کد خبر 1296551
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
جمعیت نمایه

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش اعظم آنچه در طرح جوانی جمعیت آمده، تجربیات سایر کشورهاست.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان گفت‌وگویی با دکتر محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

با قانون جوانی جمعیت تکلیف نهاد متولی موضوع جمعیت مشخص شده است

- تاکنون پیگیری موضوعات جمعیتی نهاد متولی مشخصی نداشته و با این قانون تکلیف نهاد متولی موضوع جمعیت مشخص شده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار فضائلی درباره آینده هولناک ایران در پیری جمعیت

- در ماده اول این قانون آمده است که در راستای تحقق تبصره ۷ راهبرد کلان چهارم نقشه مهندسی فرهنگی کشور، به منظور راهبری، برنامه‌ریزی، ارزیابی کلان و نظارت بر اجرای این قانون با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود.

- این ستاد همچنین یک دبیر دارد که با حکم رئیس‌جمهور تعیین می‌شود. علاوه بر این شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بر اساس وظایف قانونی خودش ارزیابی، رصد و نظارت را بر عهده دارد و احکام مقرر در این قانون با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست.

مشوق‌های اقتصادی قانون جوانی جمعیت

- بحث مشوق‌های اقتصادی موضوع دیگری است که در این طرح دیده شده است. علاوه بر این، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه اقشار جامعه اعم از مادران خانه‌دار، شاغل و دانشجو و بخش خصوصی را دربر می‌گیرد.

- نکته مثبت دیگر این طرح توجه به معافیت‌های مالیاتی به عنوان یکی از مشوق‌های فرزندآوری است. همچنین حمایت از زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری و حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی از موضوعات دیگری است که در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده است.

بیشتر بخوانید:

سالک: پیش‌بینی لازم در بودجه ۱۴۰۱ برای قانون جوانی جمعیت لحاظ شود

- در بودجه امسال مبلغی برای بیمه ناباروری گذاشته شده است هرچند این مبلغ هنوز کاملاً تخصیص داده نشده، اما طبق این قانون، بودجه برای بیمه ناباروری در بودجه سنواتی پایدار می‌شود و همه ساله باید مبلغی به آن تخصیص داده شود.

- حمایت از زوجین جوان و تسهیلات اشتغال و تسهیلاتی که برای فرزندان اول و دوم و سوم در نظر گرفته شده و حتی بناست تا به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر زمین یا مسکن اختصاص داده شود.

نهادها و مسئولانی که از اجرای قانون سر باز بزنند مجازات می‌شوند

- بر اساس متن این قانون، در بخش الزامات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای ایجاد ضمانت اجرایی قانون برای نهادها و مسئولانی که از اجرای قانون سر باز بزنند یا قصوری داشته باشند مجازات تعیین شده است.

- در ماده ۷۱ این گونه آمده است: مستنکفین از اجرای این قانون، علاوه بر جبران خسارات وارده و اعمال مجازات موضوع ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات حبس یا جزای نقدی درجه چهار یا پنج موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

محل تأمین اعتبار برای اجرای قانون جوانی جمعیت پیش‌بینی شده است

- در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت محل تأمین اعتبار برای اجرای آن پیش‌بینی شده است. در طرح کاملاً مشخص شده که از چه محل‌هایی باید اعتبارات لازم برای اجرای طرح تأمین شود.

- با تصویب این طرح، ورود حاکمیت و تخصیص اعتبارات لازم و مدیریت و اجرای درست می‌توان به اصلاح ساختار جمعیتی امیدوار بود.

- مدت این طرح هفت ساله است و با اجرای آزمایشی آن می‌توان در صورت ملاحظه ایرادات و نقاط ضعف به سمت اصلاح آن‌ها پیش رفت و بعد از هفت سال اجرای آزمایشی و شناسایی نقاط قوت و ضعف و رفع آن‌ها دائمی خواهد شد.

تنها مشوق‌های مادی نمی‌تواند منجر به اصلاح ساختار جمعیتی شود

- بخش اعظم آنچه در این طرح آمده، تجربیات سایر کشورهاست. البته باید بدانیم که تنها مشوق‌های مادی نمی‌تواند منجر به اصلاح ساختار جمعیتی شود.

- علل عدم تمایل به فرزندآوری تنها مادی نیست و مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم مهم است و باید تغییراتی در آن اتفاق بیفتد.

باید تمام تلاش‌ها به تأمین اعتبار و اجرای درست قانون معطوف شود

- از این به بعد باید به سمت اجرایی کردن قانون برویم و رسانه‌ها و مردم باید اجرای این قانون را مطالبه کنند تا مبادا این قانون هم به سرنوشت برخی قوانین دیگر همچون قانون تسهیل ازدواج جوانان دچار شود.

- به عبارت دیگر با عنایت به اولویت بحث جمعیت، باید تمام تلاش‌ها به تأمین اعتبار و اجرای درست این قانون معطوف شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    و مانند همه آنها شکست می خورید چون ذات کار ایراد دارد که درمان نمی خواهید بکنید و آن هم فراری دادن زنان از خانه است
    • ی خانم متشخص IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 1
      چرا پرت میگی من و ۲تا از جاری هام خانه دار هستیم ولی چون شرایط اقتصادی خانواده هامون اجازه نمیده به ۲تا بچه بسنده کردیم چون یکی از برادر شوهرام مستاجر هست اون یکی شوهرش کار درستی نداره شوهر من هم درآمد پایینی داره. اول باید شرایط اقتصادی جامعه درست بشه هم ازدواج ها میره بالا هم فرزند آوری بیشتر میشه.
  • بابا DE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    نظر کارشناسی حکومت درباره خطرات پیری جمعیت کاملا به جا و غیر قابل خدشه است. ولی راه حل ایجاد قوانین و مقرار غلاظ و شداد پی در پی نیست. دیگر دهه شصت هم نیست. الان نه اینکه دیگر کسی نمیخواهد بعد از ازدواج در خانه پدری سکنی گزیند، بلکه اصولا خانه پدر دیگر جایی برای اوردن عروس ندارد. پس حلال مشکلات پول است. نمیدانم از کدام کشور صحبت میکنید که چنین قوانینی وضع کرده است. ولی نیمی از عمرم را در المان زندگی کرده ام و دیده ام که حکومت اینجا برای فرزند اوری چه مشوقهایی میدهد. یک قلم 219 یورو هر بچه برای دو فرزند نخست. فرزند سوم 225 یورو و فرزند چهارم به بعد 250 یورو. درباره قدرت خرید این مقدار پول فکر نکنم لازم به توضیح باشد. این پول تا هر زمانی که فرزند شما تحصیل کند پرداخته میشود و غیر از ان تا 21 سالگی. به جز این هم کمکهای نقدی و غیرنقدی دیگری از جمله برای ساخت و خرید مسکن در نظر گرفته شده است. هر کودک حق مهد کودک و کودکستان هم دارد و اگر پدر و مادری سالهای اولیه را خودشان نگاهداری کنند پولی هم بابت دستمزد ان دریافت میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس