مقام روس: فشار بر ایران در مذاکرات برجام کارساز نیست

واسیلی نبنزیا گفت: «همانطور که تجربه نشان داده است فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای تسریع در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام)، کارساز نیست.

به گزارش مشرق، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در سازمان ملل با ابراز خرسندی از اینکه آمریکا برای بازگشت به چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک -برجام- تمایل نشان می‌دهد، تصریح کرد: ایرانی‌ها از سوی آمریکا به دلیل عجله نکردن برای بازگشت به مذاکرات مورد انتقاد قرار می‌گیرند اما این فشارها بر ایران کارساز نیست.

نبنزیا گفت: «زمانی که دولت جو بایدن به کاخ سفید آمد و آنها تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات برجام و بازگشت به تعهدات توافق ابراز کردند، ما از آنها خواستیم که این کار را در اسرع وقت انجام دهند با این وجود چندین ماه به درازا کشید تا برای بازگشت اعلام آمادگی کردند این دیپلمات یادآور شد که در ایران نیز انتخابات برگزار شد.

نبنزیا گفت: «فکر می‌کنم فشار بر ایران برای تسریع [مذاکرات]، همانطور که تجربه نشان داده، کمکی نمی‌کند. ما همچنان باید آنها را [به مذاکره] تشویق کنیم.  ما باید پشت میز مذاکره بنشینیم و به توافق برگردیم. به زودی این اتفاق می افتد، مسائلی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد، که امیدوارم حل شود و مذاکرات را از سر بگیریم.»

خبرگزاری تاس نوشت: از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و «پنج» کشور (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) برای بازگرداندن توافق هسته ای ایران به شکل اولیه آن در جریان است. طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، اجرای تعهدات این کشور در حوزه هسته ای و بازگشت آمریکا به برجام رایزنی می کنند. نمایندگان کشورهای طرف توافق نیز بدون مشارکت ایران در حال رایزنی جداگانه با نمایندگان آمریکا هستند. 

برجام در سال ۲۰۱۵ به منظور حل بحران پیرامون توسعه هسته ای این کشور توسط «پنج» دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضا شد. رئیس جمهور قبلی ایالات متحده، دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، آمادگی خود را برای بازگرداندن ایالات متحده به برجام اعلام کرده است.

هدف ایران از حضور در مذاکرات آینده وین لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه اعلام شد

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز در مسکو اعلام کرد: هدف ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا علیه ایران است .

باقری در تشریح نتایج سفر هیات ایرانی به بروکسل هم گفت: هدف ما در مذاکرات با ۱+۴ لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران است،  بر همین اساس ما در خصوص شرایط، اقتضائات و دست یابی به نتایج ملموس با طرف اروپایی گفت و گو کردیم.

معاون وزیر خارجه، پیشرفت در مذاکرات هسته ای را منوط به اراده طرف مقابل برای لغو تحریم‌های غیر قانونی دانست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سعید IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 0
    اب نبات چوبی امریکا به ایران .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس