کد خبر 1290378
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
واکنش اروپایی‌ها به کودتا در سودان

همزمان با واکنش های جهانی به کودتا در سودان، اتحادیه اروپا و برخی دولت های اروپایی نیز روز دوشنبه به این رویداد واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری های خارجی، آلمان ضمن محکومیت کودتا در سودان، از نظامیان این کشور خواست به فرآیند انتقال مسالمت آمیز به دموکراسی احترام گذارند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفت: گزارش ها درمورد کودتایی دیگر در سودان، نگران کننده است و این اقدام باید به وضوح محکوم شود.

وزیر امور خارجه آلمان از نیروهای امنیتی سودان خواست فورا به پادگان ها بازگردند.

وی گفت: از همه افراد مسئول برقراری امنیت و نظم دولتی در سودان می خواهم به خواست مردم احترام گذارند و روند انتقال مسالمت آمیز سیاسی به دموکراسی را ادامه دهند. این کودتای نافرجام باید بی درنگ متوقف شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز ضمن محکوم کردن کودتای نافرجام در سودان، خواستار آزادی فوری نخست وزیر و اعضای غیرنظامی دولت شد.

همچنین جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و دیگر اعضای کابینه را محکوم کرد و گفت: ما از نیروهای امنیتی می خواهیم فورا افرادی را که به طور غیرقانونی بازداشت کرده اند، آزاد کنند.

بورل هشدار داد که حق اعتراض مسالمت آمیز باید محترم شمرده شده و از خشونت و خونریزی به هر قیمتی جلوگیری شود.

وی افزود: رفتار نظامیان، نشان دهنده خیانت به انقلاب و درخواست های مشروع مردم سودان برای دستیابی به صلح، عدالت و توسعه اقتصادی است.

خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی از حمله گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و بازداشت خانگی او خبر دادند. گزارش هایی هم از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است.  منابع مطلع نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند.

سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت "عمر البشیر" وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است. مخالفان دولت نظامی، مقام‌های ارتش این کشور را به تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره عمر البشیر متهم می‌کنند.

اکنون چند وقتی است که این کشمکش‌ها میان رهبران نظامیان و غیرنظامیان سودان بر سر تشکیل «دولت نظامی و یا غیرنظامی» به خصوص پس از ناآرامی هاه از شرق سودان بالا گرفته است و هر یک دیگری را ناکارآمد قلمداد کرده و عامل بحران کنونی شرق این کشور می‌دانند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اروپا ژست مردمسالاری را میگیرد تاریخ مصرف نوکرشون تمام شده بود با یکی دیگه عوض کردند که سر مردم بیچاره ومعترض به اوضاع سودان را گول بزنند وژست مردم سالاری بگیرند اوف به اینهمه وقاحت ورذالت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس