کد خبر 1301659
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
پرچم گرجستان نمایه

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه گرجستان روز جمعه اعلام کرد که این کشور در چارچوب مذاکرات 3+3 با حضور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه برای رفع موانع روابط اقتصادی در قفقاز شرکت نمی‌کند.

به گزارش مشرق، «دیوید زالکالیانی» وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر گرجستان روز جمعه گفت که تفلیس قصدی برای شرکت در مذاکرات ۳+۳ (با شرکت جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران) درباره موضوع رفع موانع روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه قفقاز جنوبی ندارد.

بیشتر بخوانید:

درخواست روسیه و ترکیه برای مذاکرات قره باغ باحضور ایران

به نوشته خبرگزاری تاس، وی گفت: «تفلیس در مذاکرات پلتفرم شش‌گانه مشارکت نخواهد کرد و در این باره در جریان سفر به ترکیه و (جمهوری) آذربایجان صحبت کرده‌ام».

اوایل ماه اکتبر، وزیر امور خارجه گرجستان گفت که با وجود مشکلات با مسکو، تفلیس باید به گونه‌ای در چنین پروژه‌های ژئوپلتیک منطقه‌ای حضور داشته باشد اما مدتی بعد دپارتمان ارتباطات راهبردی وزارت امور خارجه گرجستان این اظهارات را رد کرده و آن را سوء برداشت رسانه‌ها توصیف کرد.

در ماه اکتبر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری پس از گفت‌وگو با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود گفت که با وزیر امور خارجه ایران درباره ابتکار ایجاد چارچوب ۳+۳ که شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه است گفت‌وگو کرده است. وی هدف از ایجاد این چارچوب را رفع تمامی موانع حمل و نقل و ارتباطات اقتصادی در منطقه توصیف کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که طرف ایرانی و ترکیه و جمهوری آذربایجان از این ابتکار حمایت کرده‌اند.

مسکو اعلام کرده که با مقام‌های ارمنستانی در این زمینه در حال کار بوده و امیدار است که گرجستان نیز مزایای اساسی ایجاد چنین سازوکاری را درک کند.

ابتکار چارچوب شش‌گانه در زمینه همکاری در منطقه قره‌باغ کوهستانی نخستین بار توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان مطرح شده است. ایران از این ایده استقبال کرده و گفته که آماده تسهیل اقدامات به سوی تقویت صلح در منطقه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی اصغر از تهران IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 12
    این کشور به خاطر ناتو و ایران با چراغ سبز آذربایجان شرکت نمی کند بهتر است همان را دریایی را ایران انتخاب کند چون تنها را بی درد سر است ولی از ارمنستا قافل نباشد چون باید راه ارمنستان باز باشد
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      9 1
      برای رفتن از راه دریا باید از مرز ابی آذربایجان رفت یا ترکمنستان اونا هم اجازه نميدن پس باید پیگیر راه زمینی شد
  • رامی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    17 4
    حال اون آدما که داشتن در مورد کوریدور ارمنستان گرجستان روسیه-اروپا رو حرفم یزدن خریدارم.... گرجستان حتی در نشستی که روسیه باشه شرکت نمیکنه و مرزهاشو به روی متحد روسیه (ارمنستان) بسته نمیدونم کوریدور این افراد بیشتر شبیه "پستو" هستش انگار
  • GB ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    13 6
    یاشاسین گرجستان ..باید ارمنستان بن بست باشد
  • متوهم IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 8
    ایران باید به گرجستان حمله کنه تا مرزشو به روی ارمنستان باز کنه
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      8 0
      هی حمله هی حمله یکمی هم بزارید استراحت کنه گناه داره والله
  • US ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    فرزندان اسکندر مقدونی از پدران خود دفاع کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس