دستشویی‌های رنگی و سمی | ترویج کاری عجیب و خطرناک در یک شبکه اجتماعی با ۷۰۹.۷ میلیون بازدید

تیک‌تاک یکی از پرطرفدارترین شبکه‎‌های اجتماعی است که هزاران انجمن و گروه فرعی دارد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه سان، به گفته کارشناسان، جامعه نظافت که به عنوان CleanTok شناخته می‌شود، در حال رشد است، ولی یکی از روندهای وایرال آن می‌تواند به طور بالقوه مضر باشد. اما این مشکل بزرگ چیست؟

با وجود هزاران حساب کاربری در تیک‌تاک که به ارسال ویدیوهای رضایت‌بخش عجیب و غریب از تمیز کردن فرش‌ها یا پنجره‌ها می‌پردازند، روند جدیدی به نام «محصول بیش از حد» کاربران را تشویق می‌کند تا چندین تمیزکننده را در یک منطقه با هم مخلوط کرده و اشکال زیبا بسازند.

هدف ساده است: مخلوط کردن رنگ‌های مختلف مواد شیمیایی تمیز کننده در یک فاضلاب یا توالت. برخی از کاربران حتی درخواست‌ها را می‌پذیرند و با ترکیب رنگ‌های دلخواه، فاضلاب خود را مسدود می‌کنند.

در حالی که این ویدئوها ۷۰۹.۷ میلیون بازدید داشته است، کارشناسان نسبت به این روند هشدار می‌دهند که به گفته آنها اتلاف منابع است و می‌تواند برای زندگی انسان و حیات وحش هم مضر باشد.

یکی از کارشناسان در این خصوص گفت: «نه تنها مخلوط کردن مواد شیمیایی در یک محیط کنترل‌نشده بدون دانش یا تخصص قبلی فوق‌العاده خطرناک است، بلکه استفاده بیش از حد از محصولات پاک‌کننده، حتی آنهایی که برای استفاده در آشپزخانه‌ها و حمام‌ها، دوست‌دار محیط ‌زیست و بی‌خطر هستند هم می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.»

دستشویی‌های رنگی و سمی | آموزش و ترویج یک کار عجیب و خطرناک در یک شبکه اجتماعی

او ادامه داد: «میزان محصول استفاده شده در یک مورد از این ویدئوها بیش از آن چیزی است که بسیاری از خانواده‌ها در طول ۶ ماه از آن استفاده می‌کنند!»

دکتر دبورا برازنان، متخصص انعطاف‌پذیری دریایی، به اینسایدر گفت که سفیدکننده‌های مبتنی بر کلر آسیب‌رسان است، زیرا سیستم‌های تصفیه در آبراه‌ها اغلب قادر به استخراج تمام سفیدکننده‌ها نیستند.»

او افزود: «هنگامی که کلر یک بار در آب با سایر مواد شیمیایی واکنش می‌دهد، دیوکسین‌هایی را می‌سازد که هم برای انسان و هم برای حیوانات مضر است. مطالعات نشان می‌دهد که آنها به کاهش جمعیت پرندگان و ماهی‌ها کمک می‌کنند.»

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    نگفتمرزیاده،،، بفرمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس