنی بالای ۱۲ سال ۷۱.۷۵ بوده و این عدد در مرحله دوم که واکسیناسیونشان به اتمام رسیده برای افراد بالای ۱۸ سال ۳۵.۹۴ درصد و برای افراد بالای ۱۲ سال ۳۱.۸۰ درصد بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مرحله لکه‌گیری سالمندان و دیگر گروه‌های سنی‌ که هنوز نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند همچنان در حال انجام است تا تمامی گروه‌های سنی هدف واکسینه شوند، خاطرنشان کرد: توصیه اکید ما به تمامی افراد واجد شرایطی که هنوز نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند این است که هرچه سریع‌تر و در جهت حفظ سلامت خود و اطرافیانشان این کار را انجام دهند.

فردین‌فر تصریح کرد: در حال حاضر واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم و برکت در مراکز واکسیناسیون کرونا به گروه‌های هدف تزریق می‌شود، ضمن اینکه تزریق داوطلبانه واکسن فخرا هم آغاز شده و کسانی که تمایل به دریافت این واکسن دارند می‌توانند به مرکز واکسیناسیون الغدیر در منطقه ۵ مشهد مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: واکسن فخرا همانند واکسن برکت در گام نخست به‌صورت آزمایشی وارد چرخه واکسیناسیون شده و پس از اتمام مطالعات، همچون واکسن برکت به‌صورت گسترده وارد چرخه تزریق خواهد شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که تمامی واکسن‌های مصرفی در ایران مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و جای هیچگونه نگرانی‌ در این خصوص نیست، تأکید کرد: گرچه در حال حاضر ۴ نوع واکسن در حال تزریق است، اما توصیه ما به مردم این است که منتظر ورود یک واکسن خاص نباشند و بهترین واکسن را در دسترس‌ترین واکسن بدانند.

استان سمنان/ تست کرونا ۲۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته مثبت شد

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان از مجموع افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شد تعداد ۱۸۳ نفر به قرنطینه خانگی رفتند.
همچنین از این تعداد نیز ۳۲ نفر در بیمارستان بستری شدند و در همین دوره ۴۷ بیمار کرونایی از بیمارستان‌های استان سمنان مرخص شدند.
در شبانه‌روز گذشته نیز متأسفانه یک نفر بر اثر ابتلا جان خود را از دست داد.
در هشت شهرستان استان سمنان نیز رنگ‌بندی کرونایی به این شکل است که ۲ شهرستان میامی و آرادان به رنگ آبی کرونایی، شهرستان‌های سمنان، گرمسار، شاهرود و دامغان نارنجی کرونایی و ۲ شهرستان مهدی‌شهر و سرخه در وضعیت زرد قرار دارند.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

استان فارس/ آمار ورودی به بیمارستان‌های استان فارس همچنان قابل توجه است

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت هم اکنون یک شهرستان از استان فارس در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقدند که وضعیت کنونی شکننده و ناپایدار است و با توجه به قرمز شدن شهرستان استهبان این شرایط ممکن است دیگر شهرستان‌های استان را نیز درگیر کند بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری لازم و ضروری است. 

طی هفته‌های اخیر آمار ورودی به بیمارستان‌های استان همچنان قابل توجه بوده و سبب شده هشدارها از سوی متولیان بهداشت و درمان استان فارس همچنان ادامه داشته باشد به‌گونه‌ای که مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  اعلام کرد که زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس به صدا درآمد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در مجموع بیش از یک میلیون و ۶۰۱ هزار و ۴۴۱ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده و با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۱۷ هزار و ۵۸۵ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۰۵ هزار و ۴۱۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۶ هزار و ۹۱۵ بیمار مثبت و در مجموع تاکنون، ۴۶۴ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۹ بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری شدند و بر این اساس هم اکنون هزار و ۷۱۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد ۱۷۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن ۱۱ هم استانی دیگر در اثر ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به عدد شش هزار و ۸۴۳ نفر رسیده است.

استان قزوین/ کاهش ۵۵ درصدی موارد ابتلای روزانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از کاهش ۵۵ درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه کرونایی خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۸۷ مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۱۵۲ نفر کاهش داشته است.

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین موارد بستری‌های روزانه هم ۷.۲ درصد کاهش یافت و طی همین مدت ۶۵ بستری کرونایی جدید در بیمارستان‌های قزوین داشتیم که این آمار در قیاس با روز قبل ۵ نفر کمتر شده است.

وی با اشاره به کاهش ۳.۵ درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی ادامه داد: در حال حاضر ۲۸ بیمار کرونایی با حال وخیم زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که این آمار در با روز پیش فقط یک نفر کاهش یافته است.

دبیر ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین همچنین از تثبیت آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۶ بیمار کرونایی بدحال ما به دلیل علائم تنفسی شدید جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز گذشته بدون تغییر مانده است.

نامدار با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی آمار بهبودیافتگان روزانه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۶۳ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت و بهبود از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند که این آمار از روز قبل ۹ نفر بیشتر است.

وی ادامه داد: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به روز پیش به ۳۵۹ نفر رسید که در قیاس با روز گذشته ۴ نفر کاهش یافته است.

کاشان/۱۲۶ مورد جدید شناسایی شد

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و آنچه که امروز به عنوان یک دغدغه شناخته می‌شود عادی انگاری و آغاز پیک ششم کرونا است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۵ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و سه بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و دو بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل هفت و حداکثر ۹۳ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۳۶ و حداکثر ۸۶ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۳۱۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۴۶ بیمار در شهرستان کاشان و ۷۰ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۸۲ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۳۷ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک آقا ۶۸ سال در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۱۲۶ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۲۸ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار و ۱۹۹ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کردستان/۶۲درصد از مردم واکسینه شدند

ابراهیم قادری از تزریق بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا در کردستان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۱۹۹هزار و ۲۱۸ دوز واکسن کرونا با احتساب نوبت اول، دوم و بوستر در استان تزریق شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بیش از ۲۱ هزار دوز واکسن در استان به گروه‌های هدف تزریق می‌شود، گفت: تاکنون ۶۲ درصد جمعیت استان علیه این ویروس واکسینه شده‌اند. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با بیان اینکه یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۱۸۹ دوز واکسن تا این لحظه به استان تحویل شده است، افزود: از این تعداد ۵۸۲ هزار و ۹۷۱ دوز واکسن باقیمانده است.

وی درصد پوشش واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان در استان را ۱۰۰درصد بیان و عنوان کرد: تا این لحظه ۷۱ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

قادری با اشاره به اینکه تاکنون ۸۱۴ هزار و ۴۸۴ نفر در استان در نوبت اول و ۳۸۴ هزار و ۳۷۵ نفر در نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ۳۵۹ نفر از کادر درمان در قالب دوز بوستر (نوبت سوم) واکسینه شده‌اند.

وی با اذعان به اینکه بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا سنندج همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد، اعلام کرد: شهرستان‌های بانه، قروه، سقز، کامیاران در وضعیت نارنجی و دهگلان، بیجار، دیواندره و سروآباد نیز در وضعیت زرد هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در شهرستان‌هایی که در واکسیناسیون علیه کرونا پیشتاز هستند، آمار ابتلا و بستری کرونا به طور چشمگیری کاهش یافته است، اظهار کرد: استقبال مردم در برخی شهرستان‌ها همچنان ضعیف است و رعایت پروتکل‌ها نیز در حد پایینی قرار دارد که این روند نگران‌کننده و احتمال وقوع پیک ششم را به دنبال دارد.

استان کرمان/ روند نزولی بیماری ادامه دارد

 مهرماه به آخرین هفته خود رسیده و در روزهایی که روند نزولی کرونا در استان کرمان همچنان ادامه دارد و تعداد بستری‌های کرونا در بیمارستان‌های بزرگترین استان کشور به عدد ۲۸۲ مورد رسیده است.

علی زینی‌وند استاندار کرمان با بیان اینکه نگرانی از بابت بروز پیک ششم بیماری کرونا در استان وجود دارد که باید مراقبت و پیشگیری کرد اظهار داشت: تبعات تعطیلی مدارس و آسیب‌های بسیار بدی برای دانش آموزان و آینده کشور دارد، واکسیناسیون دانش آموزان باید انجام شود و خانواده‌ها همکاری کنند.

احمد اسکندری‌نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان اینکه بازگشایی تدریجی مدارس در استان کرمان در حال انجام است گفت: واکسیناسیون معلمان استان تقریباً تمام شده و ۷۱ درصد دانش آموزان استان واکسینه شدند و واکسیناسیون مابقی نیز در حال انجام است.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا بدون هیچ محدودیتی در استان کرمان در حال انجام است اظهار داشت: واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله با یکی از دو واکسن  "سینوفارم" و"پاستوکواک" در حال انجام است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۸۲ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۱۵۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۶۷ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۵۱ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۰ هزار و ۸۶۲ مورد رسیده است.

وی به فوت ۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۸۳۸ مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۵۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۸۹۹ هزار و ۸۳۰ مورد است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

استان گیلان/ ۸۶ بیمار جدید کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد

استان گیلان دومین استان درگیر با کرونا بود و از ابتدای آغاز شیوع کرونا در استان تاکنون ۷۰ هزار بیمار کرونایی بستری و ۱۰ هزار نفر سرپایی درمان شدند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۳۵۳ بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۸۶ نفر از این تعداد ۲۴ ساعت گذشته به آمار بستری‌شدگان افزوده شده‌اند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان وضعیت وضعیت ۶۲ نفر از بیماران کرونایی در استان وخیم  گزارش شده است و تعداد بیماران کرونایی در گیلان نوسان‌های افزایشی دارد.

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت همچنان دو شهرستان املش و رضوانشهر در گیلان رنگ‌بندی زرد کرونایی و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

روند انجام واکسیناسیون در استان گیلان با شتاب خوبی در حال انجام است و تاکنون حدود ۸۳ درصد جمعیت جامعه هدف در گیلان دز نخست واکسن کرونا و حدود ۳۹ درصد هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

استان مرکزی/ شناسایی ۵۷ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار مبتلایان کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر به ۳۳۷ مورد رسید که ۵۷ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

سیدمحمد جمالیان بیان کرد: ۲۸۰ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند که شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۰ هزار و ۳۲۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در این بازه زمان، ۱۰ بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۸۴۰ نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت کادر درمان و پیک‌های کرونایی گفت: کادر درمان استان مرکزی به شدت خسته فرسوده شده و مطمئناً آغاز پیک دیگر در استان عواقب خوبی را نخواهد داشت و نباید برخی تصمیمات منجر به ایجاد پیک‌های دیگر و خستگی مضاعف کادر بهداشت و درمان شود.

جمالیان خاطرنشان کرد: متاسفانه روند ابتلا به کرونا وارد شیب افزایشی شده و بر اساس  تجارب قبلی به دلیل تغییر وضعیت و رنگ‌بندی، شاهد عادی‌انگاری در جامعه هستیم که همین امر افزایش آمارها را به دنبال خواهد داشت.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    مدیر پروژه واکسن فخرا: در حال برنامه‌ریزی برای توقف تولیدِ واکسن فخرا هستیم/ واکسن‌سازهای داخلی دچار چالش شده‌اند/ وزارت بهداشت از هیچ واکسن‌سازی پیش‌خرید انجام نمی‌ دهد /ایلنا یه زمانی واردات نبود میگفتیم فقط تولید ملی حالا که واردات برای جبران کسری واکسن هست چرا تولید ملی را رها کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس