نسل سوم بلاکچین‌ها؛ انقلابی در هویت دیجیتالی دارایی‌ها

یک کارشناس حوزه بلاکچین، نسل سوم این فناوری را انقلابی در هویت دیجیتالی دارایی‌ها عنوان کرد.

به گزارش مشرق، مرتضی مختاری در گفت‌وگوی تلویزیونی، با بیان این‌که در نسل سوم بلاکچین‌ها، واژه مقیاس پذیری یا TPS و تراکنش بر ثانیه مهم است، اظهار کرد: در نسل اول این فناوری، بین چهار الی هفت تراکنش در ثانیه و در نسل دوم، این تراکنش‌ها به دو برابر رسیده اما در نسل سوم بلاکچین‌ها، این عدد به ۱۰۰ تراکنش و بیشتر در حال توسعه است.

وی افزود: چهار موضوع مقیاس پذیری، امنیت و حریم خصوصی، غیرمتمرکز بودن و پایداری بلاکچین‌ها از ویژگی‌های اساسی و مهم نسل سوم بلاکچین است.

وی خاطرنشان کرد: در نسل اول، ما مشکل امنیتی و حریم خصوصی در بحث تراکنش‌ها داشتیم اما با آمدن به سمت قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز، این مشکلات تا حد زیادی کاهش یافت و در نهایت در نسل سوم بلاکچین، امنیت داده‌ها را به صورت کامل داریم.

مختاری در خصوص واژه مقیاس پذیری، تشریح کرد: نرخ انجام تعداد تراکنش در ثانیه با تخصیص منابع کم در کمترین زمان، بیشترین حجم و پایینترین کارمزد را مقیاس پذیری می‌گوییم و هر چه به نسل‌های بالاتر و آینده می‌رویم، این موضوعات بهبود یافته و حتی اکنون در بهترین شرایط تکنولوژی بلاکچین از بعد مقیاس پذیری هستیم.

وی با بیان این‌که یکی از کاربردهای بلاکچین‌ها، رمزارزها هستند، گفت: بلاکچین، سیستمی برای ثبت و بازیابی احراز هویت، مالکیت معمولی و تمامی اطلاعات است.

وی در خصوص توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFT در این فناوری نیز افزود: آثار منحصر به فرد هنری چون فرش، نقاشی، معماری و ... را می‌توانیم به صورت توکن‌های منحصر به فرد یا NFT ثبت کنیم. بر این اساس کالاها در جامعه دارای اصالت بوده و می‌توان آن‌ها به صورت خریدار و فروشنده در شبکه بلاکچین و به صورت یک آرشیو و رعایت حق کپی رایت ثبت کرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان این‌که دارایی‌ها می‌توانند بر اساس این فناوری در بلوک‌هایی ثبت شده و امکان تقلب از آن وجود نخواهد داشت، گفت: مالک اثر می‌تواند از یک اثر خاص به تعداد زیادی توکن تولید کند و به عرضه برساند.

وی افزود: در بلاکچین، هر اثر هنری به یک NFT تبدیل شده و به عنوان یک دارایی دیجیتالی در بازار معامله شوند. NFT مارکت‌ها یا بازارهای NFT در دنیا وجود دارند که صاحبان آثار از طریق احراز هویت مختلف مثل شماره موبایل، صفحات اجتماعی و ... می‌توانند یک صفحه در این بازار داشته باشند و NFT خود را به فروش برسانند.

وی با اشاره به ارزش‌ بالای این بازارها، ادامه داد: دانش کشور ما در این حوزه بالا بوده و می‌توان انواع دسته بندی‌های NFT ها مثل انواع فیلم‌ها، نقاشی‌ها و ... را در کشور داشته باشیم. به خصوص در حوزه NFT صنایع دستی می‌توان انقلابی ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    همش حرف مفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس