به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به مانور نظامی اخیر ایران در مرز با جمهوری آذربایجان پرداخته و آن را پیامی برای رژیم صهیونیستی قلمداد کرده است. نویسنده نام‌گذاری این مانور تحت عنوان «فاتحان خیبر» را نمود آشکار این پیام می‌داند.

 طبق این یادداشت، ایران اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق کریدور زنگه‌زور را دریچه‌ای برای ورود مستقیم ناتو و رژیم صهیونیستی به مرزهای شمالی ایران می‌داند که ضمن نقض تمامیت ارضی ارمنستان، تهدیدی برای امنیت ملی ایران است.

 ایران در جریان آخرین جنگ قره‌باغ که منجر به بازپس‌گیری بخش‌هایی از این منطقه توسط باکو شد، عملاً حاکمیت حقوقی و نظامی این کشور بر منطقه قره‌باغ را پذیرفته و برخلاف روابط پیشین مساعدش با ایروان، حمایتی از ارمنستان نداشت.

 ولی علی‌اف پس از برتری در این نبرد، با گرایش به ترکیه و اسرائیل، عملاً مسیری را در پیش گرفته که تنش‌ها را با تهران افزایش می‌دهد. حضور تل‌آویو و آنکارا در مرزهای شمالی، تعادل ژئواستراتژیک را به ضرر ایران تغییر می‌دهد.

 جدیدترین اقدام باکو، جلوگیری از حرکت کامیون‌های ایرانی حامل سوخت و کالا به ارمنستان از مسیری بوده که بخشی از آن در نبرد اخیر از سوی جمهوری آذربایجان آزاد شده است. ایران نیز با برگزاری مانور نظامی در مرزهای شمالی‌اش نشان داد اراده کافی برای ورود سخت‌افزاری برای حل مسأله را دارد. هر چند فعلاً به مسیر دیپلماتیک بسنده نموده است.

 از منظر ایران، اتصال باکو به نخجوان از خاک ارمنستان یعنی آنکه باکو به راحتی می‌تواند از طریق زمینی به ترکیه، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا متصل شود. بنابراین ایران را از معادلات ترانزیتی خود خارج می‌کند. ایران این امر را به مثابه افزایش حضور رژیم صهیونیستی و ناتو در مرزهای خود و تضعیف روابط ایران با ارمنستان می‌داند.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    39 12
    الان ترکیه داره این کریدور را انجام میده و داره جدامیکنه تمام باید با قاطعیت با این امر برخورد کنیم هرچه زودتر بهتر
    • DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      12 8
      رجب خیلی زود میمیره، حالش خیلی وخیم هست. شمارش معکوس برای مُردن رجب_هیتلر_عاروغان. بعد از اون زوال ترکیه سرعت بیشتری میگیره
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    21 14
    تنها راهش قرارداد نظامی ایران و ارمنستان و حضور نیروهای نظامی ایران در جنوب ارمنستان است تا اوهام پان ترکها برای قطع مسیر ایران محقق نشه. دیگه هم نگید کشور دوست و برادر ولایت باکو . اونها علنا شمشیر رو از رو بستن .
    • طاهر IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      16 4
      مگه روسیه میزاره - ایجاد این کریدور توسط روسیه در قرارداد پایان جنگ دو کشور تضمین شده و روسیه ضامن ایجاد و امنیت دو گذره گاه ارمنی لاچین و آذری زنگ زو استو ارمنستان هم همیشه تسلیم روس ها بوده و هست و خواهد بود - دیدم در اولین فرصت آسمان را باز کرد که پرواز باکو - نخجوان انجام شود
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 3
      متاسفانه جناب طاهر کاملا دقیق و صحیح میگه...ارمنستان موافقت هم کرده..ایران نباید منفعل می بود در این جنگ تاروسها دیکته کنن
  • سید امیر IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    11 10
    ظاهرا اونجور که باد میاد و شاخه میجنبه ظاهرا ایران قافیه رو باخته!چون سفیر ایران هرروز تو نمایشگاه های باکو اوضاع رو خیلی دوستانه به نمایش میزاره مسئولان امنیتی به فکر ایجاد خاکریز تو خاک ایران باشند.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    6 17
    آیا تروریست هایی که الهام و رجب به مرز اذربایجان آورده یکی از اهدافشان به کنیزی گرفتن زنان ایرانی از آذرری تا فارس نیست؟ غیرت مرد آذری و فارس ایران کجا رفته؟ زبان مهم تر است -یا- مادرودختروهمسر؟
    • وَلا! IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      2 0
      شششششات‌آپ
    • میشناسیم IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 0
      16:53 جملات خوبی برای شیر کردن ما ایرانیان انتخاب نکردی زشته عموجان خجالت بکش چیکار به زن و بچه داری وقتی میتونی دلایل دیگر و واقعی‌تری بیاری عجبا!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    6 7
    چقدر اصرار می کنید که ذهن مردم را از رژیم منحوس باکو به سمت رژیم صهیونیستی منحرف کنید!؟ چرا ارمنستان با اسرائیل اینگونه همکاری نمی کند؟ چرا قزاقستان و ازبکستان تاجیکستان عمان این کار را نمی کنند؟ ریشه ی مشکلات خود رژیم باکو است.
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 0
      قزاقستان و ازبکستان و عمان و تاجیکستان هم 25 درصد خاکشون توسط کشوری دیگه اشغال نشده و کشور هم دین و هم مذهبشونم از اون اشغالگر دفاع نمیکنه آذربایجان را مجبور به اینکار کردند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    4 3
    خخخخخخ.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    4 10
    همین که جمهوری باکو جرات کرده برای کامیون های ایرانی عوارض غیر طبیعی وضع کند و از حرکت آنها ممانعت کند حتما یا دلخوش به حمایت اردوغان هستند یا رژیم صهیونیستی
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    3 8
    باکو از اسراییل هم با ایران دشمن تر هست پست ترین همسایه ایران
  • جهاد IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    2 5
    چه جالب! باکو می خواهد این را از معادلات کنار بگذارد؟؟؟؟ ایران و هندوستان قصد دارند با ادامه مسیر راه ابریشم جدید از مرز تاتو ارمنستان ، ترکیه و باکو را کلا از معادلات ترانزیتی راه ابریشم جدید حذف کنند
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      5 7
      جهاد =هر کجا ضد مسلمان است ایران آنجاست و درکنارش - هندوستان از این غلطا نمیتونه بکنه چون دیگه در مدت کمی عرمنستان با عیران مرزی نخواد داشت فقط منتظر باش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس