کد خبر 1291202
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
بازار خودرو بر مدار رکود/مردم منتظر کاهش قیمت‌ها

بازار خودرو همانند هفته‌های گذشته همچنان در رکود به سر می‌برد، حتی صحبت‌های ابتدای هفته وزیر صنعت درباره افزایش تولید خودرو و لزوم کاهش قیمت‌ها نیز نتوانست از کسادی این بازار بکاهد.

به گزارش مشرق، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اول آبان‌ماه در مراسم افتتاح خط تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک با بیان اینکه قیمت خودرو به‌تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفت: قیمت‌های کنونی بازار خودرو غیرمنطقی است و باید کاهش یابد.

«سیدرضا فاطمی‌امین» قول‌داد: سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه‌کشی نباشد و قرعه‌کشی محلی از اعراب نداشته باشد.

وی ادامه‌داد: برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در این صنعت طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.

با این حال رصد بازار خودرو در روزهای گذشته نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی با کمی افزایش، روندی صعودی به خود گرفته است. با این حال با دست نگه داشتن خریداران از خرید، بازار در رکودی شدیدتر از قبل وارد شده و به گفته نمایشگاه‌داران، مراجعه برای خرید و فروش خودرو، انگشت‌شمار شده است.

امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ حدود ۱۵۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۶۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۸ میلیون تومان، ساینا اس دنده‌ای ۱۸۰ میلیون تومان، ساینا پلاس دنده‌ای ۱۸۴ میلیون تومان، کوئیک آر دنده‌ای ۱۷۴ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۳۲ میلیون تومان و شاهین ۳۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۲۴۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ نزدیک به ۲۹۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ اس. دی وی۸ نزدیک به ۳۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۴۰ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۴۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۶۷ میلیون تومان، سورن پلاس ۲۸۰ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ۴۳۳ میلیون تومان، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۵۷ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۴۴۵ میلیون تومان قیمت خوردند.

تداوم رکود در بازار خارجی‌ها

بررسی‌ها از بازار خودروهای خارجی نیز حکایت از تداوم رکود دارد.

به گفته برخی کارشناسان، صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت که در افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک از افزایش تولید خودرو و غیرواقعی بودن قیمت‌ها خبر داده بود، در بازار تاثیرگذار شده و بازار را به رکودی عمیق‌تر فرو برد.

«کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال پایتخت معتقد است: بازار منتظر اقدام عملی است و این‌گونه حرف‌ها، فقط رکود را شدیدتر می‌کند.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی هم اگر تا چند وقت ادامه داشته باشد، بر صعودی شدن قیمت‌ها تاثیرگذار می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز خبری از واردات خودرو نیست، ادامه‌داد: در خوشبینانه‌ترین حالت این اتفاق می‌تواند به صورت محدود از بعد از تابستان ۱۴۰۱ بیفتد و با شرایط ارزی فعلی کشور، واردات خودرو در سال جاری بسیار دور از ذهن است.

امروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه هایما اس۷ توربوشارژ ۷۸۰ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۲۵ میلیون تومان، جک اس۳ نزدیک به ۵۰۷ میلیون تومان، جک جی۴ نزدیک به ۳۹۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ حدود ۹۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه خارجی‌ها نیز هر دستگاه هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، رنو کولئوس مدل ۲۰۱۸ نزدیک به ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان، رنو تالیسمان ای۳ مدل ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان و فولوکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر در خصوص واردات خودرو،  تصریح‌کرد: واردات خودرو در مجموع می‌تواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم می‌ریزد، مناسب نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    معمولا تو رکود قیمتها پایین نیاد ثابت میمونه نه اینکه هر روز بره بالا!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    شما از بازار گرونتر زدید ک ب نقل از ایرنا
  • ناشناس IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    امیدوارم به امام زمان که خودرو سازی بی کیفیت نابود بشه
  • مهدی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    والا من امروز رفته بودم برای تعویض پلاک و ۴ ساعت تو صف بودم تا نوبتم بشه.فکر نکنم در رکود باشه بازار خودرو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس