به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: با اعلام کمیساریای انتخابات عراق مبنی بر پایان روند شمارش آرا و اعلام نهایی و رسمی نتایج انتخابات بسیاری از گروه‌ها و جریانات سیاسی به نتایج انتخابات اعتراض نموده و از پذیرش آن سر باز زده‌اند و در پی آن چند روزی است بسیاری از شهرهای عراق شاهد تظاهرات است.

 در این میان سه جریان صدر، بارزانی و حلبوسی و بخشی از مستقلین که تنها حامیان نتایج فعلی هستند، به صورت غیررسمی تلاش‌های خود را برای تشکیل دولت آتی آغاز نموده‌اند. در عین حال با بی‌پاسخ ماندن شکایات معترضین به و شروع فعالیت گروه‌های پیروز، امروز «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی» به عنوان بزرگترین تشکل سیاسی مخالفان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که «تا پیش از تعیین تکلیف نتایج انتخابات در مذاکره تشکیل دولت شرکت نخواهد کرد».

بر این اساس اگر گروه‌های معترض در فرآیند سیاسی تشکیل دولت مشارکت ننمایند باید دید چه سناریوهایی برای آینده تشکیل دولت و فضای سیاسی عراق متصور است:

اولین سناریو این است که اگر رایزنی‌های سیاسی و پیگیری‌های احزاب نه تغییری در نتایج ایجاد کند و نه از حیث سیاسی به نحوی نظر مخالفین را جلب نماید، آن زمان این گروه‌های سیاسی مخالف در صورت امکان می‌توانند به آبستراکسیون پارلمان آتی رو آورده و اجازه تشکیل جلسات پارلمان را ندهند که تحقق چنین سناریویی نیازمند این است که مخالفان بتوانند اکثریتی (نصف + 1) را از میان منتخبین پارلمان جدید با خود همراه سازند که البته کمی غیرمحتمل به نظر می‌رسد. 

 سناریوی دوم این است که مخالفین در دو سطح سیاسی (ایجاد اپوزیسیون) و عملی (برگزاری تظاهرات و آشوب و...) ابتدا با روند تشکیل دولت و پس از آن با دولت تشکیل شده به مخالفت عملی بپردازند و در نهایت سبب عدم کارایی آن شوند.

 سناریوی سوم این است که فشارها و اعتراضات و در کنار آن رایزنی‌ها و جلسات پشت پرده اولاً کمی نتایج را تغییر دهد و مهم‌تر این‌که احزاب پیروز و مشخصاً مقتدا صدر بپذیرند که سهم قابل توجهی از دولت آینده را به جریان مخالف بدهند تا در نهایت دولت توافقی در شرایط نسبتاً با ثبات بر سرکار آید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 4
    جايي براي شكست خوردگان نيست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس