پیروز مجتهد زاده

پیروز مجتهدزاده تحلیل گر روابط بین الملل گفته است: «رئیسی باید بداند موفقیت وی دولتش و بهبود زندگی مردم ایران تنها با آشتی با کشورهای جهان است و نه با قهر و شمشیرکشی برعلیه کشورهای جهان».

به گزارش مشرق، پیروز مجتهدزاده که روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی او را تحلیل گر روابط بین الملل معرفی کرده است گفته است: «رئیسی باید بداند موفقیت وی دولتش و بهبود زندگی مردم ایران تنها با آشتی با کشورهای جهان است و نه با قهر و شمشیرکشی برعلیه کشورهای جهان». در ادامه بخش‌های مهم این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

سیاست خارجی شمشیر چرخاندن در هوا نیست!

- در جهان کنونی که ملت‌ها به هم نزدیک‌تر از همیشه شده‌اند نمی‌توان عنوان کرد بدون سیاست خارجی باز و تعاملی می‌توان به اهداف متعالی و پیشرفت اقتصادی دســت پیدا کرد. ما باید ببینیم چه کســانی و چــرا حاضــر نیستنـــد بـا دنیا ارتباط برقرار کنند؟ هدف این افراد چیست؟

- مـن امـیـدوارم آقای رئیسی چند ساعتی به خود مرخصــی بدهــد و فکــر کنــد که منظور از ریاست جمهوری وی چیســت و قـرار است چه اتفاقی در آینده رخ بدهد. آیا قرار است مشکلات مردم حل شود و زندگی مردم روند بهتری پیدا کند و یا اینکه قرار است همچنان مانند گذشته به شمشیر چرخاندن بی‌معنی در هوا در زمینه سیاست خارجی ادامه بدهید؟

موفقیت رئیسی و بهبود زندگی مردم تنها با آشتی با کشورهای جهان است

- هنگامی که صحبت از تعامل با جهان می‌کنم نیز منظور من این نیست که حتمأ با اسرائیل رابطه برقرار کنیم؛ خیر. به‌جز اسرائیل کشورهای زیادی در جهان وجود دارند که می‌تواند با آنها رابطه داشت و از مزایای چنین رابطه‌ای به سود کشور استفاده کرد. ارتباط با کشورهایی مانند استرالیا و کانادا چه اشکالی دارد؟ حتی با آمریکا نیز باید رابطه داشت.

- باید رابطه با جهان را گسترش بدهیــم تا کشــورهای جهان نیز وارد بده و بستان اقتصادی با ایران شوند. در چنیــن شرایطی وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود و دولت می‌تواند مدعی باشد به مردم و کشور خدمت کرده است.

- رئیسی باید بداند موفقیت وی دولتش و بهبود زندگی مردم ایران تنها با آشتی با کشورهای جهان است و نه با قهر و شمشیرکشی برعلیه کشورهای جهان. اگر این موضوع در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد می‌توان نسبت به حل مشکلات در آینده خوشبین بود و در غیر این صورت چالش‌ها حل نشدنی باقی خواهد ماند و بلکه ممکن است بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتهدزاده و طیف اصلاح‌طلبان در حالی دولت رئیسی را به تعامل با دنیا توصیه می‌کنند که اتفاقاً راهبرد اصلی دولت رئیسی در سیاست خارجه، از توجه به چند کشور به استفاده از همه ظرفیت‌های بین‌المللی تغییر کرده است. شاهد آن هم عضویت ایران در پیمان شانگهای است.

معلوم نیست چرا اصلاح‌طلبان وقتی دولت روحانی هشت سال تمام، فکر و ذکر خود را معطوف به نشست و برخاست با چند کشور اروپایی و آمریکا کرده بود و به شرکایی چون چین، وقعی نمی‌نهاد، دولت روحانی را به تعامل گسترده با دنیا توصیه نمی‌کردند.

حال اگر منظور برخی افراد و رسانه‌ها از لزوم تعامل با دنیا، کشور آمریکاست، باید از آن‌ها پرسید که آیا سیاست کدخدادانستن آمریکا در ۸ سال دولت قبلی، عایدی خاصی را نصیب سیاست خارجی ایران کرده است که مجدداً دولت رئیسی را به آن توصیه می‌کنند؟

نکته دیگر آن است که جمهوری اسلامی همواره برای برقرای رابطه سیاسی و اقتصادی با همه کشورهای دنیا در راستای احترام متقابل و منافع مشترک اعلام آمادگی کرده است؛ مشکل از دولت هایی است که استقلال و اراده سیاسی آنها در ید آمریکا و انگلیس است.

در رابطه با این جمله‌ی مجتهدزاده که «باید رابطه با جهان را گسترش بدهیــم تا کشــورهای جهان نیز وارد بده و بستان اقتصادی با ایران شوند. در چنیــن شرایطی وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود و دولت می‌تواند مدعی باشد به مردم و کشور خدمت کرده است» باید گفت: بده‌بستان با کشورهای خارجی هم بزرگ‌ترین مصداقش عضویت در پیمان شانگهای هست. این کشورها ظرفیت عظیمی از لحاظ اقتصادی دارند که می‌تواند اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

اصلاح طلبان علی رغم تمام تلاش های ظاهری و ژست هایی که می گیرند اما در نهایت به این نقطه می رسند که ایران باید تسلیم خواسته های امریکا شود. در وجدان آقای مجتهدزاده، ایران علیه کشورهای جهان شمشیرکشی می کند یا آمریکا و اعوان آن به عنوان قبله برخی اصلاح طلبان مستمرا کشورهای دیگر را مورد قتل و غارت و تجاوز قرار می‌دهند؟ ایران در این میان فقط از عزت و کیان خود دفاع می کند. ظاهرا مشکل اصلاح طلبان با همین عزتمندی و شکستن همینه آمریکاست که نمی خواهند آن را صریح بیان کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    مردک دروغگو، این حرف دروغت رو تجربه هم کردیم. چی شد؟ دروغ اگه خلاف منطق بود زشته. اگه هم خلاف منطق هم خلاف تجربه همین دوره رئیس جمهور چندماه پیش، از زشت زشت تر و کثیف تر ه. وقاحت رو بالا کشیدین یه آب هم روش. میشه گفت نظرتون کاملا مزدورانه و دروازه ایست برای استعمار و فریب تاریخی مردم ایران. ما مذاکره کردیم، آن ها زدن زیرش و به ما پشت کردن!
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      با همین تحلیل هایی که امثال مجتهدزاده و سریع القلم و زیباکلام سفیه به خورد حسن روحانی مغرور دادند اوضاع کنونی را دولت قبل برای کشور رقم زد!
  • نیما IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    خداروشکر دیگر غربگریان کاری نیست آینده از ایران است آینده از آن اسلام است آینده از آن شورویی نبود آینده از آن آمریکا هم نبود آمریکا هم همانند شورویی فروپاشی خواهد کرد اگرچه منافقان و لیبرال ها نبپذیرند
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    کور بودی تو این دوره روحانی که سه ماهه تازه تموم شده. ما مذاکره کردیم، به تعهدمون عمل کردیم. آن غربی ها به تعهد خیانت کردن : کامل زدن زیرش و به ما پشت کردن! ما داریم میریم دنبالشون که یالا عمل کنین به تعهداتتون. قهر چیه؟ طلبکاریم ازشون.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    مگه دیوانه ایم با کسی که بدهکارمون هست قهر کنیم. تا قرون آخر حقمون رو میگیریم از این دزدهای پول بلوکه کن.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    آمریکا و اروپا باید زودتر به تعهداتشون برگردن. رسانه ها باید از این فرصت بهترین استفاده رو در جهان بکنند. هرکسی میتونه هم آتش به اختیار خودش فیلم مستند دو سه دقیقه ای حتی بسازه، با زبان انگلیسی اسپانیایی و عربی و ژاپنی و... بگن آمریکا و اروپا سر قولشون نموندن. باید برگردن به تعهدشون. باید آبروشون رو ببرند. تا از ترس منفور شدن بین کشورها، محبور بشن برگردن به تعهداشون
  • عباد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 1
    بابا بس کنید اگر مردید با عمل ثابت کنید تا معیشت ملت خوب شود بابا با حلو ا حلوا دهن شیرین نمی شه
  • BS IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    کم کم دارم به خائن بودن امثال شما شک میکنم.کورید؟با اینکه ما تا سال ۲۰۱۹ کاملا به تعهداتمون عمل کردیم ندیدین امریکا چطور سرمونو کلاه گذاشت؟چون میخواست از تحریم به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کنه.حالا دیگه به نظرتون وقتش نیست این اهرمو یه بار برای همیشه از امریکا بگیریم و درسی بهشون بدیم که یاد بگیرن به توافقاتشون بیشتر پایبند باشن؟یا اینکه میخواید برید و برجام ۲ و۳ رو هم امضا کنیم و کلیه ی مولفه های قدرتمونو راحت از دست بدیم؟
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    مردک اين آمریکاست شمشیر از روبسته است‌ تعهداتش زیر پاگذاشته واز برجام خارج شده تحريم رابرگردانده فرمانده میدانی ايران راشهید نموده است‌ تو اگر یک جو وجدان داشتی این حرفها نمی زدی
  • محسن بوشهر؛ IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    ایشان هنوز نفهمیده آقای رئیسی.بخاطرتوی دهن زدن کدخدا ونوکر هاش رای آورد.والانوچه های روحانی با فاصله ای بی‌سابقه‌ای با نفراول رأی میآوردن.موندم این آقایون کجا درس سیاست خوندن.
  • مجتبی حسینی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای مجتهد زاده ظاهرا دچار آلزایمر شده ،چراکه فراموش کردن در هشت سال دولت اصلاحات آقای روحانی ایران تمام تلاش خود را برای برقراری رابطه با کشورهای جهان را انجام داد واین دولتهای غربی بودن که لگد پرانی کردن ومجدد بعداز برجام ۸۰ قلم تحریم را به تحریمهای قبلی اضافه کردن ودر طول همین دولت بی کفایت شهیدانی از ایران گرفته شد آن هم کسانی که قلبشان برای کشور میتپید همچون شهید سلیمانی وشهید فخری زاده که جزءتحریمهای قبلی بودن وافرادی!!! برای خوش رقصی در مقابل اربابان خود آنهارا به طور نا محسوس وناجوانمردانه تحویل آمریکادادن لطفا به این برادر عزیز بفرمایید که شما دیگر دنیا دیده ای برو وبفکر آخرتت باش که عاقبت به خیر بشه واین نظراتت راهم ببر برای طیف همفکرات بگذارین در کوزه ...ملت تازه دارن نفس میکشن پس لطفا حرف مفت نزنید .. هشت سال عزت کشور وملت را به باد فنا دادین.ای کاش اون دو نوجوانی که در عربستان به آنها ظلم شد از بچهای شما بودن تا ببینیم دوباره از این حرفها ومزخرفات دوباره ورور میکردین؟شماها عروسکهای خیمه شب بازی هستین که به دست همین غربیها دارین حرکت می کنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس