کد خبر 1291762
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
شورای امنیت: دولت غیرنظامی در سودان بر سر کار بیاید

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی شدید از کودتای نظامی در سودان، خواستار بازگشت دولت غیرنظامی این کشور به قدرت و آزادی همه بازداشت شدگان شد.

به گزارش مشرق به نقل از فرانس پرس، شورای امنیت سازمان ملل متحد از حاکمان نظامی جدید سودان خواست تا دولت غیرنظامی را که این هفته سرنگون کردند، بازگردانند.

شورای امنیت به اتفاق آرا بیانیه‌ای را تصویب کرد که در آن «نگرانی جدی» خود را در مورد کودتای دوشنبه در این کشور آفریقایی، ابراز می‌کند.

شورای امنیت همچنین خواستار آزادی فوری همه کسانی شد که توسط مقامات نظامی بازداشت شده‌اند و از همه طرف‌های ذینفع خواست بدون پیش‌شرط وارد گفتگو شوند.

صبح روز دوشنبه رسانه‌های منطقه‌ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. بر اساس گزارش‌ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کردند.

دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تاکنون نظامیان بر سر قدرت بوده‌اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جهودشناس IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 0
    شورای امنیت سازمان ملل! زرشک. شورای امنیت خودش یک گروه تروریستی مارکسیستی و متعلق به یهود بین الملل هست و این برنامه سودان زیر سر همان یهود است. یهود دو طرف ماجرا بازی میکنه تا بازی برد-برد پیش بکشه. یهود همیشه در بازی برد-باخت شکست خورده بوده و هست بنابراین مثل مار در همه طرف میخزه. اگر جبهه سوم نیز پیدا شد، مطمئن باشید گروهی از جهودیان در آن طرف هم بازی میکنند. بیشتر این ماجرای سودان، برای نابود کردن کشور مصر است و بس. وگرنه سودان اصلاً برای اینها مهم نبوده و نیست. ماجرای اتیوپی هم همین قضیه رود نیل برای نابود کردن مصر است.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    خوب همان بلای مصر را سر انقلاب سودان نیز آوردند فقط یک انقلاب ساختگی برای تعویض مهره های امریکایی و اسرائیلی آنهم با خون مردم بی گناه
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    خوب نتیجه بهار عربی این شد 5 کشور خطرناک برای اسرائیل بکلی از صفحه جغرافیا نابود شدند قذافی دیوانه و دشمن شماره 1 امریکا دوم بشار اسد دشمن شماره 1 اسرائیل سوما مبارک که برخلاف ماچ و موچ اسرائیل مسئول انتقال زیرزمینی موشکهای بالستیک از خاک مصر به غزه بود چهارما عمرالبشیر که سازنده موشکهای بالستیک برای فلسطینیان و حماس بود پنجما صالح یمن که بطور مخفیانه موشکهای بالستیک از عراق و کره شمالی برای مقابله با عربستان می خرید و به هشدارهای امریکا و اسرائیل توجه نمی کردند در ظاهر دوست امریکا بودند ولی زیر بار کشتی های حامل گندم موشک بالستیک می خریدند که اخبارش را هم مشرق بارها منتشر کرده بود حالا شما بگویید چند نفر دوست درجه 1 اسرائیل در این بهار بقول شما عربی ولی من می گویم اسرائیلی از دوستان اسرائیل سرنگون شدند تقریبا هیچ شیوخ دوست اسرائیل همه سور و مور و گنده همچنان در مسندهایشان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس