انتقاد ایران از سکوت گزارشگر حقوق بشرسازمان ملل از تحریم‌های آمریکا

دبیر ستاد حقوق بشر از سکوت عامدانه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به بیانیه گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل در مورد تبعیت بیش از اندازه از تحریم‌های آمریکا و نقض حقوق ملت ایران، انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر از عدم حمایت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران بخاطر عدم حمایت وی از بیانیه اخیر چندین گزارشگر ویژه و کارشناس سازمان ملل و هشدار آنان درخصوص آثار تبعیت بیش از حد برخی کشورها مانند سوئد از تحریم های آمریکا علیه ملت ایران به شدت انتقاد کرد و گفت: این بی توجهی عامدانه به اصطلاح گزارشگر نسبت به وضعیت حقوق بنیادین بیماران ایرانی که متاثر از تحریم های آمریکا و تبعیت برخی کشورهای دیگر، دائماً در حال نقض شدن است، تردیدی در جانبداری و عدم استقلال وی باقی نگذاشته و به نوعی، او را در جرگه مدافعان نقض حقوق مردم ایران و نه مدافع حقوق بشر در ایران قرار می دهد.

غریب آبادی افزود: این که گزارشگر به هر بیانیه سیاسی علیه ایران می پیوندد و در تجمعات گروه های تروریستی حضور می یابد و مبنای گزارشات خود را بر اساس اطلاعات جانبدارانه و انحرافی قرار می دهد، اما حاضر نیست نقض واقعی حقوق ایرانیان را شناسایی کند، جای هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که ماموریت گزاشگری ویژه برای ایران براساس معیارهای سیاسی طراحی شده و باید خاتمه یابد.

لازم به توضیح است که گروهی از کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل چند روز قبل با صدور یک بیانیه مشترک نسبت به تبعیت بیش از حد برخی کشورها از تحریم های یکجانبه علیه ایران هشدار داده و آنرا آشکارا مصداق آسیب به حق بر سلامتی و سایر حقهای بشری مردم ایران دانستند.

در این بیانیه، به موضوع تحریم پانسمان های مخصوص بیماران ای بی (پروانه ای)، توسط شرکت های سوئدی اشاره شده و آنرا مصداق ایراد درد و رنج شدید و آسیب جدی و رفتار غیرانسانی معرفی کرده است.

این بیانیه، در ادامه به اعمال محدودیت های شدید در مسیر تبادلات مالی و بانکی و همچنین حمل و نقل اشاره کرده و تاکید نموده که شرکت های دارویی از ترس مجازات های احتمالی آمریکا، به تبعیت بیش از حد از تحریم های ضدانسانی این کشور علیه ملت ایران تن می دهند.

ستاد حقوق بشر ایران در این بیانیه همچنین به این نکته مهم اشاره کرده است که بیماران ای بی، تنها گروه کوچکی از هزاران بیماری هستند که در اثر تحریم های یکجانبه آمریکا و تبعیت شرکت های خارجی از این تحریم ها، دچار درد و رنج و آسیب شدید شده اند. در انتهای این بیانیه نیز آمده است که دولت سوئد به دلیل این قبیل رفتارهای شرکت های تحت صلاحیتش، مرتکب نقض گسترده حقوق بشر شده و در نتیجه، مسئولیت بین المللی آن محرز است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    دست از چین و روسیه بردارید و با غرب روابط درست داشته باشید همه چیز درست می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس