کد خبر 1289821
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: طیف غربگرا با ژستی عاقل مآبانه می گویند مطالبه "لغو همه تحریم ها "برای بازگشت به برجام، نادرست و نا ممکن است. مثل آمریکا می گویند فقط باید تحریم های دارای برچسب هسته ای لغو (تعلیق) شود و مذاکرات از همان جا که متوقف شده، ادامه یابد.

این در حالی است که آقای روحانی بارها -حتی در روز اعلام توافق از لغو یکباره همه تحریم ها خبر داده بود:

 ۲۰ فروردین۹۴ در مراسم روز ملی فناوری هسته ای : «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد، مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، همان روز و بالمرّه (یکجا) لغو شود».

۲۳ تیر ۹۴ به مناسبت امضای برجام: "امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق، در روز اجرا (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها، بالمرّه (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق".

لغو همه تحریم ها، تعهد دولت روحانی با مردم و نظام بوده است. و گرنه تعطیلی یا تعلیق 95 درصد برنامه هسته ای، دلیل و معنایی نداشت. حتی اگر روحانی از لغو همه تحریم ها خبر نداده بود، باز هم مضحک بود که تحریم ها با یک برچسب تعلیق شود و هنوز تعلیق نشده، با بهانه دیگر برگردد!

غربگرایان البته می توانند مانند مدیر روزنامه شرق بگویند درباره برجام دروغ گفتند و مبالغه کردند تا توافق را به مردم قالب کنند! آنها لااقل باید به این دروغ بزرگ اعتراف کنند.

اما نظام و مردم دلیلی ندارد روند گذشته را ادامه دهند: این که ایران به همه تعهدات پایبند باشد، اما هر سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن، 700 تحریم قبلی را با بر چسب های مختلف به بیش از 1500 تحریم افزایش دهند.

برجام تنها به شرطی احیا خواهد شد که همه تحریم ها قبل از شروع مجدد تعهدات ایران، یکجا لغو گردد، انتفاع ایران در ظرف زمانی معنا دار راستی آزمایی شود، و آمریکا تضمین معتبر بدهد که روند شیطنت آمیز شش سال گذشته را تکرار نمی کند.

اما موضوع تلخ تر این است که تیم ما در آخرین دور مذاکرات، چند پله از حقوق ایران تنازل کرده بود و با این وجود روحانی ادعا می کرد توافق آماده شد و منتظر اجازه امضا و اجراست!

تریتا پارسی، معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی، و موسس لابی "نایاک" (شورای ملی ایرانیان آمریکا )، فرد مورد اعتماد تیم آقای ظریف بود. او اخیرا فاش کرد: تیم ایرانی در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی می‌گویند تضمین کلی نمی‌خواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق ‎برجام عمل خواهیدکرد و آن‌ها گفته‌اند نه!

اطلاعات جدیدی هم که توسط Responsible Statecraft به دست آمده، نشان می دهد بن بست در مذاکرات، نه به دلیل احساس مصونیت ایرانیان از فشار ، بلکه بیشتر به این دلیل است که دولت بایدن، متعهد به لغو تحریم ها، حتی تا پایان دوره خود نشد(!)

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    5 1
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    2 0
    اینقدر برجام برجام سر ندن... مشکل مسکن و بورس و بازار و اشتغال حل بشه برجام بره گم شه...اینها خودش بیشتر از چهارسال میشه
  • علیرضا IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    من بیطرفانه میگم وقتی ما تو هر مراسمی پرچم آمریکا رو آتیش میزنیم و میگیم آمریکا رو زیر پا له میکنیم و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در سرتاسر خاورمیانه به پایگاههای آمریکایی حمله میکنن باید انتظار هر واکنشی داشته باشیم
    • رجب IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      پایکاه های آمریکا توی سراسر خاورمیانه چیکار می کنن اونوقت؟
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    برجام خسارت محض و نتیجه خیانت اصلاح طلبان غربگدا به مردم و مملکت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس