کد خبر 1289921
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
شکست وزارت خارجه ترکیه برای متقاعد کردن اردوغان - کراپ‌شده

وزارت خارجه ترکیه که در تلاش بود تا رئیس جمهور این کشور را از تصمیمش برای اخراج سفرای ۱۰ کشور منصرف کند، شکست خورد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه خبر دادند که وزارت خارجه این کشور تلاش کرده تا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را درباره عدم اخراج سفرای ۱۰ کشور خارجی متقاعد کند.

خبرگزاری ترکیه‌ای ANKA‌ با اشاره به این موضوع گفت که اردوغان روز ۲۱ اکتبر دستوری صادر کرد که سفرای تعدادی از کشورها «عنصر نامطلوب» شناخته شوند. مسئولان وزارت خارجه ترکیه پس از آن، تلاش کردند تا اردوغان را از اتخاذ این موضع منصرف کنند اما تلاش‌های آنها با شکست همراه شد.

این خبرگزاری اضافه کرد که سفرای آمریکا، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزیلند هنوز هیچگونه اخطاری از وزارت خارجه ترکیه مبنی بر ترک این کشور دریافت نکرده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه شنبه اعلام کرد که سفرای ۱۰ کشور از جمله آلمان و ایالات متحده که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شده بودند، عنصر نامطلوب اعلام خواهند شد.

وی با اشاره به اصطلاحی که در دیپلماسی به کار می‌رود و به معنای اولین قدم قبل از اخراج است، گفت: من به وزیر خارجه کشورمان دستور داده‌ام که این ۱۰ سفیر را در اسرع وقت به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کند.

وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه گذشته سفیران ۱۰ کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی عثمان کاوالا تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بود احضار کرد.

سه‌شنبه هفته پیش بود که سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد خواستار آزادی کاوالا شدند که به دلیل نقش ادعایی در اعتراضات سال ۲۰۱۳ و تظاهرات‌های بعدی آن، چهار سال است در زندان به سر می‌برد.

اردوغان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «من به وزیران خارجه [این کشورها] گفتم که نمی‌توانم میزبانی‌شان را بپذیرم.»

وی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» پخش شد گفت: «آیا در حیطه کار شما است که ترکیه را موعظه کنید؟ شما که هستید؟»

«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا نیز به تهدید اردوغان درباره اخراج سفرای ۱۰ کشور از آنکارا واکنش نشان داد و در پیامی توییتری نوشت: «اخراج ۱۰ سفیر نشانه حرکت مستبدانه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد». (جزئیات بیشتر)

این مقام اروپایی بار دیگر در این پیام توییتری خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    18 13
    دوباره رجب لاشخور معرکه گرفته، معلوم نیست دوباره چه نقشه ای داره، این منافق کارش همینه باج گیری
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      4 5
      معمولا" بعد از مدتی رجب آقا به شکری خوری و اظهار ندامت و با دلجویی از طرف های غربی موضوع را برطرف می‌کند رجب آقا تو این کار تجربه پیدا کرده ! ..
    • رامین IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      فعلا که سفرا به شکر خوری افتادن و نامه رو پس گرفتن ....
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      وااای خدا رامین جووون!! همه لباسهات چاک چاک به خاطر رجب !! عشق واقعی به این میگن !! گریبان میدری از بهر لیلی ...نه لیلی بل همین رجب طفیلی
  • FR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    11 4
    البته اینکه روی اروپایی ها کم شود همینطور کانادا و ترکیه بد هم نیست ...
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 5
    رحب خدای پانترک ها .. عجله نکنبد به زودی به شکر خوری خواهد افتاد ولی اتفاق نیکی .. رجب مشغول به غربی ها مشغول دشمنان ایران باشد .. عالی .. عالی ..
  • iran IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    14 2
    خشم آقا رجب طورکیه از خشم بروسلی هم خطرناک‌تره !!!! وااااااااای .. خخخخ
    • ایرانی GB ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 3
      پان ترکهای بدبخت اردوغان پرست با خوندن نظرت حسابی خر کیف میشن که ارباب شون , اردوغان جان شون رو با بروس لی مقایسه کردی !
  • یامین رجبی IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 2
    این دیکتاتور ادعای رهبری جهان اسلام رادارد
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 1
    چقدر محکم جلوی کشورهای دیگه می ایسته کاش ما هم همینجور آدمهایی داشتیم که جلوی اروپا و کانادا می‌ایستاد
  • مهدی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    6 7
    این داره از یکی کپی برداری میکنه ولی اخرش نمیدونه جاش تو زباله دونیه قتل غارت تجاوز کودک کشی اشغالگری رژیم صهیونیستی باز فلسطین رو اشغال کرده این عقمانیهای معلون مغول ببین با رفتارشون چه بلاهایی بر سر کشورهای مسلمون عراق سوریه لیبی اورده بدترین کارش همکاری با اسرائیل قاچاق اعضای بدن کودکان ومردم بود مردم زخمی به بهانه بردن به بیمارستان تو مرزهای سوریه اعضای بدنشونو در میاوردن به کشورهای اروپا و اسرائیل میفرستادن نمونه دیگرش استفاده از سلاحهای شیمیایی در اقلیم کردستان و سوریه
  • نادر سطوت IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    چرا رجب طیب اردوغان سفیر انگلیس را عنصر نامطلوب نخواند؟ چه ارتباطی بین حزب اردوغان و انگلیس است ؟
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 4
    فکر مردمت باش دیکتاتور ... ما با آمریکا در افتادیم این وضع مونه تو چرا عقلت کار نمی کند ؟ بنگر و ببین گوش کن و بینا باش .... بخاطر لج بازی با آمریکا مردمت زجرش تحمل می کنند ، تو هم منفور میشی
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      اعترافات یک پانترک !! جلد دوم اعترافات یک دلقک !! از هاینریش بل اوغلی !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس