کد خبر 1290179
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
آخرین وضعیت واکسنهای ایرانی کرونا/هیچ پروژه واکسنی متوقف نشده است

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا با تشریح جزئیات آخرین وضعیت واکسن‌های کرونای ایران گفت: در حال حاضر هیچ سندی دال بر توقف پروژه‌های واکسن‌های داخلی نداریم.

به گزارش مشرق، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، با تاکید بر اینکه واکسن سازهای ایرانی ۶ ماه با تاخیر از سایر کشورها به مطالعه و تولید واکسن‌های کرونا ورود کردند، گفت: از این رو نمی‌توانیم بگوییم که نسبت به سایر کشورهای تولید کننده واکسن عقب هستیم؛ مگر در شرق مدیترانه، جنوب شرق آسیا یا در منطقه ما چند واکسن ساز شروع کردند که همانند کشور ما با مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها روبرو باشند.

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا گفت: زمانیکه می‌بینیم یک واکسن ساز خارجی، پول واکسن را گرفته ولی محموله را تحویل کشور نمی‌دهد لازم بود که خودمان وارد عرصه تولید واکسن علیه کرونا شویم.

به گفته قانعی، کشور احساس کرد این موضوع، دلیلی برای وارد ساختن فشار علیه ایران است از این رو باید وارد مرحله تولید واکسن علیه کرونا می‌شدیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا لازم بود که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، چندین پلتفرم واکسن کرونا زمینه کاری شرکت‌های داخلی قرار بگیرد، گفت: ما از همان ابتدا پیش بینی کردیم که ممکن است اثربخشی یک واکسن در برابر جهش‌های ویروسی کاهش یابد.

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا اضافه کرد: همچنین بر اساس نظارت تیم‌های فنی واکسن ساز و کارشناسان، اگر فردی یک واکسن ویروسی را دریافت کرده لازم است برای دوز یادآور، از واکسن بر اساس پلتفرم دیگری استفاده کند.

قانعی با بیان اینکه از این رو پیش بینی می‌شد که شاید با یک نوع واکسن مشکل حل نشود، گفت: ما شاهد این بودیم که اثربخشی واکسن خارجی (فایزر) در برابر جهش دلتا کاهش یافت و چنین موضوعی برای سایر واکسن‌ها نیز اتفاق افتاد.

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا ادامه داد: البته که قضاوت در مورد واکسن‌ها کمی زود است و باید دوسالی از تزریق واکسن‌ها بگذرد که ببینیم کدام واکسن بر پایه چه پلتفرمی اثربخش بوده است. اما کاهش مرگ و میر و بستری طی زمان واکسیناسیون به شدت قابل محسوس بود. از این رو تردیدی در کاهش مرگ به واسطه واکسن‌ها نیست.

هیچ پروژه واکسن داخلی متوقف نشده است

قانعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده برخی از واکسن سازهای ایرانی، مطالعات یا تولیدات خود را متوقف کرده‌اند گفت: در حال حاضر هیچ سندی دال بر توقف پروژه‌های واکسن‌های داخلی نداریم.

واکسن «کووبرکت» در حال تولید است

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا در خصوص آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی گفت: واکسن «کووبرکت» اکنون در بازار موجود است و توقف تولید یا عدم وجود نمونه این واکسن تایید نمی‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که در خصوص این واکسن گفتند این است که میزان تولیدات آن نسبت به میزان تولیدی که قرار بوده باشد، عقب است اما در بازار وجود دارد.

«اسپایکوژن» آماده تحویل است

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا در خصوص واکسن «اسپایکوژن» که توسط شرکت دانش بنیان ایرانی با همکاری یک شرکت استرالیایی در مرحله تست کارآزمایی بالینی است، گفت: مجوز این واکسن اخذ و قیمت گذاری شده ضمن اینکه آماده تحویل است.

قانعی افزود: زمان ورود این واکسن به عرصه کارآزمایی و تولید مدت کوتاهی بوده و در خصوص این واکسن هم می‌توان گفت که از دنیا عقب نیست.

نتایج کارآزمایی واکسن «کووپارس» رازی آماده است

عضو کمیته ملی واکسن کرونا گفت: همچنین واکسن «کووپارس رازی» که مطالعات فاز سوم را از شهریور آغاز کرده اکنون نتایج فاز سوم خود را آماده کرده است.

وی افزود: موسسه رازی، در کارآزمایی بالینی خود به جای واکسن نما از واکسن سینوفارم استفاده کرد.

«نورا» در فاز سوم کارآزمایی بالینی است

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا در خصوص واکسن «نورا» گفت: این واکسن وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و به محض اینکه نتایج میانی فاز سوم آماده شود، امکان اخذ مجوز وجود دارد؛ توانایی این شرکت به میزان تولید ۳ میلیون دوز در ماه است.

وی افزود: به احتمال زیاد این واکسن همانند «کووپارس رازی» در فاز سوم با واکسن «سینوفارم» مقایسه شود.

انصراف واکسن «فخرا» رسمی نشده است

قانعی در خصوص واکسن فخرا گفت: هنوز مسئولان این پروژه در کمیته علمی کرونا انصراف کتبی و توقف پروژه را رسماً اعلام نکرده‌اند.

به گفته وی، در واقع سندی در خصوص توقف این پروژه ندیده‌ایم یا تاکنون اعلام نشده است.

ورود واکسن مبتنی بر «mRNA» به تست انسانی تا پایان سال

قانعی در خصوص واکسن یک شرکت دانش بنیان که مبتنی بر «mRNA» است، نیز گفت: به محض اخذ مجوز بالینی این پروژه نیز وارد کارآزمایی بالینی می‌شود اما با تاخیر.

عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا افزود: پیش بینی می‌شود که تا پایان سال، وارد کارآزمایی بالینی شود و پیگیر آن هستیم. این پلتفرم آن دسته از واکسن‌هایی است که کارایی آنها قابل تغییر است و با کاهش اثربخشی امکان تغییر آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که واکسن سازها طی کارآزمایی بالینی با آن روبرو شدند، خروج داوطلبان از مرحله مطالعه بود، گفت: این یک چالش بود که وزارت بهداشت باید این موضوع را حل کند؛ البته برخی واکسن سازها از واکسن سینوفارم برای مقایسه بهره بردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    31 1
    مقاله نداره یعنی هیچ اعتباری نداره
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 6
      اتفاقا داره
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 3
    توقف پروژه را رسماً اعلام نکرده‌اند... یه کم دیگه مزدورای داخلی ماسونها تلاش کنن به نتیجه میرسن چون گوگل لطف کرده و سایتش به مشکل خورده و در کانالای تلگرامی اسم فخرا به هیچ عنوان حق انتشار نداره. هر مطلبی که فخرا تووش باشه اون مطلب در اون کانال ارسال نمیشه و توسط ربات حذف میشه و کلا بایکوت خبریه در حد اعلی. باشه... ما توهم توطئه داریم
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 1
      هروقت واکسن فخرا،بابارکدشناسایی بیادوتولیدبشه تزریق می کنم درغیراین صورت هیچ واکسنی تزریق نمی کنم،واکسنی اطمینان داره که توسط کسانی به مرحله تولیدبرسه که وطنپرست وصادق باشندامثال رضاملک زاده خائن ووطن فروشه و معلوم نیست مثل قضیه خون های آلوده به ایدز فرانسوی دوباره توسط لیبرالهای غربگدا تکرارنشه فرزندکمترزندگی بهتروسقوط جمعیتی و مردم ایران به عنوان موش آزمایشگاه
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 0
      خدا لعنت شون کنه.امیدوارم این پروژه به نتیجه برسه.
  • US ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    یه شمت چرت و پرت تحویل دادی الان ؟؟؟
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      حق میدم بهت امریکایی
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    ان تيمي که مي گويد واکسن بايد اجباري شود خودشان را معرفي کرده و مسوليت ان را به عهده بگيرند که اگر چند وقت ديگر عواقب و ضررهاي اين واکسن معلوم شد انها را اعدام کنيم و تابعيت ايراني خانواده هاشان را هم لغو کنيم مثل طرح هاي ديگرشان نشود که خراب کردن کسي هم خودش را مسول نمي داند دوران بي کسي اين ملت يک روزي بايد پايان يابد کساني که به واکسن ايمان دارند وادعای علمی بودن دارن و بقیه را بیسواد می دانند و مي گويند واکسن اجباري شود بيايند جلو و تاوان اشتباهشان را بدهند هم براي واکسن هم براي طرح هاي ديگر
  • Ismail IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 0
    ان شالله پیشرفت های زیاد برای ایران عزیز و تولید و به نتیجه کامل برسانیم تولیدات داخلی مان را خود کفا شویم در همه عرصه ها
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 1
    تولید داخلی وقتی بهتر بود که مجبور به واردات 120میلیون دوز واکسن سینوفارم نباشیم .اگر قیمت واکسنها ده دلار هم باشه قیمتی وعادل یک میلیارد ودویست میلیون دلار صرف واردات کردیم رقمی معادل سی ودوهزار وجهارصد میلیارد تومن.با این پول میشد شبکه بهداشت ودرمان کشور رو ترمیم اساسی کرد.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    من الان در به در دنبال واکسن پاستوکووک هستم که هم داخلیه هم ایمنی زایی بالایی داره اما همه جا فقط به زیر 18 سال تزریق میشه بهتر نیست به جای این همه واردات واکسن و فشار و ور به مردم جهت تزریق واکسن چینی سرمایه به این واکسن داخلی بدبد که تولیدش بره بالا مردم واکسن بهتر با خیال راحت تر استفاده کنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس