کد خبر 1290232
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
اردوغان نمایه

در پی بالا گرفتن نارضایتی‌ها در ترکیه از عملکرد رئیس‌جمهور این کشور پس از کاهش بی‌سابقه ارزش لیر و مشکلات اقتصادی، مردم ترکیه هشتگ «اردوغان استعفا» را در توییتر ترند کردند.

به گزارش مشرق، امروز (دوشنبه) کاربران توییتر در ترکیه با ترند کردن هشتگ «اردوغان استعفا» خواستار کناره‌گیری وی شدند. 

هشتگ «اردوغان استعفا» در ترکیه ترند شد

این درخواست در پی نارضایتی‌های گسترده در ترکیه پس از سقوط شدید ارزش لیر در برابر دلار و همچنین مشکلات اقتصادی مطرح شده است. 

پس از آنکه رجب طیب اردوغان دستور اخراج سفرای ایالات متحده و ۹ کشور غربی دیگر را صادر کرد، لیر ترکیه در ادامه روند نزولی خود، با کاهش ارزش بی‌سابقه ۱.۶ درصدی در برابر دلار در آغاز معاملات آسیایی امروز (دوشنبه) همراه شد. 

هفته گذشته، ارزش پول ترکیه پس از آنکه بانک مرکزی این کشور (CBRT) بار دیگر نرخ بهره را با وجود افزایش تورم، ۲۰۰ واحد پایه کاهش داد، در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت.

بسیاری از نمایندگان پارلمان ترکیه و کارشناسان اقتصادی این اقدام بانک مرکزی را اقدامی بی‌ملاحظه و در عین حال یک شوک عنوان کرده‌اند.

ارزش لیر هم‌اکنون به ۹.۷۸ لیر در برابر دلار رسیده و از ابتدای سال میلادی جاری ۲۴ درصد ارزش خود را از دست داده و کماکان روی مدار نزولی است.

به باور مخالفان سیاسی اردوغان، درخواست وی برای اخراج سفرای غربی تلاشی بود برای منحرف کردن توجهات از مشکلات اقتصادی ترکیه.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند کاهش نرخ بهره باعث تشدید افزایش تورم و کاهش بیشتر ارزش لیر می‌شود که به زودی می‌تواند بانک مرکزی را وادار به تغییر مسیر کند. 

به گزارش الجزیره، اردوغان که خود را دشمن نرخ بهره می‌داند، امسال بسیاری از مقامات ارشد بانک مرکزی این کشور را جایگزین کرد. ترکیه در حالی نرخ بهره را کاهش داده که سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای جلوگیری از افزایش فشارهای جهانی قیمت، در حال افزایش آن هستند.

بلومبرگ در تحلیلی در همین خصوص نوشت: مانند این است که ترکیه خواهان بحران اقتصادی باشد. تهدید به اخراج فرستادگان متحدان چند روز پس از کاهش گسترده نرخ بهره، دستورالعمل کاهش قیمت ارز بود. این دقیقاً همان چیزی است که رجب طیب اردوغان به دست آورد «لیر در آغاز معاملات روز دوشنبه آسیایی به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید و امسال حدود ۲۴ درصد ارش خود را از دست داده که بدترین عملکرد در بین همتایان آن در بازارهای نوظهور بوده است». 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 1
    برادرای ارزشی این چوب برای شما دو سر طلاست! بلندش نکنید! اگه مردم ترکیه امروز از اردوغان ناراضی هستن به دلیل مشکلات دیپلماتیک و تحریم هست که همین نشون میده جلوی دنیا نمیشه وایستاد(به استحضار علمای لرزشی) از طرفی اگه اردوغان هنوز مقبول اکثریت باشه و طرفدار داشته باشه بازم شما که دشمن درجه 1 هستین تحقیر شدین
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    11 1
    مردم ترکیه هم مش رجب رو نخوان چهار تا ساده داخل ایران هستن که هنوز فکر میکنن رجب هارت و پورت سلطانک نئو عثمانی هست فکر کنم زیاد سریال ترکی نگاه میکنن
  • رحمت عیدی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    13 0
    پانترکهای مزدور بفرمایید کامنت
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      6 0
      آنها اگر اردوغان هم برود همچنان به او به عنوان منجی شان می نگرند خخخخه
  • GB ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 1
    چرا باید بعضیها با بد بخت شدن دیگر مردمان خوشحال بشن، در صورتیکه مردم ترکیه اکثرشان خوب هستند و کاری به سیاستمدارن احمق نداریم، حالا عردوقان نباشه یکی دیگه به جایش میاد. ما باید به فکر پیشرفت مملکت خودمون باشیم.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    8 0
    ما هم خواهان استعفای دیکتاتور انکارا و همچنین دیکتاتور باکو هستیم
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 2
      شما توی ایران هستی نظری در مورد دیکتاتور ایران نداری که نسخه کشورهای همسایه رو می پیچی؟!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    یه مشت احمق غرب نشین توییتری مردم ترکیه نیستن
  • مجتبی از زنجان IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    اردوغان یت گت(اردوغان برو گمشو)
  • سعید IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    آخر و عاقبت این هم مثل بقیه دیکتاتورها. # زباله دان تاریخ.
  • نیما HK ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    مردم قهرمان و شهید پرور ایران ۴۰سال در برابر بدترین تحرمی هایی آمریکا مقاومت کردند اما ترکیه یک روز هم نتوانست مقاومت کند و ارزش پولش ریزش پیدا کرد
  • نیما HK ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 1
    دولت و مردم ایران ۸سال در برابر تمام دنیا نه فقط عراق ولیستاند وسرانجام هم پیروز شدند و الان چهل سال در مقابل بدترین تحریم هایی غرب آمریکا مقاومت کردند اینکه ترکیه نمی تونه با آمریکا غرب دربیافتد نشاندهند وابستگی ترکیه به غرب وضعف این کشور است و به ایران مربوط نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس