کد خبر 1289546
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
هواداران آسانژ در لندن تظاهرات کردند

هزاران تن از هواداران بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در تظاهرات گسترده‌ای که روز شنبه در لندن برگزار شد مخالفت خود را با استرداد وی به آمریکا اعلام کردند.

به گزارش مشرق، شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی مقابل ساختمان بی‌بی‌سی تجمع و به سمت دفتر نخست وزیری راهپیمایی کردند. آن‌ها پلاکاردهایی را در اعتراض به حبس جولیان آسانژ حمل کردند و در شعارهای خود خواستار آزادی نامبرده شدند. روی برخی از پلاکاردها نوشته بود «آسانژ را آزاد کنید»، «خبرنگاری جرم نیست» و «آزادی بیان در مطیوعات مهم است»

آسانژ ۴۸ ساله از دو سال پیش تاکنون در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می‌برد. او در سال ۲۰۱۰ میلادی با استفاده از تارنمای ویکی‌لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه‌بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم‌آور بود.

از آن زمان به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با تلاش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا روبه رو است.  اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می‌تواند برایش ۱۷۵ سال زندان حکم صادر شود.

چندی پیش سایت خبری «یاهو نیوز» با اتکا بر اطلاعات حدود ۳۰ مامور پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) و مسئولان دولتی از طرح ربودن و قتل جولیان آسانژ خبر داد. این طرح به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد، زمانی که مایک پمپئو، ریاست  سازمان سیا را برعهده داشته است.

این منبع خبری اعلام کرده است که برنامه ربودن و کشتن جولیان آسانژ در بالاترین سطح حکومتی آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ مطرح شده است. سناریوهای متعددی مورد بحث ماموران امنیتی و اطلاعاتی آمریکا قرار داشته است. از جمله، سناریوی مقابله مسلحانه ماموران امنیتی آمریکا و بریتانیا با ماموران امنیتی روسیه نیز بررسی شده است. اما گفته می‌شود که نگرانی از پیامدهای ناروشن این موضوع و احتمال گسترش این رویداد به یک بحران گسترده بین‌المللی باعث شد که ماموران اطلاعاتی آمریکا از اجرای آن خودداری ورزند.

پدر آسانژ چندی پیش در گفت‌ و گو با نشریه ایندیپندنت انگلیس از شرایط هولناک پسرش در زندان پرده برداری کرد و گفت: او در سلولی به ابعاد ۶ مترمربع زندانی است که دیوارهای آن از بتون و درِ آن از فولادی ساخته شده که وسط آن یک سوراخ است؛ تا نگهبان هر نیم ساعت از درون آن زندانیان را زیر نظر داشته باشد.

به گفته «جان شیپتون»، برخی زندانیان بالغ بر ۱۰ سال است که در این وضعیت قرار دارند و مغز آن‌ها پوسیده و نابود شده است. به همین خاطر فقط فریاد می‌زنند تا پژواک صدای خود را بشنوند.

پیش تر گروهی از پزشکان و روانشناسان در نامه‌ای سرگشاده به دولت‌ انگلیس نسبت به وضع سلامتی بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که ممکن است او در زندان تلف شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    2 0
    جناب رئیسی ، لطفأ یه کمکی به این آقای آسانژ بکنین حیفه ، ایران باید نشون بده ازین نوع حرکت‌ها حمایت میکنه!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس