دلیل ترافیک عجیب تهران/کاهش فوتی ها ناشی از کرونا در پایتخت - کراپ‌شده

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ترافیک عجیب چند روز گذشته، اتوبوس های از رده خارج، سرویس مدارس و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق،طرح‌هایی در کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهیه و به صحن شورا آمده است وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی خوب نیست، در چهار سال گذشته  هم عقب‌ماندگی‌های جدی در این زمینه شاهد هستیم. 

بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو نیازمند اورهال هستند و باید شهرداری برای آنها برنامه‌ریزی کند. 

مدتی است که شاهد ترافیک عجیبی در صبح و عصر در تهران هستیم و برخی از معابر قفل و شهروندان ساعات زیادی را در ترافیک می‌مانند. 

برخی از اعضای شورا خواستار بازنگری در طرح ترافیک هستند و معتقدند که باید تغییراتی در این طرح رخ دهد.

اخباری مبنی بر بازگشایی مدارس شنیده می‌شود. باید ناوگان توسعه پیدا کرده و در خصوص سرویس مدارس هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

در خصوص طرح‌های شورا آخرین وضعیت ناوگان تاکسی،‌ مترو و اتوبوس، وضعیت سیستم کنترل هوشمند ترافیک، بازنگری در طرح ترافیک، بازگشایی مدارس، ورود اتوبوس جدید، خرید واگن، نوسازی ناوگان، محدودیت‌های شبانه و ... با علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

دلیل ترافیک عجیب تهران/کاهش فوتی ها ناشی از کرونا در پایتخت

چند ماه از فعالیت شورای ششم شهر تهران می‌گذرد. چند طرح در کمیسیون حمل و نقل ترافیک تهران تهیه شده است. با توجه به اینکه وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی در تهران خوب نیست و در چهار سال گذشته عقب ماندگی‌های جدی در این زمینه در تهران شاهد بوده‌ایم.

آسیب جدی در حوزه اتوبوس و مترو در چند سال گذشته

سه طرح در کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران تهیه و به صحن علنی آمده است. خوشبختانه با کلیات موافقت شده است. یکی از آن طرح‌ها در خصوص بازگشایی مدارس، دیگری تأکید بر توسعه حمل و نقل عمومی بوده است. متأسفانه حوزه مترو و اتوبوس در چند سال گذشته آسیب‌های جدی دیده و دچار کاستی‌های شدید است.

شهرداری تهران قول داده تا پایان سال جاری ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تأمین کند. البته بازسازی واگن‌های مترو و اورهال آنها در دستور کار است. باید تعداد قطارها افزایش پیدا کند. البته جلساتی برگزار و در این زمینه صحبت شده  است. 

مدتی است که ترافیک عجیبی در صبح و عصر شاهد هستیم و شهروندان مسیرهایی که باید یک ربع تا ۲۰ دقیقه طی کنند بیش از ۲ ساعت در ترافیک می‌مانند دلیل این ترافیک چیست؟

قرار است تحلیل های معاونت حمل و نقل در خصوص ترافیک انجام دهد/ با انبوه کارهای انجام نشده و متوقف شده گذشته روبه‌رو هستیم

   بله، گره‌های ترافیکی ایجاد شده است به خصوص در صبح و عصر؛ البته دوستان حمل و نقل  ترافیک شهرداری تهران قول دادند که تحلیل‌های درستی در این زمینه تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنند. ببینید سیستم کنترل هوشمند ترافیک شهر تهران توسعه نیافته است ما با انبوه کارهای انجام نشده و متوقف شده روبه‌رو هستیم و باید این کاستی‌ها جبران شود. 

حدس ما این است که سیستم کنترل هوشمند دچار مشکل شده / اکثراً شمارش معکوس چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر سر چهارراهها خوب عمل نمی‌کند

در خصوص این ترافیک عجیب حدس ما این است که سیستم کنترل هوشمند مشکل دارد. بگذارید توضیح بدهم. شاید چراغ‌های راهنمایی و رانندگی دچار مشکل شده‌اند و از نرم یکپارچه خارج شده و خوب عمل نمی‌کنند و یا برق اضطراری چراغ‌های راهنمایی آسیب دیده‌اند. این مشکلات موضوع نگه داشت شهر است. سیستم‌های هوشمند ترافیک باید به‌روز رسانی شوند اکثراً شمارش معکوس چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر سر چهارراهها خوب عمل نمی‌کند ما مشکلات اینچنینی داریم.

مشکل بزرگ ما در حوزه آی‌تی و بی‌توجهی به حوزه نگه‌داشت شهر است/ با استقرار دوستان جدید در شهرداری مشکلات ما کمتر می شود

من خودم مسیری که هر روز طی می‌کردم و در زمان کوتاهی به مقصد می‌رسیدم حال در ترافیک زیادی می‌مانم. روز گذشته از سر خیابان بهشت تا ساختمان شورای شهر فاصله کمی است اما در ۷:۳۰ صبح ترافیک عجیبی در این محدوده بود و بنده همین مسیر را پیاده‌روی کردم و بعد که دلیل را جویا شدم گفتند به دلیل خرابی چراغ سر خیام است. مشکل بزرگ ما در حوزه آی‌تی و بی‌توجهی به حوزه نگه‌داشت البته امیدواریم با استقرار دوستان جدید در شهرداری مشکلات ما کمتر شود. در جلسه امروز شورای شهر قرار است که شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برنامه‌های حمل و نقلی را ارائه دهد و قطعا پاسخ سؤالات در این زمینه داده می‌شود.

با توجه به شیوع کرونا تغییراتی در ساعات طرح ترافیک رخ داد هر چند که مدیران سابق شهر تأکید داشتند این تغییر باعث بروز مشکلات شده است حتی در مقطعی طرح ترافیک برداشته شد و هسته مرکزی شهر با ترافیکی زیادی روبه‌رو شد در حال حاضر هم برخی اعضای شورا معتقدند که باید بازنگری در طرح ترافیک رخ دهد در این زمینه توضیح دهد.

 طرح ترافیک باید پویا شود/با توجه به شرایط کرونا ساعات طرح ترافیک تغییر کرد 

ببینید بنده معتقدم  که طرح ترافیک باید پویا شود و باید الزاماتی ایجاد شود و مردم هم از آن مطلع باشند. ما یک محدوده طرح ترافیک و یک محدوده زوج و فرد داریم. البته باید با توجه با ابزارهای امروزی باید این محدوده‌ها شکل پویاتری داشته باشد و باید برای این منظور برنامه‌ریزی صورت گیرد. البته اگر شهرداری طرحی را ارائه کند ما روی آن موضوع بحث می‌کنیم. 

البته همین جا بنده بگویم که با توجه به شرایط کرونا ساعات طرح ترافیک تغییر کرد و بخشی از جامعه ترجیح می‌دهد که به جای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی با خودروی شخصی تردد کنند که البته این موضوع هم در ترافیک بی‌تأثیر نیست.

برخی از تصمیمات در شورای عالی ترافیک گرفته می‌شود و خارج از اختیارات ماست

در خصوص موضوعات ترافیکی در کمیسیون حمل و نقل مباحثی مطرح شده اما این را بگویم که برخی از تصمیمات در شورای عالی ترافیک گرفته می‌شود و خارج از اختیارات کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر است.

اخبار متعددی در خصوص بازگشایی مدارس شنیده می‌شود البته گفته شده که از اواخر آبان مدارس بازگشایی می‌شود. در صورتی که مدارس بازگشایی شود میزان مسافران حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد. البته روز گذشته هم مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو به لغو دورکاری‌ها اشاره کرده بود و تأکید بر افزایش مسافران داشته است. در صورتی که مدارس بازگشایی شود چه اقداماتی برای توسعه حمل و نقل عمومی صورت می گیرد که میزان مشکلات شهروندان به حداقل برسد؟

پیک ششم کرونا/موضوع سرویس مدارس و ناوگان حمل و نقل عمومی را پیگیری می‌کنیم

تاکنون تاریخ‌های متعددی در خصوص بازگشایی مدارس اعلام شده است. برخی ابتدای آبان و برخی ۱۵ آبان و یا اعداد دیگری اعلام شده است. با توجه به اینکه گفته می‌شود احتمال ورود به پیک ششم کرونا را داریم باید ببینیم تصمیمات چگونه خواهد شد. ما همچنان موضوع سرویس مدارس و ناوگان حمل و نقل عمومی را پیگیری می‌کنیم و بحث‌هایی هم در این زمینه صورت و اقداماتی هم انجام شده  است. ما  تلاش می کنیم اتفاقات خوبی در سیستم حمل و نقل عمومی رخ بدهد.

 ۲۴۰۰ اتوبوس در تهران فعال است/۴ هزار اتوبوس از رده خارج داریم

در حال حاضر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی خوب نیست و حدود ۲۴۰۰ و یا ۲۵۰۰ اتوبوس فعال در خطوط داریم که این عدد برای کلانشهر تهران بسیار کم است. در سال ۹۵ و ۹۶ تعداد اتوبوس‌های فعال ۶ هزار و خورده‌ای بود و ما کاهش چشمگیری در چهار سال گذشته داشته‌ایم و بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها فرسوده و از رده خارج شده‌اند و جایگزینی برای آنها نشده است. البته امر ناپسندی است و ما نمی‌خواهیم برگردیم به آن دوره و بگوییم چرا این حجم کوتاهی‌ها صورت گرفته است و چرا اتوبوسی جایگزین نشده است. یکی از مباحث اصلی ما در حوزه توسعه اتوبوسرانی و مترو است. البته که تأمین منابع هم در این زمینه مهم است.

دولت وظایف قانونی در خصوص تأمین منابع برای سیستم حمل و نقل عمومی دارد. در ادوار گذشته این کار به درستی صورت نگرفته است. البته خوشبختانه در این دوره از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیأت دولت دعوت می‌شود تاکنون چه رایزنی‌هایی با دولت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.

حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت نقطه قوت است/رایزنی زاکانی با دولت

حضور زاکانی شهردار تهران در جلسات هیأت دولت نقطه قوت است. البته شهردار تهران رایزنی‌هایی با دولت انجام داده است.

استفاده از بخش خصوصی هم می‌تواند سرعت انجام کارها را بالاتر ببرد

میزان بدهی دولت به سیستم حمل و نقل عمومی زیاد است و عدد آن قابل توجه است. اگر این بدهی‌ها وصول شود کارهای مهمی می‌توان در حوزه حمل و نقل عمومی انجام و کمبودها را جبران کرد و این یکی از برنامه‌های مهم است. البته که باید در مدیریت شهری از توانمندی‌های بخش خصوصی استفاده شود و البته باید برای بخش خصوصی هم توجیه اقتصادی این کار داشته باشد. اگر قرار باشد که شهرداری وارد خرید اتوبوس شود نه منابع لازم را داریم و نه در مدت زمان کوتاه شدنی است. پس باید دولت بدهی‌ها را بدهد تا جبران عقب‌ماندگی‌ها شود و  همچنین استفاده از بخش خصوصی هم می‌تواند سرعت انجام کارها را بالاتر ببرد.

در دوره قبلی مدیریت شهری بارها وعده خرید واگن داده شده اما این امر رخ نداد آیا برنامه‌ای برای خرید واگن‌های که در دوره قبل پیگیری شده است دارید؟

انتظار نداریم که یک شبه معجزه شود و تمام مشکلات حل شود

بحث‌هایی در این زمینه در دولت صورت گرفته است. رئیس جمهور قول همکاری داده است و البته ما انتظار نداریم که یک شبه معجزه شود و تمام مشکلات حل شود. اما امیدوارم که ال‌سی‌ها باز شود و ما بتوانیم اقدامات خوبی در شهر انجام دهیم. 

با توجه به شرایط کرونا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به دلیل کمبود واگن در برخی خطوط شاهد ازدحام جمعیت هستیم چه برنامه‌ای برای مترو دارید؟

در حال حاضر نیاز جدی به تأمین واگن داریم

واقعاً شرایط در مترو مطلوب نیست. سر فاصله‌های قطارها زیاد و معطلی شهروندان زیاد است. ازدحام جمعیت در واگن‌ها داریم و برخی مردم هم چاره‌ای جز سوار شدن به مترو ندارند شرایط کرونایی را هم داریم. ببینید ما در بخش توسعه و تجهیز برنامه داریم اما در گام اول ترجیح ما این است که زیرساخت‌های موجود به بهره‌برداری حداکثری برسدو بعد از بهره‌برداری به سمت توسعه زیر ساخت‌ها برویم. در حال حاضر ساخت زیرساخت‌ها هزینه زیادی دارد اما اینطور نیست که این بخش در دستور کار نباشد. در سال‌های بعد قطعاً توسعه را داریم اما در حال حاضر نیاز جدی به تأمین واگن و قطار داریم تا بتوانیم مشکلات مترو را تا حدودی برطرف کنیم و بعد به صورت موازی کار توسعه را انجام دهیم.

در خصوص توسعه تاکسیرانی چه اقداماتی انجام شده است. درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان در این زمینه توضیح دهید.

 نوسازی خودروهای فرسوده کار به کندی انجام می‌شود

در خصوص نوسازی خودروهای فرسوده باید بگویم که کار به کندی انجام می‌شود البته کار متوقف نیست فقط کند است و باید به یک سرعت مطلوب برسیم. در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی باید این ناوگان توسعه پیدا کند و اگر ما این سه مد حمل‌ و نقل را توسعه دهیم بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود. 

در خصوص لغو محدودیت شبانه بحث‌های متعددی مطرح می‌شود نظر شما در این زمینه چیست؟

در خصوص محدودیت شبانه تصمیم‌گیر ما نیستم، تصمیم‌گیر در این زمینه ستاد ملی کرونا است. البته در زمان واکسیناسیون اعلام کردند کسانی که می‌خواهند بروند واکسن بزنند محدودیتی ندارد اما ما در نهایت متوجه نشدیم داستان چیست.

بگذارید در اینجا در خصوص بحث واکسینانسیون هم بگویم که خوشخبتانه بخش عمده‌ای از جامعه واکسن زده‌اند. حال شاید در خصوص بحث محدودیت‌ها تجدیدنظر شود اما باز هم تأکید می‌کنم که تصمیم‌گیر ما نیستیم.

گفتید که برخی از دوربین‌ها دچار مشکلند چه برنامه‌ای برای دوربین‌های ترافیکی دارید؟

یکی از مشکلات ترافیکی ما بحث آی‌تی است و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود البته که شهرداری در این زمینه برنامه دارد. اما باز هم تأکید می‌کنم که این کارها را می‌توان با کمک بخش خصوصی انجام داد چرا که هزینه‌های آن بالا است.

در خصوص آخرین وضعیت فوتی‌های کرونا در تهران توضیح دهید آیا آماری در این زمینه دارید؟

آمار کاهشی است. امیدواریم  آمار کمتر از این هم شود چرا که بخش عمده‌ای از جامعه واکسینه شده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    عملیات سایبری اصلاح طلبان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس