نظرسنجی| دوسوم مسلمانان آمریکایی با اسلام‌هراسی مواجه شده‌اند - کراپ‌شده

بر اساس تحقیقی که نتایج آن اخیرا منتشر شده، دست کم دوسوم از مسلمانان آمریکایی با اسلام هراسی در این کشور مواجه شده‌اند.

به گزارش مشرق، «ایلهان عمر» نمایند دموکرات ایالت مینیاپولیس آمریکا در پیامی در توییتر به حجم وسیع اسلام هراسی در آمریکا اشاره کرد و با اشاره به گزارشی که نشریه هافینگتون پست درباره شیوع اسلام هراسی در آمریکا منتشر کرده، این موضوع را دلخراش توصیف کرد.

در گزارشی که نشریه هافینگتون پست درباره اسلام هراسی منتشر کرده، آمده است: «بیش از دو سوم مسلمانان آمریکایی به طور شخصی دست کم یک بار در زندگی خود با اسلام هراسی مواجه شده‌اند.

این تحقیق از ۱۱۲۳مسلمان آمریکایی در سرتاسر این کشور و در زمستان گذشته انجام شده و هدف آن ارزیابی تاثیر اسلام هراسی بر رفتار و رویکردها بوده تا دیدگاهی در این زمینه ایجاد شود که چگونه سیاست‌های ایالتی و فدرال که به صورت نامتناسب مسلمانان را هدف قرار داده، بر  سلامتی اجتماعی، روانی و عاطفی آنها تاثیر گذاشته است.

دانشگاه کالیفرنیا و برکلی تحقیق مشترکی را با نام «اسلام هراسی از نگاه مسلمانان» منتشر کردند. «بسیمه سیسمور» یکی از محققان در موسسه برنامه عدالت جهانی و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «چیزی که به طور ویژه‌ای درباره این تحقیق جالب بوده این است که ما واقعا قادر بودیم که میزان شیوع اسلام هراسی را تعیین کنیم که این واقعا دلخراش است».

۹۸ درصد معتقدند که اسلام هراسی در آمریکا وجود دارد

در این تحقیق انجام شده، تقریبا تمامی شرکت کنندگان - ۹۸ درصد- گفته‌اند که معتقدند اسلام هراسی در آمریکا وجود داشته و ۹۵ درصد نیز گفته‌اند که این موضوع چالشی در کشور به شمار می‌آید.

بیش از دو سوم - ۶۸ درصد- از شرکت کنندگان در این تحقیق گفته‌اند که به طور شخصی اسلام هراسی را جربه کرده‌اند و زنان مسلمان بیش از مردان گفته‌اند که با این موضوع مواجه شده‌اند. (۷۷ درصد از زنان مسلمان و ۵۹ درصد از مردان گفته‌اند که با اسلام هراسی مواجه شده‌اند).

تاثیر اسلام هراسی بر سلامت روانی و عاطفی مسلمانان آمریکا

همچنین ۹۴ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که اسلام هراسی بر سلامت روانی و عاطفی آنها تاثیر گذاشته است.

اگر چه، ۸۸ درصد کسانی که حادثه اسلام هراسی را تجربه کرده‌اند گفته‌اند که این موارد را به مقام‌ها گزارش نکرده‌اند. بیش از نیمی از این افراد نیز گفته‌اند که مجریان قانون زمانی که از هویت دینی آنها مطلع شده‌اند رفتار ناعادلانه‌ای با آنها داشته اند. همچنین ۶۳ درصد گفته‌اند که به طور شخصی تحت تاثیر سیاست‌های فدرال یا ایالتی قرار گرفته‌اند که علیه مسلمانان بوده است.

جاسوسی از مسلمانان آمریکا با دستاویز امنیت ملی

طی ۲۰ سالی که حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ می‌گذرد، برنامه‌های جنجالی با هدف جاسوسی و تحت نظر قرار دادن مسلمانان تحت دستاویز امنیت ملی انجام شده است.

در سال ۲۰۰۲ ، «جورج دبلیو بوش» سامانه ثبت نام ورود – خروج امنیت ملی را اجرا کرد که هدف آن ثبت نام تمامی مردان خارجی بالای ۱۶ سال از ۲۵ کشور بود که این کشورها اغلب جمعیت آنها یا مسلمان یا عرب بوده است.

اداره پلیس نیویورک نیز برنامه نظارتی را اجرا می‌کرد که بر اساس آن مخبران یا افسران پلیس مخفی در مکان‌هایی که اغلب جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دادند حضور می‌یافتند. این افراد در مساجد یا مکان‌هایی که مسلمانان کار می‌کردند اقدام به عکسبرداری و تهیه گزارش می‌کردند.

در سال ۲۰۱۵، وزارت امنیت داخلی آمریکا برنامه مقابله با افراطی گرای را به راه انداخت که این برنامه به صورت نامتناسبی جامعه مسلمانان آمریکا را هدف قرار میداد.

برای سال‌ها، سازمان‌های حقوق مدنی تاکید داشته‌اند که چنین برنامه‌هایی هم بی تاثیر بوده و هم تبعیض آمیز است.

این گونه برنامه‌ها، فرهنگی از ترس و عدم اعتماد را در میان مسلمانان ایجاد کرد و آنها نمیدانند که به چه کسی می‌توانند اعتماد کنند یا اینکه چه کسی ممکن است مامور مخفی باشد که به دنبال گیر انداختن وی است.

«الصادق الشیخ» مدیر موسسه برنامه عدالت جهانی و یکی دیگر از نویسندگان گزارش می‌گوید: «دولت آمریکا از قصد و متعمدانه این حس سوء ظن را در میان خود مسلمانان ایجاد کرده که باعث ایجاد ایده خود سانسوری می‌شود».

بر اساس گفته الشیخ، این خودسانسوری ممکن است به شیوه‌های مختلف خود را نشان دهد. به طور مثال افراد ممکن است وارد گفت‌وگوهای معمولی با جامعه مسلمانان نشده یا اقدام به پرداخت پول برای کارهای خیریه نکنند چون می‌ترسند که به سازمان‌هایی که پول پرداخت می‌کنند مشکل ساز شوند.

۸۸ درصد مسلمانان آمریکا با نوعی خودسانسوری مواجه هستند

بر اساس گزارش جدیدی، ۸۸ درصد از مسلمان گفته‌اند که آنها نوعی از خودسانسوری را دارند.

در این تحقیق همچنین مشخص شده است که ۳۳ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که هویت دینی خود را در برخی مواقع در زندگی شخصی‌شان پنهان کرده‌اند. مسلمانان جوانتر که سنی بین ۱۸ تا ۲۹ سال داشته‌اند، بیش از دیگر گروه‌ها این اقدام را انجام داده‌اند.

سیسمور گفته وی امیدوار است که این تحقیق بیشتر نشان دهد که چگونه سیاست، تا حد زیادی شیوه رفتار با مسلمانان در آمریکا را تعیین می‌کند».

نویسندگان این گزارش می‌نویسند که نکات امیدوار کننده‌ای نیز در این تحقیق وجود داشته است. بیش از ۹۹ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق گفته‌اند که با وجود چنین چالش‌هایی اما با گروه‌های غیرمسلمان زندگی اجتماعی دارند. همچنین ۷۹ درصد گفته‌اند که ارزش‌های اسلامی با ارزش‌های آمریکا سازگاری دارد.

الشیخ درباره این گزارش و تحقیق گفت: «انجام این تحقیق و مطالعه، یکی از راه‌هایی است که ما می‌توانیم موضع خود به عنوان آمریکایی‌های مسلمان را ابراز کنیم. ما می‌توانیم برای خودمان حرف بزنیم. ما ابزارهایی داریم. ما دانش داشته و ظرفیت انجام آن را داریم».

در یکی از آخرین موارد اسلام هراسی در آمریکا، اقدام معلم مدرسه ابتدایی «ست بویدن» در آمریکا در برداشتن حجاب یک دختر، اعتراض‌های زیای را به دنبال داشته است.

ششم اکتبر (۱۴ مهر) یک معلم زن مدرسه ابتدایی در شهر مپلوود ایالت نیوجرسی به زور روسری از سر دختر هفت ساله مسلمان کشید.

طبق این گزارش، «کاساندرا ویات» مادر این دختر مسلمان با محکوم کردن اقدام غیرانسانی معلم مدرسه «ست بویدن» اعلام کرد،  دخترش به شدت دچار تشویش و اضطراب شده و دیگر نمی‌خواهد روسری به سر کند.

وکیل این خانواده مسلمان اعلام کرد، سمیه طبق اقدامات هر روزش حجاب داشت اما ششم اکتبر در کلاس درس با اقدام غیرانسانی معلمش مواجه شد.

این معلم مدرسه ابتدایی که نام و هویتش اعلام نشده است، از سمیه ویات خواست حجاب از سر بردارد و بعد از مقاومت او با این خواسته، جلوی همه همکلاسی‌هایش به زور روسری او را برداشت.

به گفته وکیل خانواده ویات، معلم آمریکایی با این توجیه که «موهایت زیباست»، به زور روسری از سر این دختر برداشت.

وکیل آمریکایی افزود: «(این اقدام) فوق‌العاده نگران کننده است. این اقدام، نماد نادیده گرفتن دین او است».

این خبر واکنش‌های زیادی را در آمریکا به دنبال داشت و «شورای روابط آمریکایی-اسلامی» (CAIR) در بیانیه‌ای در این باره اظهارنظر کرد.

این شورا ضمن درخواست برای تحقیقات کامل درباره برداشتن حجاب از سر سمیه ویات، خواستار اخراج معلم مدرسه شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس