الجزیره | چرا نگرانی تل‌آویو از پهپادهای مقاومت فلسطین افزایش پیدا کرده است؟

مقاومت فلسطین قصد دارد استفاده از پهپاد را به راهبرد اصلی خود در مبارزه با رژیم صهیونیستی تبدیل کند تا هم بتواند عمق این رژیم را هدف قرار دهد و از سوی دیگر، جان نیروهای خود را در معرض خطر قرار ندهد.

به گزارش مشرق، در جریان نبرد شمشیر قدس که در ماه می گذشته صورت گرفت، گردان‌های القسام با پهپاد بومی «شهاب» رژیم صهیونیستی را غافلگیر، و از آن برای بمباران مخزنهای نفت این رژیم در نزدیکی شهر «اسدود» و هدف قرار دادن سکوی استخراج گاز در سواحل عسقلان استفاده کردند.

شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی به بررسی چرایی هراس صهیونیستها از پهپادهای بومی حماس پرداخت و نوشت، در حالی که موشکهای مقاومت فلسطین، اسرائیلی‌ها را در جریان جنگ اخیر نوار غزه مجبور کرد که به پناهگاه‌ها فرار کنند، ارتش این رژیم نیز به شدت نگران استفاده حماس از پهپادها برای اهداف تهاجمی است.

به گزارش الجزیره، در جریان نبرد «شمشیر قدس»، گردانهای القسام - شاخه نظامی حماس- اسرائیلی ها را با پهپاد شهاب غافلگیر کردند. زمانی که صهیونیستها اخیرا اعلام کردند که سامانه گنبد آهنین یک پهپاد حماس را بر فراز دریای شهر عسقلان رهگیری کرده است، دوباره صحنه پهپادهای فلسطینی تداعی شد.

بنا بر این گزارش، این حادثه‌ای است که نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را مجددا افزایش داده است؛ زیرا توانمندهای حماس افزایش یافته است و صهیونیستها نگران هستند که این جنبش بتواند پهپادهای خود را ارتقا بدهد و در جنگهای آتی موفق شود عمق فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.

الجزیره در ادامه نوشت، حماس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ «العصف المأکول» از پهپاد استفاده کرد، ولی در سال ۲۰۱۲، رسما، پهپاد را وارد جنگ با صهیونیستها کرد. این اقدام حماس با ساخت پهپاد «ابابیل-۱» صورت گرفت که یک پهپاد شناسایی بود.

به گزارش الجزیره، حماس پس از آن، ابابیل-۲ را ساخت. این پهپاد، دارای مأموریتهای تهاجمی بود. سپس نوبت به ابابیل- ۳ رسید که صبغه انتحاری آن، ارتقا یافت. حماس همیشه در غزه از پهپادها برای مأموریت‌های شناسایی و اطلاعاتی و زیر نظر گرفتن تحرکات ارتش صهیونیستی و تحولات میدانی استفاده می‌کرد.

چرا نگرانی تل‌آویو از پهپادهای مقاومت فلسطین افزایش پیدا کرده است؟

رفیق ابوهانی، کارشناس امور نظامی و استراتژیک در این زمینه تأکید کرد، پهپادهایی که بومی و ساخته فلسطینیان بود و برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۲ مورد استفاده قرار گرفت، دست برتر حماس در جنگ با صهیونیستها به شمار می‌رفت و این مسئله خود را در شمشیر قدس نشان داد.

ابوهانی درباره ادعای رژیم صهیونیستی در مورد رهگیری یک پهپاد حماس در دریا، به الجزیره گفت: «ترس اسرائیل از احتمال فعالیت پهپادهای مقاومت در عمق صهیونیستی و نگرانی از احتمال استفاده از آن برای مأموریتهای انفجاری علیه اهداف اسرائیلی است».

وی بر این باور است که مقاومت به ارتقا و نوسازی زرادخانه نظامی و تسلیحات پهپادی خود ادامه می‌دهد و همچنان در حال استفاده از توانمندی‌ها و تخصص‌های فنی و مهندسی بومی برای ارتقای پهپادها و افزایش توان موشکی ادامه می‌دهد.

این کارشناس نظامی درباره اهمیت این پهپادها خاطر نشان کرد: «این پهپادها مزایای قابل توجه و مؤثری برای پرواز تا ده‌ها کیلومتر در عمق اسرائیل را دارد و این همان چیزی است که تل آویو از آن می ترسد».

چرا نگرانی تل‌آویو از پهپادهای مقاومت فلسطین افزایش پیدا کرده است؟

ابوهانی خاطر نشان کرد، حماس قصد دارد استفاده از پهپاد را از یک تاکتیک به یک راهبرد بنیادین در زرادخانه خود تبدیل کند تا از آن به عنوان مکانیسم‌های حیاتی با تأثیرگذاری بالا در مانور استفاده کند و با کنار گذاشتن نیروی انسانی، نیروهای مقاومت را در معرض خطر قرار ندهد.

در همین رابطه، «لیران انتبی» (Liran Antebi) از پژوهشگران موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو در این زمینه تأکید کرد، حمله نظامی اخیر، نقطه عطفی در خصوص پهپهادهای حماس بود و ارتقای مداوم پهپادها در نوار غزه، «اسرائیل را در برابر چالشهای امنیتی متعددی در خصوص راهبرد گروههای [مقاومت فلسطین] مبنی بر حمله به عمق اسرائیل قرار داده است... لذا آمادگی ارتش اسرائیل و ایجاد تغییرات برای استفاده از سامانه گنبد آهنین، کافی نیست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    ماباید در زمینه پهپاد قدرت اول دنیا باشیم
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    آفرین، برادرای عزیز فلسطینی شاید پهپادهاتون پیشرفته نباشه اما سامانه های دفاعی دشمن رو در گیر و راه رو برای حمله جانانه مقاومت به اسراییل باز میکنه.به امید آزادی فلسطین عزیز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس