جمهوری آذربایجان

بررسی و مقایسه بندهای توافق آتش‌بس قره‌باغ به وضوح جریان تحریف باکو برای اعمال خواسته خود به منظور ایجاد کریدوری با هدف تغییرات ژئوپولتیک در منطقه و مرزها را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، توافق نُه بندی آتش‌بس قره‌باغ که سال گذشته به جنگ خونین ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، مفاد روشنی دارد که این دو کشور به همراه روسیه آن را در نوامبر ۲۰۲۰ پذیرفتند و طرف آذربایجانی از طریق این توافق توانست کنترل بخش زیادی از مناطق اشغالی خود را از ارمنستان پس بگیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه کشورهای منطقه درباره ایجاد مکانیزم «۳+۳»برای حل مسائل قفقاز

به رغم این دستاورد برای جمهوری آذربایجان پس از ۲۶ سال که مانند تعبیر یک رویا در مدتی کوتاه بود و می‌تواند به صلحی پایدار بین این دو جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق و امنیت و ثبات برای سایر کشورهای منطقه منتهی شود، تنش‌آفرینی و ادعاهای تحریک‌آمیز طرف آذربایجانی از طریق تفاسیر و برداشت‌های سودجویانه از بندهای این توافق، وضعیت را به آتشی زیر خاکستر تبدیل کرده است. 

در این راستا، باکو با حمایت آنکارا بر ایجاد کریدوری میان نخجوان و جمهوری آذربایجان از طریق استان «سیونیک» ارمنستان اصرار دارد که آن را منطبق بر بند ۹ توافقنامه نهم نوامبر ۲۰۲۰ می‌داند. در حالی که در این بند بدون مشخص شدن زمان یا مکان، تنها بر خطوط مواصلاتی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان تاکید شده است.

رؤسای‌جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان در ادامه ادعاهای خود در ماه‌های اخیر، اخیراً در جریان دومین بازدید اردوغان از مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی، ادعاها درباره این کریدور ادعایی را با بکار بردن اصطلاح «زنگه‌زور غربی» تکرار کردند. 

الهام علی‌اف در نشست مشترک پنجم آبان با رجب طیب اردوغان در روستای «آغ‌علی» در منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت: «امروز و وقتی که ما در زنگیلان هستیم، طبیعتا اشتباه خواهد بود که به کریدور زنگه‌زور اشاره نکنیم. زنگیلان در شرق منطقه زنگه‌زور واقع است و کریدور زنگه‌زور از اینجا کل جهان تُرک‌ (کشورهای ترک‌زبان) را به هم متصل خواهد کرد. هم (جمهوری) آذربایجان و هم ترکیه در حال انجام اقدامات ملموس برای اجرای کریدور زنگه‌زور هستند. من اطمینان دارم که این اقدامات در آینده نزدیک نتیجه خواهد داد».

اردوغان هم در اظهاراتی مدعی شد جاده‌ها و خطوط ریلی که از این فضای جغرافیایی عبور می‌کنند، نه تنها برای جمهوری آذربایجان و ترکیه، بلکه برای همه کشورهای منطقه، فرصت‌های اقتصادی و تجاری را باز می‌کنند و افزود: روزی می‌رسد که بتوانیم از زنگه‌زور به استانبول، ایغدیر و قارص (استان‌های ترکیه) سفر کنیم.

وی سپس مدعی شد که تمامی همسایگان جمهوری آذربایجان از جمله ایران، گرجستان و ارمنستان می‌توانند از این به ادعای او پیشرفت بهره ببرند!

دیروز (شنبه) هم «حکمت حاجی‌اف» دستیار علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که باکو در حال کار برای ایجاد کریدور ادعایی زنگه‎‌زور است.

در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟

مقایسه مفاد بند ۶ و ۹ توافق آتش‌بس قره‌باغ

در بند نُه توافق مزبور که به آن استناد می‌شود، بدون مشخص شدن زمان یا مکان ارمنستان پذیرفته که مسیرهای مسدود حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز کرده و امنیت حمل و نقل در مسیرهای مذکور را تضمین کند اما در هیچ کجای این بند نه نامی از «جاده»، «کریدور» و «دالان» خاصی آمده و نه مسیری برای چنین جاده، کریدور یا دالانی تعریف شده است؛ آنچه رخ داده این است که باکو در حال جا انداختن قرائت، برداشت و یا به بیان بهتر، خواسته مورد نظر خود از بند ۹ توافق از طریق پروپاگانداست.

در این بند آمده است: باید همه اتصالات اقتصادی و حمل و نقلی در منطقه باز شود. جمهوری ارمنستان باید امنیت محورهای مواصلاتی حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین کند تا حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت ترتیب داده شود. گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه مسئول نظارت بر محورهای حمل و نقل خواهد بود. مطابق توافق طرف‌ها، محورهای حمل و نقل جدیدی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان ایجاد می‌شود.

در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟


اما در نقطه مقابل، در بند شش همین توافق به طور دقیق با مشخص کردن زمان، از طرحی برای ساخت یک مسیر جدید از طریق «کریدور لاچین» به منظور ایجاد ارتباط بین قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان صحبت شده است. این جا در واقع همان‌جایی است که در توافق آتش‌بس از عبارت «کریدور» استفاده شده است، عبارتی که در بند ۹ اثری از آن نیست.

این بند می‌گوید: جمهوری ارمنستان باید منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا اول دسامبر ۲۰۲۰ به جمهوری آذربایجان بازگرداند. کریدور لاچین (به عرض ۵ کیلومتر) که ارتباط بین قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را بدون گذشتن از قلمرو شوشا فراهم می‌کند، تحت کنترل نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه باقی می‌ماند. طبق توافق طرفین، طی سه سال آینده، طرحی برای ساخت یک مسیر جدید از طریق کریدور لاچین به منظور ایجاد ارتباط بین قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان ترسیم خواهد شد و نیروهای حافظ صلح روسیه متعاقباً به این منطقه برای حفاظت از مسیر منتقل می‌شوند. جمهوری آذربایجان ایمنی تردد افراد، وسایل نقلیه و کالاها را در هر دو جهت کریدور لاچین تضمین می‌کند.

در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟

کریدور لاچین یک جاده کوهستانی است که ارمنستان و منطقه محصور قره‌باغ کوهستانی را به هم متصل می‌کند. این کریدور بخشی از شهرستان لاچین جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود ولی طبق توافقنامه آتش‌بس قره‌باغ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه است. 

در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟


واکنش روسیه به ادعاهای باکو و آنکارا 

روسیه به عنوان میانجی توافق آتش‌بس قره‌باغ و یکی از امضاکنندگان آن، در واکنش به ادعاهای باکو و آنکارا و تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور ادعایی زنگه‌زور، بر پایبندی به مفاد توافق تاکید کرده است. 

در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در همین خصوص پس از اظهارات تحریک‌آمیز علی‌اف و اردوغان گفت: معتقدیم که اقدام صحیح، پایبندی به اعلامیه‌ها و گام‌هایی است که توافقات سه‌جانبه درخصوص بازگشایی تمامی مسیرهای حمل‌ونقل و اقتصادی در قفقاز جنوبی اجرا شوند.

همچنین «الکساندر اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه روز جمعه چهاردهم آبان در دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان در ایروان در اشاره به نشست‌های معاونین وزرای امور خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و سایر رایزنی‌ها گفت: ما واقعا در چارچوب ماموریتی که شما همراه با رهبران سایر کشورها در چارچوب بیانیه‌های ۹-۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به ما اعطا کرده‌اید، کار می‌کنیم. بر اساس این داده‌ها، پس از هشتمین جلسه کارگروه مشترک که در ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه) برگزار شد، به نظر ما به راه‌حل های ملموسی خواهیم رسید. به طور اصولی (این راه‌حل‌ها) بر این اساس است که جاده‌ها تحت صلاحیت (حاکمیت) کشورهایی هستند که از آنها عبور می‌کنند.

در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟

در این دیدار نیکول پاشینیان هم گفت: «ارمنستان به بیانیه‌های ۹ نوامبر (۲۰۲۰) و ۱۱ ژانویه(۲۰۲۱) متعهد است که به رفع انسداد کلیه ارتباطات حمل و نقل و اقتصادی در منطقه اشاره دارد اما می‌خواهم تاکید کنم که اظهارات (جمهوری) آذربایجان در مورد کریدورها تاثیر منفی بر کارایی کار ما و فضای موجود دارد، به ویژه با توجه به اینکه در بیانیه‌های سه جانبه ما (سران کشورهای ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان)،  هیچ اظهارنظری در مورد کریدورها وجود ندارد».

وی همچنین تاکید کرد که ارمنستان به باز کردن و رفع انسداد زیرساخت‌های حمل و نقل و اقتصادی منطقه علاقه‌مند است و افزود: من مکرر به طور علنی اعلام کرده‌ام که آماده‌ایم به سمت راه‌حل‌های ملموس برویم که ماهیت آن باید به شرح زیر باشد «ارمنستان باید راه‌های ارتباطی جاده‌ای و راه آهن را از طریق جمهوری آذربایجان دریافت کند، جمهوری آذربایجان باید راه‌های ارتباطی راه آهن و جاده‌ای را از طریق ارمنستان دریافت کند، از جمله مسیری که جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند».

نظر کارشناسی

 دکتر «احمد کاظمی» دکترای حقوق بین الملل عمومی و پژوهشگر ارشد مسایل اوراسیا در وبینار مرکز پژوهشی و تحلیلی «اوربلی» (Orbeli) وابسته به مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر نخست‌وزیری ارمنستان با بیان این که ایران معتقد است که برای توسعه و صلح پایدار در قفقاز، باید راههای مواصلاتی فارغ از ملاحظات سیاسی، قومی یا طمع‌ورزی‌های ارضی آغشته به جعلیات و موهومات تاریخی طراحی یا بازگشایی شوند، افزود: اینجا لازم است که تاکید نمایم خطوط مواصلاتی با دالان (کریدور) فرق دارند. خطوط مواصلاتی تنها نقش ترانزیت مسافر و کالا را در چارچوب حاکمیت کشور میزبان به عهده دارند، حال آنکه دالان نقش چندگانه ترانزیتی، انتقال انرژی و کارکردهای سیاسی، امنیتی و تاریخی دارد که بر بستر طمع ورزی‌های ارضی بنیان‌گذاری می‌شود، شبیه دالان «دانزیک» که قبل از جنگ جهانی دوم آلمان نازی از لهستان اخذ کرده بود. بنابراین دالان از منظر حاکمیتی و حقوقی قابل قیاس با خطوط مواصلاتی نیست و یکسان انگاری آن‌ها، نوعی عوام‌فریبی می‌باشد. 

این کارشناس حقوق بین الملل و پژوهشگر اوراسیا پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پروژه دالان زنگه‌زور را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی خوانده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    33 30
    احتمالا این جناب الهام علیف در یک دورهمی که با اردوغان در کنار منقل بودند از یک کریدوری صحبت کردند و الان هم دارند با همان استناد میکنند.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    18 6
    با افزایش جمعیت کشورهای آسیای مرکزی و تلاشهای ترکیه برای ارتباط با این منطقه و وجود ترک زبانهای بسیاری در شمالغربی ایران و جنوب روسیه در قفقاز و شرق روسیه و غرب چین و شمال افغانستان دیر یا زود این کشورها و مناطق بهم خواهند پیوست البته نه از نظر جغرافیایی بلکه از نظر ارتباطات و فرهنگ و اقتصاد چرا که کلی کشورهای عربی داریم که مرز جغرافیایی جداگانه ای دارند و ترکهای ایران هم ایران را دوستدارند
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      15 28
      بزودی جنگی در خواهد گرفت که تمدن ویرانگر فعلی را نابود خواهد کرد . اتراک هم برمیگردن به زندگی چادر نشینی در شرق آسیا
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      22 14
      جنگولک‌باری های الهام و رجب باعث شد تا ایران و روسیه بیدار شوند و اتحاد جدیدی بین آنها شکل بگیرد
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 12
      با وضعیت فعلی و شستشوی مغزی آذری های ایران و غفلت حکومت ما بله همینطور است
  • آذربایجان IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    40 21
    یا ارمنستان کوریدور را میدهد و یا آذربایجان استان زنگنه زور را پس می گیرد.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      21 26
      در بند ۹ هیچ اشاره ای به کریدور نشده فقط یک مسیر ارتباطی تحت حاکمیت ارمنستان خواهد بود. در غیر این صورت مسئولین جمهوری اسلامی باید استان نخجوان را به ایران برگردانند
    • عبدالرضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      حرف منطقی همین است وگرنه یک مشت اهنین دیگر لازم است
  • مهندس ضیاییان CA ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    20 19
    ایران باید به همه اخطار کند هر گونه تغییر دز مرزهایش غیر قانونی بوده و مورد قبول نیست
  • احمد IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    24 20
    کریدور زنگه زور ایجاد خواهد شد هرچند بعضی ارمنستان را تحریک میکنند تا مانع این توافق شود .
    • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      15 12
      جاسوس .وطن فروش
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    9 7
    در عهدنامه ی ایران و روسیه نوشته شده قفقاز جنوبی الی الابد به روسیه واگذار شده . ننوشته با باکو واگذار شده . روسیه نتونسته پای عهدش بمونه . چرا جمهوری اسلامی آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و ترکمنستان رو به رسمیت شناخت ؟ اسرائیل که در خاک عثمانی تاسیس شد رو به رسمیت نشناخته اما کشورکهای قفقاز و آسیای مرکزی رو به رسمیت شناخته . چرا ؟؟؟
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      4 10
      خدا کند آذربایجان به ایران چشم داشت نداشته باشد و باعث جدایی آذربایجان از ایران نشود صلوات
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 11
      به استناد همین کلمه الی الابد روسیه باید تحت حمایت و تصرف داشته باشد و اگر نتواند پس لیاقت ندارد و باید برگرداند . مثلا فرزندی را از والدین بگیری و محافظت کنی و اگر نتوانی ؛ باید آنرا برگردانی .
    • CA ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      4 11
      برعکس خدا کنه جمهوری باکو به خاک ما چشم داشته باشه و غلطی ازش سربزنه تا با دلیل آران و شروان رو تا مرز های شمالیمون دربند به هموطنان آذری تات و تالشی تقدیم کنیم و جبران کم کاری گذشته خاندان بی عرضه قاجار رو کنیم. چه خون ها که از مردم شمال غرب ریخته شد و چه خانواده ها که از هم جدا شدند بازی تموم نشده ما ده هزار سال بودیم تا ده هزار سال دیگه هم به خواست خدا هستیم تا حق رو به حقدار برسونیم.
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      4 14
      در سراسر ایران طوری شده که از سیستان تا کرمان تا تا آذربایجان تاخوزستان تا اصفهان تا تبریز تا کردستان میلیون ها نفر دعا میکنند باکو کاری کند و جنگی شروع بشود تا ایرانیان بتوانند دوباره باکو را به خاک مادر وصل کنند.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    14 11
    در قبال 40 سال اشغال و بهره برداری از منابع طبیعی و معادن قره باغ و کشت و کشتار مردم و تخریب خانه هایشان ارمنستان باید غرامت میداد. این تصمیماتی که بعد از توافق دارند میگیرن در ازای اون غرامت است. اصولا ایران باید از اول ابتکار عمل رو اگر به دست می گرفت نه اشغال قره باغ اینقدر طولانی می شد و نه الان به ضرر ما تموم می شد قضیه.
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 11
      رسیدگی به مسائل استان باکو به دولت ایران مربوط است و بهالهام و رجب ربطی ندارد
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      2 12
      هر وقت علیف ها غرامت کشت و کشتار تاتی تالشی های ما رو دادن بعد طلب خسارت کنن.پانترک خان.
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    7 13
    ترکیه تستان لیدیه ایران است و پس از تثبیت سوریه و عراق و یمن به سراغش می آییم.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    12 17
    خون به پا خواهد شد و استان باکو دوباره به میهن باز خواهد گشت
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    10 20
    گلوبالیستها گفتن کشور کردستان را از دل ترکیه بیرون میکشند. عمر ترکیه کفاف هیچ‌قراردادی را کفاف نمیدهد.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    9 12
    ای الهام تو تروریست هایی که به کنیزی گرفتن زنان شیعه در دین شان است را ساکن آذربایجان و همسایه زنان آذری کرده ای؟ شرم بر تو. برای نحات آذری ها از تروریست ها باید ارمنستان را قوی کرد.
  • مقدس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    9 13
    عليف قمارباز حاكم نامشروع فعلى باكو چند استكان جو زيادى خورده توهم زده ، اين بار در منطقه ما دست از پا خطا كند چنان سيلى خواهد خورد تا نزد اربابش دست به ماحتت و زوزه كشأن و عرعر كنان چهاردست و پا خواهد خزيد .
  • GB ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    32 18
    کریدور. زنگه زور به ایران ربطی ندارد .طبق قرارداد باید عملی شود مطالبات زبانی وفرهنگی واقتصادی ملت اذربایجان ..سرکوب کردید ..سگان پارس نکنند ...احمد کاظمی .نون به روز خور.....مترسک .مانقورد .ساتقین ..بی غیرت .....تعصب وغیرت احمد کاظمی ندارد چون نون به روز خور هست
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 8
      از بدبختی پانترکان اینکه مصرف قرص فشار خون در آنها بالاست! کبود نشی! بیفتی رو دست الهام رجب،خیلی به پارس کردنت نیاز دارن!
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    17 13
    ما آذری های ایران‌با خون نوشتیم مرز ارمنستان و استان باکو جزء املاک مادرمان ایران است. در این یکسال جاسوسان ترکیه در ایران متوجه شدند که طرفداران عثمانی در ایران انگشت شمارهم نیستند برای همین است عقب نشینی های بامو را دیدید.
    • آذربایجان iran IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      4 7
      درود بر شما ، ساغول منیم قردشیم ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ما ایرانیان آذری حافظ مرزهای ایران عزیز حامی منافع ملی ایران عزیز هستیم ، باکو و آنکارا رژیم صهیونیستی اسرائیل اجازه چنین جاه طلبی در مرزهای ایران عزیز نخواهیم داد تا راه های ارتباطی ایران عزیز را مسدود کنند .. رجب و الهام مجری طرح های ضد ایرانی یهود بین المللی و رژیم صهیونیستی اسرائیل در منطقه هستند ، یاشاسین ایران
    • عبدالرضا IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 1
      مادرتان در حال مرگ است ترکها می ایند کابوس شماست که باعث شده اسمان و زمین را به هم ببافید و هذیان بگید برادران مسلمان ارمنیتان به التماس روسیه و اروپا افتادند ول اونها هم توجهی نکردند
  • ف GB ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    4 18
    در اینجا و در این بحث روسیه حرف اول را میزند و انجام میدهد آذربایجان و ترکیه کاره آیی تیستند
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 7
      اتحاد ایران-روسیه برای مهار کردن رجب- الهام شکل گرفته است. و چین و هند گذرگاه های ترانزیت ایران را به کوتوله های سرزمینی ای مثل باکو و ترکیه نمیفروشند.
  • سلطان سنجر US ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    23 9
    سگ به سمت جایی که می‌ترسد پارس می‌کند.
    • احمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      4 8
      گرگها با کفتار در رقصند، و از نعره شیر در هراسند،ترکیه‌ از همه طرف به همسایگان خودش تجاوز کرده و همه به خون عثمانی ها تشنه شده اند(سوریه،عراق،ارمنستان، یونان، روسیه،و در داخل ترکیه کردهای ستم دیده)، فقط یک ایران برای اردوغان مونده بود که اردوغان داره صبر ایران رو هم تمام میکنه،ترکیه در حال تجزیه و به زودی شیران ایران زمین آذربایجان شمالی را به مام میهن باز میگردانند،
    • NL ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 7
      این سگی که تو میگویی‌شیری است که ۳۰۰سال است که به بیگانه خوردن عادت دارد.
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 8
      گرگ زاده، نفرت پراکنی بس است. اگر واقعا ذره ای وجدان داشتی به جای این یاوه گویی از اسارت رانندگان آذری توسط باکو و به دستور نژاد پرست عثمانی ناراحت میشدی.
  • کامران IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 5
    به امید آزادی ارتباط نخجوان با سرزمین مادری خود، تغییر خارج از مرز ایران به ایران ربطی ندارد.
    • NL ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 5
      باکو بدست تروریست های ادم خوار عرب اشغال شده
  • كورش DE ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    9 11
    در هيچ كجا سخن از كريدور نيست و پانتركها ميخواهند با زرنگي تفسير خود را جا بياندازند. ايران بايد گوش به زنگ باشد كه اگر باكو و آنكارا خواستند اقدامي كنند ايران بايد وارد نخجوان شود. تعلل در اين كار خيانتي بالاتر از تركمانچاي است و تاريخ هرگز آنرا نخواهد بخشيد.
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 5
      درود بر شما ... دقیقا" ایران نباید چنین اجازه ای به ترکیه باکو رژیم اسرائیل بدهد
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 9
    جنگولک‌باری های الهام و رجب باعث شد تا ایران و روسیه بیدار شوند و اتحاد جدیدی بین آنها شکل بگیرد. خبرها از اتخاد ایران-روسیه برعلیه رجب-الهام به گوش رسیده است.
  • اتراک IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    24 10
    اگر اتراک به چادرهایشان برگردند افوارس هم به سیبری روسیه باید برگردند ۶ ماه بخوابند و ۶ ماه بیدار شوند.
    • NL ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 5
      برای انگلیس و آمریکای انگلوساکسون هیچ فرق نداره کنیزی که بهش خدمت جنسی میده ترک یا فارس یا عرب یا کورد باشه. پس هوشیار باشید وقتی خاورمیانه هم مثل سرخپوستها و افریقایی ها درهم شکسته شوند دیگر اهمیتی ندارد کدام قوم افریقایی باشی یا کدام قوم خاورمیانه باشی
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 5
      بیسواد،اول برو اکابر نام نویسی کن،دیکته یاد بگیر بعد خیلی راحت تاریخ و جغرافیا بخون،درباره اسکاندیناوی هم مطالعه کن.البته اول باید برگردی مغولستان اگه منگولویید هستی...اگه نیستی که کلون رو ببند.هنوز خیلی مونده بفهمی تاریخ یک علم هست که مثل علم پزشکی آزمایشگاه داره! ژنتیک ،زمینشناسی،مردم شناسی، زبانشناسی و ده ها شاخه دیگه علمی کنارش هستند! برو آن لاین ثبت نام کن کلاس اول دبستان،با هر واژه ای نمیشه جمع مکسر عربی ساخت! ملغمه ای از ...
    • كورش DE ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 12
      اتراك وقتي در چادر و بيابانگرد بودند كه ايرانيان بزرگترين تمدن بشري را داشتند.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      6 5
      زمين خداست و هر کس هر کجا بخواهد زندگی می‌کند و هیچ کسی هم حق ندارد برای زمين خدا تعیین و تکلیف کند. پانترک ها و پانفارس های کثیف آدم باشید.
    • صدر تبریزی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 6
      در این سرزمین،پان فارس چیزی جز توهمات عده ای پان ترک نوکر عثمانی که خودش نوکر اسراییل و انگلیسه،نیست،همه میدونن پانترکیسم زاییده انگلیس و عثمانیه میتونی به تاریخ مراجعه کنی،همونطور که اسراییل زاییده انگلیس و عثمانیه،الان هم پانترکیسم و اسراییل مثل هر موجود نامشروع دیگه،به زندگی سگی خود ادامه دارن میدن و برای دنیا پارس میکنن،ما آذری هستیم و ایرانی،گرگ پرست و گرگ تبار و گرگ نژاد نیستیم ربطی هم به عثمانی و اردوغان و علی اف و ارباب هاشون نداریم،علم ژنتیک هم به کمک علم تاریخ آمد و ثابت کرد،آذری ها تبار ایرانی دارن و تفاوت ژنتیکی با دیگر هموطنان خود و به اصطلاح فارس زبانها ندارن،فقط زبانشان ترکی شده،ما ترک نیستیم بلکه فقط ترک زبان شده ایم،هم تاریخ گواهی میده هم علم ژنتیک،ترک واقعی میخوای آسیای شرقی و میانه هست.ما جدا از هموطنان خود نیستیم و آنها نیز ما را سوای خود نمیدانند.افتخار به ایرانی بودن میکنیم.لعنت بر تجزیه خواه،لعنت بر دشمن ایران و ایرانی ها،لعنت بر پانترکیسم.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 4
      ینام سلجوقیان که امپراطوری شان را ایران نامیدند و برای ایران خون دادند و انکارا را فتح کردند. تورک اصیل یک‌تورک ایرانیست. همامطور اجداد تورک ما سلجوقیان و قاجار دستور دادند زنده باد ایران.
    • ایرانی و آذری IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      2 9
      مهاجمان اگر کشور داشتند،نام کشور خودشان را ایران میگذاشتند،اینجا خاک آبا و اجدادی ایرانیان است و ایرانیان از یک تبار هستند و ربطی به سلسله های مهاجر ندارند،نبرد میان سلجوقیان و دیگر همزبانان آنها به خودشان مربوط است فقط هزینه از آب و خاک و جان و ناموس مردمان بومی ایران و قفقاز و آناتولی کردند،قجر عیاش هم خاک فروخت و به فرنگستان رفت،بیداد قجر از آنچه مغول کرد،بیشتر است... تاریخ بخوان تا بفهمی ما ترک نیستیم بلکه ترک زبان شده ایم.کارنامه سلسله های مهاجم آنگونه که پانترکیسم تصور میکند،درخشان نیست،هویت جعلی و ساختگی که عثمانی به کمک انگلیس و امروزه اردوغان با دنباله روی آتاترک و کمک انگلیس و صهیونیسم رواج میدهد به ایرانیان اصیل ارتباطی ندارد،ترک واقعی میخواهی برو آسیای شرقی و ...ما ایرانی هستیم و منسوب به سلجوقیان و به ویژه قجر عیاش خاک فروش نوکر تزار و ملکه انگلیس نیستیم.زنده باد ایران و ایرانیان اصیل.
  • ایران iran IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 5
    الهام علف اوف باکو ( آذربایجان ) خرسند و سر مست از پیروزی جنگ کوتاه مدت سال گذشته با ارمنستان .. مجددا" در حال تقویت بنیه نظامی باکو و خرید تسلیحات جدیدتر از غرب و رژیم اسرائیل .. بدون هیچ شک و تردیدی نقشه های بدی برای ارمنستان دارند باکو ، آنکارا، اسرائیل ، و متاسفانه ارامنه ارمنستان در خواب خرگوشی و در غفلت ...!!! زمانی این این خواب بیدار خواهند شد که الهام علف اوف باکو با کمک ترکیه و اسرائیل کل ارمنستان را شخم زده و اشغال کرده باشد !!!
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 6
    اردوقان کارمند سیا هست و یک گلوبالیست و جهان وطن است و دارد به گرداننده های یهودی جهان کار میکند. دلیل مثلا اگر اردوقان پانتورک بود هیچگاه اعراب مهاجر را به خواست کشورهای اعراف خلیج فارس در ترکیه ساکن نمیکرد. یا تروریست های عرب پ چچنی را در آذذبایجان و جنوب ترکیه ساکن نمیکرد. فریب این حهان وطن های گلوبالیست را نخورید هدف آنها با هام یکسان کردن همه خانه های فارس و ترک و عرب است و مانند افزیقایی ها دایم در جنک باشیم و ثروتشان و ناموسشان را ببرند. حتی ثروتمند کردن امارات هم مصنوعی است تا تابلویی از ثروت بسازد تا ایران و عراق و سوریه دچار هرج و مرج شوند که دولتهایمان بد است.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 5
    اردوقان و ظریف گلوبالیست هایی هستند که هدفشان وارد کردن مردم خاورمیانه به جنگهای داخلی و نژادی هزاران ساله است. برای یک‌ثروتمند انگلیسی آنگلوساکسون کنیز فارس یا آذری یا ترک یا کورد یا عرب فرقی ندارد و از همه بردگی جنسی میکشد.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 7
    ترک اصیل همان مردم فارس هستند و فارس اصیل همان مردم آذری هستند که هزاران سال است پشت به پشت هم در برابر بیگانه جنگیده اند و از ناموس و کیان هم دفاع کرده اند.
  • NL ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 4
    هوشیار باشید که کسانی هستند که کامنت ای بر فحش به تورک ها میگذارند و چند ثانیه بعدش کامنت ای در فحش به فارس ها میگذارند. هوشیار باشید جنگهای هزاران ساله نژادی در خاورمیانه اتفاق نیفتد
  • NL ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 8
    همانطور که ظریف گلوبالیست دستور داشت ایران را ضعیف کند اردوقان دستور دارد تورکیه را قوی کند ولی اینها فقط ( فعلا) هست پس از شکست ایران به سراغ تک تک خاورمیانه ای ها می آیند و ختی امارات هم نابود میکنند مثل تمام کشورهای افریقایی
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 7
    یکی نیست به پانترکان احمق ایران حالی کنه از دست دادن عوارض نخجوان از جیب پدرمادر شما میره نه منه بندری نه منه خراسانی نه منه کرمانی
  • NL ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 14
    در این یکسال جاسوسان ترکیه در ایران متوجه شدند که طرفداران عثمانی در ایران انگشت شمارهم نیستند برای همین است عقب نشینی های باکو را دیدید. رجب‌چیزی که خودش ندارد را نتوانست در بین آذری های ببیند و آن شرف بود. درود بر باشرف ترین مردمان درود بر آذربایجان همیشه‌سربلند درود بر همه مردمان ساکن کشور عشق علی ع و قوم عباس ع
  • NL ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 8
    رجب یک خط دفاعی دارد بنام نژاد پرستی ولی ایران دارای لایه ها و خطوط دفاعی بسیاری است
  • NL ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 8
    ایران شیر است که ۳۰۰۰سال است به بیگانه خوردن عادت دارد. به رحب و الهام بگویید مراقب یاشند.
  • منصور IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 6
    اگر قرار باشد هر کشوری،مثل عهد استعمار کشور گشایی کند و پابند قانون نباشد ،ایران نیز با اینکه حق قانونی اش هست بنابر قرارداد ترکمنچای وگلستان بعد از ۹۹سال باید کشورهای قفقاز به ایران برگردد ،بنابراین ایران باید ادعای قره سو ارمنستان وازربایجان و گرجستان و اوستیای جنوبی وتا چیچن واینگوش و تاتارستان تر کمنستان و تاجیکستان و ازبکستان و قرقیزستان وهرات وبحرین را داشته باشد .
  • کاوه IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 7
    بنظرم دشمنان واقعی ایران نه عرب ها هستند نه غربی ها همین ترک ها هستند
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      2 4
      مشکل حرف ات اینه که ترکها خودشون ایرانی هستند.
    • احمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 2
      برو جاسوس صهیون، ایران هرگز با ترک ها و همسایگان خودش دشمن نبوده و نیست، دشمنان واقعی همه ما(چه ترکیه، چه ایران و...) همون حرامزاده‌های غربی و صهیونیست ها هستند،
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 5
      ترک زبان ها ،نه ترک ها،ما ترک زبانِ ایرانی داریم،ترک واقعی آسیای شرقیه.مردم اصیل آذری ما فقط ترک زبان شده اند وگرنه تبار ایرانی دارند.از مردم خود جدا نیستند.همینطور عرب زبان شده ها‌ که ایرانی هستند و فقط زبانشان عربی شده.
  • یزدان IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 4
    ما ترکها به زخم پاچه خود عادت کردیم ولی چون از پایین میگرند خیالمان نیست چون بی حس شده
    • پاپک آذری iran IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 9
      ایرانی و آذری ترک نیست ، ترک زبان شده، ما آذری ها ایرانی تبار و ترک زبان در واقع دو زبانه هستیم ترکی و فارسی .. زنده باد ایران بزگ و مقتدر ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون مجازی جان رجب پرست کاسه طورکیه و رجب مجب ! پاینده ایران
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 5
    یک تیم از اعضای داعش در ترکیه مستقر هست که در سایتهای ایرانی بعنوان پانتورک نظر میگذاره
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 4
    آذربایجان=آذر پایگاه=پایگاه آتش=(پ گ در عربی به ب ج تبدیل میشوند همه میدانند).______‌آذربایجانی ها یکی از ۱۲ قوم‌سلطنتی ی ایران باستان هستند بهمرا فارس ها پارتها و غیره.______کار قوم‌آذری‌حفاظت از آتش اهورایی در سبلان مقدس بوده است.______ آذری ها شمشیرهای طلایی اجداد ایرانی ات را به نداشته های ترک های مهاجر عوض نمیکنند
  • علی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    4 0
    ایشالا مشکل ترک های ایرانم حل میشه
    • آذری IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 3
      مشکل ترک زبان شده ها،زوزه کشیدن پانترک هاست برای خاطر یک مشت متوهم تر از خودشون،که به زودی خفه شون میکنیم و کل دنیا رو از لوث وجود بی وجودشون پاک میکنیم.
  • ازاد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 1
    قراردادو ولش ما بازش می کنیم اون هم با زور مته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس