کد خبر 1295286
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
حفر چاه‌های نفت در ایران تا کجا پیش رفت؟

اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران در ناکام گذاشتن نقشه‌های ایالات متحده آمریکا علاوه بر بازتاب‌های گسترده‌ای که در میان محافل خبری داشت، دارای پیام‌ها و هشدارهایی به دشمنان ایران بود.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه بود که خبر توقیف یک نفتکش با پرچم ویتنام به نام SOTHYS توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد که این عملیات به تقابل نیروهای سپاه با ناوگان نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا منجر شد و در نهایت طرف ایرانی توانست با منفعل کردن کشتی‌های آمریکایی، به مقصود خود برسد. لازم به ذکر است قبل از عملیات مذکور، آمریکایی‌ها با توقیف یک نفتکش ایرانی، محموله نفتی آن را در نفتکش ویتنامی تخلیه کرده بودند و قصد هدایت آن به مسیر دیگری را داشتند. نیروهای آمریکایی با تعداد قابل توجهی از یگان‌های دریایی و هوایی قصد دخالت و جلوگیری از توقیف نفتکش حامل محموله سرقت شده را داشتند که با قاطعیت و اقدامات رزمندگان نیروی دریایی سپاه، در دست یافتن به هدف‌شان ناکام ماندند. جمهوری اسلامی ایران با اجرای عملیات قاطع در بازپس‌گیری محموله سرقت‌شده خود در ۳ سطح پیام‌های جداگانه‌ای به دشمنان کشور بویژه آمریکا و اسرائیل فرستاد. 

بیشتر بخوانید

اتفاقی که ته دل فرانسوی‌ها را شاد کرد

در نخستین سطح، ایران با نشان دادن قاطعیت مثال‌زدنی از خود در عملیات آزادسازی نفتکش که تا مرز درگیری نظامی با طرف آمریکایی پیش رفت، به دشمنان خود این پیام را صادر کرد در امر افزایش فروش نفت به مشتری‌های خود و دور زدن تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده و به طور کلی صیانت از منافع حیاتی کشور به هیچ‌وجه کوتاه نخواهد آمد. جمهوری اسلامی ایران همچنان با اقدامات خود بر ظالمانه و غیرقانونی بودن این تحریم‌ها تاکید می‌کند. فروش نفت ایران از زمان شروع تحریم‌های یک‌جانبه از سمت آمریکا کاهش بسیار شدیدی یافت اما این روند تا حد بسیار زیادی طی ماه‌های اخیر تغییر کرده و منابع غیررسمی از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت توسط ایران خبر می‌دهند. آمریکایی‌ها با ربودن محموله نفتی ایران در آب‌های دریای عمان این توطئه را در ذهن داشتند که مسیرهای فروش نفت خام کشورمان را ناامن کرده و بدین وسیله روند افزایشی فروش را دچار خدشه کنند. 

اما همه چیز به همین ختم نمی‌شود؛ در سطح بعدی جمهوری اسلامی ایران با نشان دادن اقتدار خود در خلیج‌فارس و دریای عمان این نکته را به دیگران متذکر شد که موثرترین قدرت در این منطقه ایران است و باقی بازیگران این دو دریا در حاشیه قرار دارند. طبیعتا قدرت اول دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان هر زمان که اراده کند توانایی دارد عبور و مرور در این نقطه استراتژیک جهان را با اختلال روبه‌رو کند. بنابراین به تبع به خطر افتادن منافع جمهوری اسلامی ایران، منافع کشورهای دیگر حاشیه خلیج‌فارس به همراه متحد اصلی آنان یعنی ایالات متحده آمریکا و به طور کلی امنیت انتقال انرژی از این مسیر که بیشترین درصد از سوخت جهان را تامین می‌کند به‌ طور جدی خدشه‌دار خواهد شد. 

و در آخرین سطح، یعنی سطح سوم پیام‌ها، رژیم صهیونیستی مخاطب قرار می‌گیرد. این رژیم طی ۲ سال گذشته چندین بار اقدام به خرابکاری در کشتی‌ها و نفتکش‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران کرده ‌است، البته این اقدامات خرابکارانه با واکنش‌های درخوری نیز از سوی ایران روبه‌رو بوده تا این ذهنیت در مقامات صهیونیست شکل نگیرد که ایران در موضع انفعال قرار دارد، بنابراین در برابر تهدیدات اقدامی نخواهد کرد. اقدام اخیر ایران در صیانت از منافع خود که با تحقیر نیروی دریایی ارتش پرادعای ایالات متحده آمریکا همراه بود، به صهیونیست‌ها می‌فهماند ایرانی که می‌تواند حتی با دخالت آمریکا ماموریت‌های دریایی خود را با موفقیت به انجام برساند، پس در تقابل دریایی با قدرتی به مراتب ضعیف‌تر از آمریکا، مانند اسرائیل نیز کار دشواری پیش روی خود نخواهد دید و این رژیم را در حد خود به ‌حساب نمی‌آورد. همچنین این هشدار را هم می‌دهد که در صورت تکرار خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی پاسخ بعدی ایران شدیدتر خواهد بود. 

با توجه به نکات ذکر شده، این نتیجه حاصل خواهد شد که عملیات چندوجهی و پیروزمندانه ایران، به ۶ ساعت محدود نشده و تبعات، پیام‌ها و هشدارهای نهفته در آن موضع جمهوری اسلامی ایران را ارتقا خواهد داد.

بازتاب شکست دزدی دریایی آمریکا در رسانه‌های خارجی

عملیات مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران برای مقابله با دزدی دریایی آمریکا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. در آلمان یک رسانه در تیتر خود از تعبیر «دزدان دریایی» برای تفنگداران آمریکایی استفاده کرد. رسانه «آران‌دی» آلمان درباره اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران در نجات یک نفتکش از دست تفنگداران آمریکا تیتر زد: «[ایران نفتکش خود را] از چنگ دزدان دریایی آمریکایی نجات داد». «اشپیگل» نیز به این خبر پرداخت و نوشت: «ایران آمریکا را به کشتی‌ربایی متهم می‌کند، پنتاگون تکذیب می‌کند».

اغلب رسانه‌های فرانسوی نیز به بازتاب عملیات سپاه پاسداران پرداختند. نشریه «لوفیگارو بین‌الملل» از تیتر «ایران از توقیف نفتکش خود توسط ناوهای آمریکایی جلوگیری کرد» استفاده کرد. شبکه خبری فرانس۲۴ در بخش‌های مختلف ضمن پخش تصاویری از عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای سپاه پاسداران و نفوذ به داخل نفتکش متخلف و حضور ناوهای آمریکایی اعلام کرد کشتی‌های گشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک مانور بسیار خطرناک مقابل ناوهای آمریکایی، نفتکش این کشور را نجات دادند. رادیو فرانس‌انفو نیز در بخش‌های خبری خود با عنوان رویارویی نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی برای نجات نفتکش ایرانی در دریای عمان به این رویداد حساس و مهم پرداخت. فرانس‌وست هم نوشت: تکاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران در یک عملیات متهورانه مقابل ناوهای آمریکایی از توقیف نفتکش ایران جلوگیری کردند.

از دیگر رسانه‌های فرانسوی که به این موضوع پرداختند می‌توان به لو پاریزین، مدیاپارت، لو پوان و رادیو بین‌الملل فرانسه نیز اشاره کرد که با تیترهای مشابهی این رویداد مهم را بازتاب دادند. رسانه‌های لبنان هم از این اتفاق متاثر شد. هشتگ «حرس - الثوره – الاسلامیه» (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در دفاع از اقدام سپاه به ترند فضای مجازی لبنان تبدیل شد. شبکه‌های تلویزیونی المنار و المیادین و روزنامه‌های الاخبار، الدیار، البنا و سایر نشریات فضای مجازی در این کشور از جمله پایگاه خبری العهد این رویداد مهم را پوشش دادند. 

روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری و مجازی پاکستان هم حضور پررنگی در این ارتباط داشتند. روزنامه پرتیراژ داون‌نیوز پاکستان در گزارش خود نوشت: «اقدام بموقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تلاش نیروی دریایی آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان را شکست داد». شبکه خبری جیونیوز نیز نوشت: «نیروی دریایی ایران با اقدام بموقع، کشتی دزدیده شده را به آب‌های ایران بازگرداند». پایگاه خبری اکسپرس‌تریبون، دیگر رسانه پاکستانی بود که به این واقعه پرداخت. این پایگاه خبری نوشت: «ایران بارها به آمریکا درباره فعالیت‌های نظامی در خلیج‌فارس هشدار داده و گفته است نیروی دریایی سپاه پاسداران برای امنیت عبور کشتی‌های ایرانی و مبارزه با قاچاق سوخت، گشت‌زنی‌های خود را افزایش داده است».

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در جمهوری آذربایجان نیز با انعکاس گسترده عملیات موفق نیروهای سپاه پاسداران در مواجهه با دزدان دریایی آمریکایی اعلام کردند: ایران، کنترل نفتکش خود را در مقابله با آمریکا به ‌دست گرفت. تی‌وی مساوات (پخش اینترنتی روزنامه مساوات) اعلام کرد: هجوم آمریکا برای به دست گرفتن نفتکش ایرانی در دریای عمان ناکام ماند.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس