کد خبر 1288311
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کشتی فرنگی ایران در دنیا بهترین است

محمدعلی گرایی گفت: وقتی بحث بحث ملی باشد نباید احساسات را دخیل کنی و من هم آنجا توانستم به هر صورتی که شده رضا را مهیای مسابقه‌اش کنم و خدا را شکر نتیجه خوبی هم داد.

به گزارش مشرق، کاپیتان قول طلای المپیک را می‌دهد، لهجه شیرازی‌اش مطمئن به‌نظر می‌رسد و این اراده را لابه‌لای صحبت‌های او بارها می‌شد حس کرد؛ اراده‌ای که او را دوماه بعد از المپیک با وجود فشار زیاد جسمی و روحی که رویش بود به برنز جهان رساند و حالا فرصت بیشتر برای ریکاوری این حجم فشار او را برای طلای المپیک باانگیزه‌تر کرده تا نتیجه تلاش‌هایش را بگیرد. حالا محمدعلی گرایی که با فن‌های عجیب و زیبایش دل علاقه‌مندان به کشتی در دنیا را برده است با همان تکنیکش چشم به آینده‌ای طلایی دارد، آینده‌ای که حق او از دنیای پرآسیب کشتی است. برادر بزرگ‌تر محمدرضا مانند قبل از المپیک حالا هم انتظاری از مسئولان ندارد و معتقد است اگر این‌بار به وعده و وعیدهای‌شان عمل کنند خوب است، نکنند هم انگار که تبدیل به عادت شده و می‌گذرد! او که به‌همراه محمدرضا در لیگ برتر کشتی امسال حضور ندارند پاسخگوی سوالات شد و قول قهرمانی داد. گفت‌وگو با محمدعلی گرایی را در ادامه می‌خوانید.

المپیک تا جهانی روزهای سختی را گذراندی، چطور از پس آن برآمدی؟

خدا را شکر در این فاصله کمی که از المپیک گذشت تقریبا دوماه برای مسابقات جهانی وقت داشتیم و با تدابیری که کادرفنی داشتند توانستیم تمرین مناسب برای این مسابقات داشته باشیم و خدا را شکر بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی را هم رقم زدیم.

از نظر روحی چطور مدیریت کردی؟

تمام فکرم این بود که در مسابقات جهانی از دست رفتن مدال المپیک را جبران کنم که خدا را شکر نتیجه‌اش نسبت به المپیک خوب بود ولی آن چیزی که مدنظرم بود، نیست و امیدوارم در مسابقات آینده بهتر از این باشد و بتوانم بهترین نتیجه‌ها را هم بگیرم.

امید طلایی ایران هم بودی، برای همین فشار زیادی را تحمل کردی.

متاسفانه همیشه آن چیزی که در ذهنت هست اتفاق نمی‌افتد و گاهی با یک اشتباه دستت از مدال کوتاه می‌ماند یا رنگ مدالت عوض می‌شود که این اتفاق برای من افتاد و در المپیک درس بزرگی هم از آن گرفتم، امیدوارم در مسابقات آینده بتوانم تمام نقص‌هایم را بپوشانم تا دوباره چنین مساله‌ای گریبانم را نگیرد.

فرنگی‌کاران نشان دادند که اگر میدانی برای رقابت بزرگ داشته باشند مسابقه‌به‌مسابقه قوی‌تر عمل می‌کنند.

به‌نظر من تیم کشتی فرنگی ایران بهترین تیم دنیا است، تیم ایران با ۴فینالیست و ۴طلا جایگاه دوم را کسب کرد، درصورتی که اگر ارزش مدالی حساب شود تیم ایران باید اول باشد چون روسیه با یک طلا و اختلاف 5امتیاز روی سکوی اول ایستاد، خب این نشان از این دارد که تیم ایران جزء بهترین تیم‌های دنیاست و مطمئن باشید در آینده نتایج بهتری هم برای کشتی رقم می‌خورد.

این میدان دیدن بیشتر به قدرت بیشتر کمک می‌کند؟

صددرصد اگر در مسابقات بین‌المللی و بزرگ‌تری که در دنیا برگزار می‌شود کشتی‌گیران با حریفان اصلی‌شان بدن‌به‌بدن بشوند تاثیر مثبتی در مسابقات مهمی مانند جهانی و المپیک دارد و ثمره‌اش قهرمانی در مسابقات جهانی و قهرمانی در مسابقات المپیک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بنا به نایب‌ قهرمانی راضی نبود

خیلی‌ها داوری‌ها را هم به ضرر شما دانستند، چقدر نداشتن کرسی در اتحادیه کشتی در این موضوع نقش دارد؟

این اتفاق بدی است که برای تیم ایران افتاده چون هیچ کرسی متاسفانه در اتحادیه جهانی نداریم و کشتی‌گیر شاید بتواند ۵۰درصد حق خودش آن‌گونه را که در توانش هست داخل زمین کشتی بگذارد و بقیه مسائل بیرونی است ازجمله مسائل داوری مثل همان هیات ژوری و هیاتی که در اتحادیه جهانی حضور و نفوذ دارند که می‌تواند روی مسابقات تاثیر به‌سزایی در تعیین برنده و بازنده کشتی داشته باشد و امیدوارم که ایران هرچه سریع‌تر صاحب یک کرسی در اتحادیه جهانی شود چراکه نداشتنش باعث ضرر تیم ایران است و کشتی‌گیرانی که این اتفاق برای‌شان می‌افتد دست‌شان از مدال کوتاه می‌ماند.

برای غلبه بر ولاسوف که به‌نظر رقیب جدی و اصلی‌ات شده، چه برنامه‌ای داری؟

قول می‌دهم در مسابقات آینده حالا هرجا که باشد اگر این کشتی‌گیر حضور داشت با یک نتیجه عالی شکستش بدهم و می‌فهمانم که چطور کشتی‌گیری هستم و آن باخت هم یک اتفاق بیشتر نبود. قول می‌دهم صددرصد با برنامه بهتر و با شیوه مناسب‌تر این کشتی‌گیر را شکستش بدهم.

چقدر برای تو اجرای فن زیبا مهم است، با فن‌هایی که زدی مردم را به وجد آوردی.

سبک کشتی من طوری است که در آن فن اجرا می‌شود و بیشتر مورد استقبال مردم هم قرار می‌گیرد ولی طوری نیست که من بخواهم برای زیبایی کشتی بگیرم و برای این باشد که حالا بازدید جهانی داشته باشد، نه؛ من سبکی در کشتی دارم که اجرای فن را هم در آن پیاده می‌کنم و خب مردم لطف دارند که مورد توجه‌شان قرار گرفته است و به‌قول شما در فضای مجازی هم وایرال شد.

محمدرضا هم در المپیک و جهانی روی تشک رفت، می‌توانی بگویی صددرصد تمرکزت را برای کشتی خودت گذاشتی؟ ضمن اینکه احساساتت درمقابل کشتی‌های برادر کوچک‌تر هم در فضای مجازی پربازدید بود.

بله، چون که من روز اول مسابقات بودم تمام تمرکزم روی کشتی‌های خودم بود، بعد از مسابقات که کشتی‌ها تمام شد تمام فکر و ذکرم مسابقات محمدرضا شد و تا آنجایی که توانستم سعی کردم به او کمک کنم که تمرکزش روی کشتی‌ها باشد و ذهنش درگیر چیزهای دیگر نشود که خدا را شکر در هر دو مسابقه نتیجه خوب گرفت و دل من و همین‌طور دل هموطنان عزیزمان را شاد کرد.

توانستی احساسات شخصی از کشتی‌هایت را موقع کشتی‌های محمدرضا کنترل کنی.

وقتی بحث بحث ملی باشد نباید احساسات را دخیل کنی و من هم آنجا توانستم به هر صورتی که شده رضا را مهیای مسابقه‌اش کنم و خدا را شکر نتیجه خوبی هم داد و توانست در دو مسابقه مهم دو طلا را بگیرد و خودش ثابت کند که بهترین دنیاست.

قبل از المپیک از مسئولان گلایه داشتی، حالا که به‌نظر می‌رسد کشتی فرنگی مسیر خودش را پیدا کرده حمایت‌ها بهتر شده است؟

حدود دوماه از مسابقات المپیک می‌گذرد و تقریبا هفت، هشت روزی هم از مسابقات جهانی و مسئولان وعده و وعیدهایی دادند و حالا اگر عملی بشود که چه بهتر و اگر هم نشود که مثل بقیه وعده و وعیدهایی که گذشت! ما نگاه‌مان به خداست و تا اینجای کار هم که آمدیم با کمک خدا، پدر، مادر و خانواده بوده و هیچ چشم‌داشتی هم نداریم که بخواهند مسئولان کمک کنند یا نکنند، اگر کمک بشود که چه بهتر اگر هم نشود که همان راه و مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم .

امسال در لیگ حضور داری؟

نه، من کشتی نمی‌گیرم.

چرا، خسته شدی؟

مساله این است که هم تعداد تیم‌های حاضر در لیگ کم شده و هم اینکه خودم به‌خاطر نیاز به استراحت چندماهه‌ای که بعد از این همه فشار دارم خیلی راغب نیستم و در این دوره لیگ کشتی نمی‌گیرم.

در علم تمرین روی تمرینات مطمئن‌تر برای آسیب کمتر مطالعات زیادی انجام شده، برای کشتی‌گیران هم صدق می‌کند؟

توجه داشته باشید که همه تمریناتی که در اردوی تیم‌ملی انجام می‌شود بر پایه علم و اصول است ولی خب یک‌جاهایی هم هست که باید این علم و اصول را زیرپا بگذاری چون در تمرین کشتی باید فشارهایی را متحمل شوی که بتوانی فن بزنی یا دفاع کنی که همین مورد هم باعث آسیب‌دیدگی بدن می‌شود. همان‌موقع هم آسیب‌دیدگی‌ها مشخص نمی‌شود و بعد از سالیان‌سال در بدن کشتی‌گیران خودش را نشان می‌دهد، حالا من هم در این چندسالی که در اردوها بودم آسیب‌های زیادی دیدم ولی خدا را شکر فعلا تحمل کرده و هرکدامش که توانستیم را درمان کردیم و چاره‌ای جز اینکه فعلا تحمل کنیم، نداریم.

در المپیک هم با آسیب‌دیدگی روی تشک رفتی.

بله، از بدشانسی‌ام تقریبا ۱۰، ۱۵روز قبل از اعزام دنده‌هایم شکست و متاسفانه باعث شد تاثیر خیلی زیادی روی کشتی‌هایم بگذارد و از همان ناحیه هم ضربه خوردم و توی خاک امتیاز از دست دادم که البته خدا را شکر الان بهترم.

منتظر طلای المپیک باشیم؟

ان‌شاءالله من همه سعی و تلاشم را می‌کنم و مطمئنم که به آن می‌رسم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس