کد خبر 1297926
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
تاکید ایران  و ترکمنستان بر گسترش همکارهای فرهنگی

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و رئیس مؤسسه زبان، ادبیات و نسخ خطی مختومقلی فراغی آکادمی علوم ترکمنستان برگسترش همکاری های فرهنگی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش مشرق، نویدرسولی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با «داود اُراز سحداُف» رئیس مؤسسه زبان، ادبیات و نسخ خطی مختومقلی فراغی آکادمی علوم ترکمنستان، در آن مؤسسه ملاقات کرد و در خصوص همکاری‌های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رسولی در این ملاقات وجود هزاران نسخه خطی به زبان های فارسی، عربی و ترکی در مؤسسه زبان، ادبیات و نسخ خطی مختومقلی فراغی را بیانگر پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکمنستان از سالیان دور دانست.

وی گفت:  بررسی، حفظ و مرمت، تصحیح و چاپ و نشر این سند های گرانقدرنقش بسزایی در شناخت دو کشور از یکدیگر و سبب گسترش روابط فرهنگی دارد.

رسولی با اعلام آمادگی جهت همکاری با این مؤسسه در زمینه های مختلف و تأکید بر همکاری درخصوص تبادل اطلاعات، مطالعات و تحقیقات مشترک کتابخانه ای و مرمت و بررسی مشترک آثار و نسخ خطی پیشنهاد داد مؤسسه زبان، ادبیات و نسخ خطی مختومقلی فراغی با امضای موافقتنامه ای با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و یا آستان قدس رضوی که دارای تجربیات بسیار خوبی در این زمینه هستند از تجارب و همکاری آنها بهره مند گردد.

 در این دیدار داود اُراز سحداُف رئیس مؤسسه زبان، ادبیات و نسخ خطی مختومقلی فراغی آکادمی علوم ترکمنستان برای همکاری های آینده با رایزنی فرهنگی در برگزاری همایش های علمی و فرهنگی از جمله هزاره ابوسعید ابوالخیر، اعلام آمادگی کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FI ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 1
    کشورک ترکمنستان مثل ترکیه و جمهوری قلابی باکو رژیمی خائن و کثیفی است, زیان همسایگی آن بیشتر از خیر آن میباشد. با این حرام لقمه ها در خور و لیاقتشان معاشرت کنید. اینها همسایه نیستند, و نخواهند بود.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 1
      دمت گرم چوپان ایرانی یادمان نمیرود.
    • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      البته دوست عزیز قهر و دشمنی هم نتیجه نخواهد داشت، مراوده فرهنگی و اقتصادی با این کشورهای اسیای میانه توطئه ترکیه و باکو را در حذف ایران از مسیر شمال و جنوب خنثی خواهد کرد. البته جا دارد ایران فعالانه تر در این موضوع وارد شود و با مهیا کردن زیر ساختها و ارتباطات بین المللی این موضوع را با جدیت دنبال نماید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس