تسلط یمنی‎ها بر سفارت آمریکا؛ هزینه حمایت واشنگتن از ریاض

آمریکا بهای سنگینی برای تداوم حمایت از عربستان در موضوع جنگ یمن خواهد پرداخت.

به گزارش مشرق، «نشنال اینترست» در مطلبی نوشت که یورش به سفارت آمریکا در پایتخت یمن، لزوم بازبینی در رویکرد آمریکا در قبال عربستان را جدی‌تر کرده است.

به گزارش پایگاه «نشنال اینترست»، بازداشت کارکنان باقی مانده سفارت آمریکا در یمن، بار دیگر هزینه‌های روابط ویژه آمریکا با عربستان را آشکار کرد.

دلیل تسلط مردم یمن بر این سفارتخانه، حمایت‌های گسترده آمریکا از عربستان طی تقریبا ۶ سال جنگ علیه یمن است.

بیشتربخوانید:

کشته شدن ۴ شهروند یمنی در حمله هوایی سعودی

حمایت آمریکا از کارزار بی ثبات کننده عربستان در یمن، نتیجه‌ای معکوس و حتی مضر برای منافع آمریکا داشته و نمادی از خطرهای فزاینده حمایت تزلزل ناپذیر «واشنگتن» از عربستان تحت کنترل «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی است.

این بحران در واقع، تاکیدی بر ضرورت تحقق وعده‌های انتخاباتی از سوی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و تنظیم مجدد و ملموس سیاست آمریکا در قبال عربستان است.

در حالی که رابطه آمریکا با سعودی‌ها و کمک به خانواده سلطنتی عربستان برای ماندن در قدرت در طول جنگ سرد، در خدمت منافع آمریکا بود، رابطه ویژه آمریکا با سلطنت سرکوبگر سعودی اکنون چنین کارکردی ندارد.

بیشتربخوانید:

المیادین از آزادسازی کامل استان الحدیده یمن گفت

«جو بایدن»، برخلاف وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر تجدیدنظر در رابطه آمریکا با عربستان، به تعدیل مجدد روابط میان دو کشور بسنده کرد؛ در واقع دولت «بایدن»، فقط زبان رویکرد «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در قبال عربستان را تغییر داد.

در حقیقت یورش به سفارت آمریکا در «صنعا»، پس از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلاری تسلیحات به عربستان صورت گرفت.

آن هم در شرایطی که دولت «بایدن» پیشتر به تامین نیازهای تعمیرات و نگهداری جنگنده‌های سعودی ادامه داده؛ از تلاش‌های عربستان برای اعمال فشار بر محاصره یمن در مذاکرات حمایت کرده و در مجازات «بن سلمان» به خاطر قتل وقیحانه «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی شکست خورده است.

برخلاف ادعای مقام‎های آمریکایی مبنی بر اولویت منافع استراتژیک بر مباحث حقوق بشری در رابطه با عربستان، نگرانی‌های مربوط به تامین انرژی و تاکید بر حفظ وضعیت موجود در روابط میان آمریکا و عربستان، حمایت تزلزل ناپذیر از عربستان در حالی که رفتار این کشور بی‌ثبات‌کننده‌تر می‌شود، منافع آمریکا را به شیوه‌های بسیار ملموس تضعیف خواهد کرد.

سیاست خارجی سنتی عربستان سعودی به شکل فزاینده‌ای برای آمریکا، خصمانه و مضر شده است.

این روند در پی تبدیل شدن «بن سلمان» به حاکم واقعی عربستان و ابتکارات وی در سیاست خارجی مانند صدور دستور بازداشت نخست وزیر لبنان منجر به تقویت موقعیت حزب الله، هدایت محاصره قطر به عنوان میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه و مقر فرماندهی مرکزی آمریکا و گرفتار کردن عربستان در باتلاق ویرانگر یمن، تشدید شد.

آمریکا باید به جای فرافکنی در مورد جنگ یمن، واقعیت تاثیر انسانی وحشتناک جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه این کشور را که منجر به بی ثباتی و ایجاد شرایط مناسب برای رشد افراط گرایی شده، ببیند.

غیرنظامیان یمنی به شکلی قابل درک، آمریکا را با قتل عامی که به آنان تحمیل شده، مرتبط می‌دانند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    21 6
    لانه شیطان بزرگ در یمن با خاک یکسان شود. أمريكا الشيطان العظيم
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      7 24
      حمله به سفارت کاری غیر عرف بین المللی و غیر اخلاقی است که احتمالا از ما ایرانی یاد گرفته و یا به انها دیکته شده . اقدامی که جند بار در ایران انجام و حز بدتامی و زیرپاگذاشتن قوانین دیپلومانیک و علاوه بر ان تحریم و قطع روابطه که صد میلیارد به اقتصاد ایران ضربه زد نتیجه دیگری برای ملت نداشت
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 3
      اینکه سفارت ایالات متحده در یمن اشغال شده معنیش این نیست که امریکا داره هزینه میده معنیش اینه که یمن قراره بد هزینه ای بابت این کارش بده مثل هزینه هایی که به ملت ایران تحمیل شد. سفارت ایالات متحده در هر کشوری مثل یه هدیه بسیار ارزشمند به اون کشور محسوب میشه که اون کشور وقتی اشغالش میکنه اعلام میکنه که من لیاقت این هدیه گرانقدرو ندارم و کلا از جتکعه جهانی خارج میشه
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 2
      حمله به لانه شیطان کاری انسانی، اخلاقی، و نشانه بلوغ سیاسی هر کشوری هستش که به ماهیت پلید و‌ خونخوار یانکی های تازه به دوران رسیده گاوچرون پی برده باشه، هر کسی که ذره‌ای از انسانیت و وجدان بهره ای برده باشه فقط کافیه به جنایت‌ها و بدبختی هایی که آمریکایی ها برای انسانها در دوران کوتاه عمر ننگینشون ایجاد کرده اند فکر بکنه، سفرات آمریکا لانه شیطان و مرکز فسادی هستش که در هر کشوری باشه باعث ایجاد قوانینی مثل کاپیتولاسیون و یا فروش خاک اون کشور میشه، هرکسی به سفارتخانه آمریکا و آمریکایی‌ها تکیه و اعتماد کنه سرنوشتی جز معمر قذافی، اشرف غنی، محمد بن سلمان (در آینده نزدیک)، و در بهترین حالتش تجاوز به زنان و دختران در کشورهایی مثل ژاپن و کره نخواهد داشت، نفرین و ننگ ابدی بر حامیان و تطهیر کنندگان چهره آمریکا،
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    12 26
    تاریخ نشون داده هر ملتی (تندروها) سفارت آمریکا رو تسخیر کرده به خاک مذلت و بدبختی نشسته ملت ها باید تندروها رو سر جاشون بشونن
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      17 7
      تاریخ زنده ، حکایت از عزت ویران کنندگان لانه شیطان بزرگ دارد.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    20 3
    یمن ايران دوم است‌ اما چرا دیر بفکر گرفتن اين جاسوس خونه افتادن
  • کیان MD ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    22 1
    آمریکایی ها معمولا خیلی از کارهای خود را از روی سناریوهای از پیش تعیین شده و نوشته شده انجام میدهند، من در فیلمی که خیلی وقت دیدم اسمش هم یادم نیست، در یمن بود و مردم کوچه بازار و فروشنده‌ها اطراف یکی از پایگاههای آمریکا یا سفارت آمریکا هستند و در یک لحظه همه اسلحه بیرون می‌آورند و بیرحمانه به سربازان مثلا مظلوم و از جان گذشته حمله میکنند و وحشیانه کشتار انجام می‌دهند، این فیلم قبلها ساخته شده و در ذهنها متبادر شده، حال اگر بحث طرح و ترغیب حمله به سفارت و تسلط یمنی‌ها بر آن با این نقشه قبلی انجام شده باشد، آنها حتما یک نقشه جدید هم دارند که شاید پاسخ دادن به این به اصطلاح جنایت یمنی‌ها باشد و آمریکا بخواهد یک فریب یا حمله جدید خاصی را با پشتیبانی قانونی و افکار عمومی انجام دهد. شاید مانند حمله به بندر پرهاربر و بعد بمب اتمی که استفاده کرد، یا حمله یازده سپتامبر و بعد حمله به افغانستان. امیدوارم که اینطور نباشد ولی نباید از ذهن دور نگه داشت، بهتر است که آن فیلم توسط دوستان رسانه زودتر بررسی شده و نتیجه گیری خوبی بشود تا رکب نخوریم.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 1
      ديگه دوران آمريکا بسر آمده‌ آل سعود واربابشان هردو درمقابل اراده‌ يک ملت بپاخاسته شکست خورده اند
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 2
    به قول امام خمینی عزیز (ره)، ما تا آخر آمریکا را تحقیر می کنیم.
  • سلمان نطنزی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    فرستاده امریکا به نخست وزیر عراق گفته هیچگاه در امریکا کودتا نمی شود می دانی چرا؟ چون امریکا در واشنگتن سفارت ندارد یعنی هرکجا سفارت شیطان تسخیر شود بنوعی مکر شیطان از آن کشور دور می شود البته طرفداران شیطان در آن کشورها بدبخت می شوند. این شیطانکهای مرموز و پلید و وطن فروش دیگر احساس امنیت نمی کنند
  • ایلیا IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    واقعا آدم میمونه جواب غرب گراهای کدخداپرست رو چی بده...انتظار دارن آمریکا از اون ور دنیا مستقیم و غیر مستقیم مردم یمن رو قتل عام کنه و مردم عکس العمل نشون ندن...این همه جنایت آمریکا تندروی و افراطی گری نیست ...ولی عکس العمل یه عده گرسنه مظلوم تندرویه...اف به غیرتتون...ایرانیت که نه...در انسان بودتون شک دارم...کدخداپرستای بی غیرت
  • شسم IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    جانم برادران لنگى ! تاريخ را شما دوباره رقم زديد ! مرحبا به اراده پولادين و عزم جزم تان ! همين قدر به شما عرض ميكنم كه جاى بسيار حساسى را تصرف كرديد ما هم سال ها پيش و جلوتر از شما مركز جاسوسى دشمن درجه يك مان را دلاورانه تصرف كرديم ، بحمدالله از آن ببعد روز به روز اوضاع اجتماعى ايران بهتر ، اقتصادمان شكوفاتر و استقلال مان هم دوچندان شده است ! از اينها مهمتر عزيزان من ، امنيت و عمق استراتيژيك تان است ، خواهشاً بچسبيد به اين دو مقوله كه از نان شب و … هم براى شما گراميان واجب تر است . به اميد پيروزى عنقريب تان ير جنود جور و جهل و جنون . .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس