کد خبر 1291328
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
این دو شوینده خانگی را ترکیب نکنید

استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ تأخیر در مراجعه افراد مسموم‌شده با سموم دفع آفات به مراکز درمانی،‌ منجر به مرگ آنها می‌شود.

به گزارش مشرق، دکتر عبدالکریم پژومند به‌مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها که امروز آن به‌عنوان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی نام‌گذاری شده است؛ اظهار داشت: مسمومیت‌ با مواد شیمیایی شامل مسمومیت با مواد شیمیایی که برای نظافت و دفع آفات استفاده می‌شود، آلودگی‌های زیست‌محیطی و گاز حاصل از سوخت‌های فسیلی است.

این دو شوینده خانگی را ترکیب نکنید!

وی درباره مسمومیت ناشی از شوینده‌ها نیز هشدار داد:‌ یکی از پاک‌کننده‌های خانگی که باعث مسمومیت می‌شود جوهر نمک است که برای شست‌وشو از آن استفاده می‌شود؛ برخی از بانوان به‌هنگام خانه‌تکانی و یا شست‌وشوی خانه آن را با ماده سفیدکننده مخلوط می‌کنند؛ این ترکیب بسیار خطرناک است زیرا گازی به‌نام "کلرین" آزاد می‌کند که این گاز به‌سرعت جذب می‌شود و شخص دچار تنگی نفس و سرفه می‌شود و اگر در فضای بسته قرار داشته باشد و به هوای آزاد بازنگردد فوت می‌کند. بقیه سفیدکننده‌های معمولیِ خانه اگر به‌میزان زیاد استفاده نشوند،‌ خطرناک نیستند اما برخی از این ترکیب‌ها برای صنعت به‌کار برده می‌شوند که غلظت آنها ۲۰ درصد و بیشتر از شوینده‌های خانگی است و باید به میزان غلظت محصول توجه کرد.

بیشتر بخوانید

افزایش ۷۰ درصدی خطر ابتلا به آسم کودکان با مواد شوینده

قرص برنج چگونه باعث مرگ فرد می‌شود؟

وی افزود: آن‌چه بیشتر در مسمومیت شیمیایی داریم، مسمومیت با برخی سموم دفع آفات است که خطرناک‌ترین این مواد،‌ قرص برنج است؛ این قرص ماده‌ای شیمیایی به‌نام "آلومینیوم فسفید" دارد که برای حشره‌زدایی از دانه‌های برنج استفاده می‌شود.

متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها ادامه داد: گاز متصاعدشده از قرص برنج مسمومیت ایجاد می‌کند اما در فضای گونی‌های برنج این گاز متصاعد می‌شود و لارو یا حشرات ریز را معدوم می‌کند.

وی با بیان اینکه "گاهی اوقات شاهد سوءمصرف قرص برنج برای خودکشی هستیم"؛ گفت: وقتی این قرص خورده می‌شود، گاز حاصل از آن در معده آزاد و جذب می‌شود و سیستم گردش خون و قلب را تحت تأثیر قرار و فشار خون را کاهش می‌دهد و بیمار در وضعیت بسیار دردناکی، فشار خون خود از دست می‌دهد و با تشنگی مفرط، فوت می‌کند گاهی اوقات حتی نصف این قرص نیز باعث مرگ انسان می‌شود.

مسمومیت با قرص برنج درمان دارد؟

وی در پاسخ به اینکه «آیا مسمومیت با قرص برنج درمان دارد؟» تصریح کرد:‌ اگر بتوان بیمار را بسیار سریع به مراکز درمانی رساند، ممکن است بتوان با برخی مواد قلیایی و مایع‌درمانی، جان فرد نجات یابد اما در بیش از ۵۰ درصد موارد، فوت رخ می‌دهد.

تلفات ناشی از قرص برنج زیاد است

متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها با اعلام اینکه تلفات ناشی از قرص برنج زیاد است، خاطرنشان کرد:‌ این ماده تنها باید به‌عنوان حشره‌کش استفاده شود؛ البته قرص برنج روی برنج پایداری ندارد و مدتی بعد از تصعید، مانند یخی که مذاب شده باشد پوسته‌ای از آن به جا می‌ماند که خیلی خطرناک نیست.

لزوم مراجعه سریع افراد دچار مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی

وی اضافه کرد:‌ مواد دیگری که برای دفع آفات استفاده می‌شوند "ارگانوفسفات"ها هستند که کاربرد این مواد، سم‌زدایی درخت‌ها و گیاهان است؛ مسمومیت ناشی از این مواد، باعث کاهش فشار خون و از کار انداختن سیستم‌های حیاتی بدن می‌شود؛ راه درمان مسمومیت نیز مراجعه بسیار سریع فرد مسموم به بیمارستان است اما در مواردی که بیماران با تأخیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند، منجر به مرگ آنان می‌شود.

پژومند در پاسخ به این سؤال که «آیا سموم دفع آفات به داخل میوه‌ها نفوذ می‌کند؟» بیان کرد:‌ این سموم روی میوه‌ها پایداری زیادی ندارد و پس از مدتی از بین می‌رود.

دلایل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه یکی دیگر از مواد شیمیایی که باعث مسمومیت می‌شود گاز "کربن مونوکسید" است که پس از استنشاق آن مسمومیت ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ اگر در فضای بسته یا حمام‌هایی آزاد شود که تهویه مناسب ندارند و یا سقف آنها کوتاه است؛ گاز جذب خون می‌شود و اکسیژن‌رسانی خون را به بافت‌ها دچار اختلال می‌کند.

وی درباره راهکار پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: باید بخاری‌های معیوب، بخاری‌هایی که بد می‌سوزند یا لوله‌هایشان مشکل دارند یا درست جا نرفته‌اند و نشتی داشته باشند؛ گاز در فضا آزاد می‌شود.

پژومند درباره شایع‌ترین مسمومیت‌های شیمیایی نیز تصریح کرد:‌ مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جزو شایع‌ترین مسمومیت‌های شیمیایی است و پس از آن مصرف قرص برنج، سموم دفع آفات و شوینده‌های خانگی شیوع نسبی دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یه مامان با حال IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    والا ما فقط تاید وسفید کننده رو قاطی میکنیم. چون سفید کننده کف نمیکنه ولی تاید کف میکنه قاطی میکنیم باهاش فرشهاوظروفی که لک دارن رو میشوریم. بعضی مواقع هم بتادین رو با تاید قاطی میکنیم لباسهای کرونایی وپتوها رو میشوریم. دیگه همین، قرص برنج هم تا حالا ندیدم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس