کد خبر 1300255
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
پشت پرده برکناری وزیر دفاع ارمنستان توسط پاشینیان

پس از پایان جنگ دوم قره‌باغ، نخست‌وزیر ارمنستان برای چهارمین بار وزیر دفاع کشور را تغییر داد. با این حال، مسئله اصلی این است که چرا و به چه دلایلی آرشاک کاراپتیان برکنار شده است.

به گزارش مشرق، تقریباً هر روز تیترهای «موجودیت ارمنستان به عنوان یک کشور در خطر است»، «وضعیت در ایروان متشنج است»، «پاشینیان تسلیم شده و اراضی ارمنستان را فروخته است» و ... می‌خوانیم.

بیشتر بخوانید:

درخواست روسیه و ترکیه برای مذاکرات قره باغ باحضور ایران

در واقع، این گزارش‌ها در همه جا منتشر می‌شود، از رسانه‌های طرفدار اپوزیسیون ارمنستان تا نشریات رسمی دولتی. صحت چنین گزارش‌هایی را می‌توان با ذکر یک واقعیت به سادگی تأیید کرد.

تصور کنید که پس از پایان جنگ دوم قره‌باغ، نخست‌وزیر ارمنستان برای چهارمین بار وزیر دفاع کشور را تغییر داد. این واقعیت وضعیت ارمنستان را به خوبی نشان می‌دهد.

روز گذشته آرشاک کاراپتیان آخرین وزیر دفاع برکنار و سورن پاپیکیان جایگزین او شد. با این حال، مسئله اصلی این نیست که آیا رهبری ارمنستان چهار بار وزیر دفاع خود را تغییر داده است یا خیر، بلکه موضوع این است که چرا و به چه دلایلی آرشاک کاراپتیان تغییر کرده است.

کارشناسان نظامی و مفسران سیاسی در این مورد نظرات خاصی دارند. برخی بازدید کاراپتیان از خانکندی و برخی دیگر به اتفاقات و تنش‌های اخیر مرزی اشاره می‌کنند و می‌گویند پاشینیان وزیر دفاع خود را به این دلایل برکنار کرده است.

با این حال، موضوع را نه از یک چارچوب محدود، بلکه از یک منظر گسترده‌تر باید بررسی کرد. برای این امر لازم است به طور اجمالی اقداماتی که کاراپتیان در دوران تصدی خود انجام داده است، مرور شود.

به عنوان مثال، کاراپتیان به محض اینکه به عنوان وزیر دفاع منصوب شد، با دستور «نابودی نظامیان آذربایجانی که می‌خواهند از مرز عبور کنند» هویت و نیت خود را فاش کرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع ارمنستان برکنار شد

بعداً، مشاهده شد که کاراپتیان چندین بار به روسیه سفر کرده و تحت تعلیم همتای خود سرگئی شویگو قرار گرفت، برای مسلح کردن ارتش ارمنستان تلاش کرد، به خانکندی سفر کرده و با هاروتونیان رهبر جدایی‌طلب قره‌باغ ملاقات کرد و پس از آن یک تروریست تحت فرماندهی او نارنجکی را به سمت نظامیان آذربایجانی در شوشا پرتاب کرد.

قره باغ , کشور "ارمنستان" , کشور روسیه ,

البته به همه این رفتارها پاسخ مناسبی داده شد و شاید پاسخی که به آرشاک کاراپتیان داده شد این بود که او خیلی سریع از مقامش برکنار شد.

با این حال، هر کسی که کمی توجه بیشتری داشته باشد و توانایی تجزیه و تحلیل وقایع را داشته باشد، می‌تواند ببیند که کاراپتیان در واقع نیکول پاشینیان را که او را به این پست مهم منصوب کرد فروخت و در ازای آن توسط روسیه استخدام شد.

در واقع کاراپتیان آنقدر به روسیه سفر کرد که در نهایت به کرملین فروخته شد و به بازیچه‌ای در دستان شویگو تبدیل شد.

در نتیجه تمام برنامه‌هایی که پاشینیان سعی کرد در منطقه و ارمنستان اجرا کند به تدریج شروع به شکست خوردن کرد.

پاشینیان طرفدار روسیه نیست و در کرملین او را دوست ندارند. همچنین مشخص است که روسیه با تشدید اوضاع در قره‌باغ، می‌خواهد اطمینان حاصل کند که نیروهای حافظ صلح بیشتری در قره‌باغ باقی خواهند ماند.

قره باغ , کشور "ارمنستان" , کشور روسیه ,

از سوی دیگر، نفوذ روز افزون ترکیه در منطقه و جهان، اتحاد همه‌جانبه با آذربایجان، فعالیت سیاسی بر سر ایده توران بزرگ و همچنین تشدید تنش روسیه با اروپا و آمریکا و تهدید جنگ با اوکراین، عملاً مسکو را در تنگنا قرار داده است.

کرملین که در حال انزوا بود، نمی‌خواست قفقاز جنوبی را از دست بدهد، بنابراین سعی کرد کاراپتیان را استخدام کرده و به دست او اوضاع قره‌باغ را بدتر کند و تا حدی موفق شد. اما به نظر می‌رسد که پاشینیان به موقع این تهدید را احساس کرده است. این شاید یکی از بزرگترین دلایل برکناری آرشاک کاراپتیان باشد.

از سوی دیگر اوکراین که پهپادهای بایراکتار را از ترکیه دریافت کرده و حمایت غرب را به دست آورده است، قصد دارد با روسیه وارد جنگ شود و حاکمیت خود را به طور کامل تضمین کند. صرف نظر از پیروزی یا شکست، می‌توان گفت که چنین جنگی برای روسیه نامطلوب است و می‌تواند تمام پتانسیل‌های آن را از بین ببرد.

قره باغ , کشور "ارمنستان" , کشور روسیه ,

در نتیجه روسیه فرصت پرداختن به مسائل قفقاز جنوبی را از دست می‌دهد و ممکن است طرح‌های کرملین در منطقه با شکست مواجه شود و همه خواسته‌های آذربایجان و ترکیه محقق شود. اظهارات پاشینیان مبنی بر اینکه «در حال حاضر شرایط باعث شده تصمیم به تغییر وزیر دفاع بگیرم»، مبتنی بر این تحلیل است.

در مورد سورن پاپیکیان وزیر دفاع جدید ارمنستان باید گفت که او یک تاریخدان است و کاری به ارتش ندارد و این یک سیلی به صورت نظامیان ارمنی است.

پاشینیان به مدیرانی نیاز دارد که به او وفادار باشند و دستورات او را اجرا کنند، نه کسی که ارتش را بشناسد و به روسیه فروخته شود.

اگر همه موضوعات را عمیقاً تحلیل کنیم، می‌توان گفت که اوضاع قره‌باغ به زودی به نفع آذربایجان تغییر می‌کند و ارتباطات و توافقات دیگر محقق خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 4
    عجیبه روسیه بااین مشکلات باز هم طرف ایران نمیاد. انگار یک دستور جهانی صادر شده که هیچکس طرف ایران نیاد
    • مینا IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      23 13
      تو این ویدئو پایینی ، راننده کامیون ارمنی با پرتاب نارنجک به مرزبانان روسی و اذربایجانی و فرار .... باز دوباره نیت خبیسانه این جماعت رو نشون داد ... البته نیورهای روس یارو رو دستگیر کردند
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    15 3
    درود. نمیدانم از کجا باید شروع کرد . تا تمامی آنان که بسمت روس این نا رفیق تاریخی متوجه شوند . که تاریخ یاد ندارد که بنام دوستی از این خرس آسیا و اروپا . ضربه نخورده باشد . و توانسته باشد به وعده های دروغین آنان دل خوش کرده باشد . در یک کلام تاریخ را مطالعه کنید ....و تمام
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      15 2
      درود بر شما چنانچه دوستان هم میهنان گرامی تاریخ روس و روسیه تزاری تا شوروی را مطالعه کنند بدون هیچ شک و تردیدی متوجه خواهند شد روس ها هرگز دوست و رفیق و شریک قابل اعتمادی نبوده و نخواهند بود ، باید در روابط با روس ها همیشه جنبه احتیاط را رعایت کرد ..
    • US ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 0
      اما حکومت همچین نظری رو نداره و روسیه رو شریک قابل تفاهم در عرصه های زیادی میدونه مستند برنامه ثریا درباره روسیه رو ببینید تا متوجه بشید داستان چیه
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    15 12
    مطلب خوبی بود و خوب تیتر زده بودید پاشینیان ارمنستان را فروخته اینو همه ارمنی های میهن پرست قبول دارند اما بخش بزرگی از جامعه ارمنستان خواهان تبدیل شدن به بخشی از خاک ترکیه هستند تا از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار شوند و این خبر برکناری وزیر دفاع ارمنستان خبر بسیار بدی برای ایران است که بدنبال متحدی در داخل خاک ارمنستان بود
    • رامین IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      7 6
      اکثریتی که به پاشینیان رای دادن در حقیقت گفتند که ایده ارمنستان بزرگ و اشغال قره باغ و در محاصره بودن توسط ترک ها و از همه مهمتر بازیچه روسها بودن دیگر بس است ..... بنابراین پاشیینان به سمت اصلاح روابط با کشورهای اذربایجان و ترکیه و حتی در صورت لزوم دادن امتیازات بیشتر میرود تا بتواند امنیت و رفاه بیشتری برای ارامنه ارمنستان بدست اورد
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    9 14
    خوب ارمنی ها با رای بالا به رئیس جمهوری که در جنگ شکست خورد رای به پیوستن به ترکیه داده اند یعنی فروش ارمنستان و این خبر یعنی ایران باید خود را در آغوش توران بزرگ باید ببیند البته بعد از سقوط اردوغان
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      7 7
      توهمات توران بزرگ آرزویی هست که اردوغان با خود به گور میبره،چون بی ریشه ها نمیتونن روی تمدن دیگران برای خودشون هویت جعل کنن،پانترکیسم ملعبه تمام دنیاست و از یونان و اروپای شرقی تا آسیای شرقی دشمن داره،پانترکیسم نابود است.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    6 14
    گروه بزرگی از مردم ارمنستان تحت نفوذ شبکه های جورج سوروس صهیونیست اعتقاد یافته اند تنها راه رشد اقتصادی آنان جدایی از روسیه و پیوستن به ترکیه و آذربایجان و اسرائیل است ایران در این بخش چه اقدامی انجام داده است دریغ از افتتاح یک شبکه رادیویی یا تلویزیونی برای شیعیان باکو آیا برگزاری رزمایش خیبر کافی است !!!!
    • حسین IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      7 6
      همون افرادی که اخیرا از اذربایجان اخراج شده اند اموزش یافته مکتب ایرانی بودند شبکه های تلوزوینی ایرانی ترک زبان 24 ساعته در حال پخش برنامه های اتخلاف افکنانه در دداخل اذرابیجان هستند
    • از شهرستان سراب IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      پانترک خان کمی بیشتر روی دیکته ات کار کن،سواد نداری به خودت زحمت نده همین که میگی: آموزش یافته مکتب ایرانی ..اخراج شدند ...و اختلاف افکنانه...نشون میده سوختی،بدجور هم سوختی که چشمات آلبالو گیلاس میچینه!! خب البته سه رکن اساسی هم بی تاثیر نیست: بیسوادی بیشعوری بی خردی...همین که خودت اعتراف کردی،ایرانی نیستی و خائن و مزدور هستی برای ما کافیه.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    15 16
    این متن بعد از مصرف مواد مخدر نوشته شده و سرشار از توهم می باشد
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      8 9
      چون به مزاق پان های مثل تو خوشایند نبود
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    6 3
    پاشینیان=اشرف غنی=شاه سلطان حسین
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      9 3
      اردوغان و علی اف=صدام=قزافی=حسنی مبارک
  • LU ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    8 9
    بنظر می رسد اتحاد ضد امپریالیست روسیه ارمنستان و ایران بزودی باعت برگشتن دریاچه وان به خاک ایران می گردد
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      9 6
      ای کاش اول خبر رو میخوندی بعد کامنت میزاشتی رفیق
  • نوید IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    15 9
    خوشحال شدم درود بر یکی از ارتش قدرتمند مسلمان و شیعه
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      9 11
      علی اف دشمن شیعیان هست
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      7 15
      ارتش مسلمان و شیعه منظور شما جمهوری باکو دوست و یار و یاور صهیونیست هاست که اتفاقا" رژیم صهیونیستی اسرائیل و ترکیه که عضو ناتو غربی همان ارتش صلیبی است در جنگ قره باغ همراه و همگام در کنار الهام علیف اف باکو بودند تمام تجهیزات باکو اسرائیلی است آنوقت شما پانترک های شنگول و منگول اسم ارتش اسلام روی نیروهای باکو می‌گذارید ؟ خیلی موجودات جالبی هستید بخدا ..! باکو پاره تن ایران عزیز و مردمان باکو هنتبار و هم ریشه و ایرانی تبار و شیعه هستند .. باید تفاوت قائل بود بین مردم باکو و رژیم نا مشروع الهام علیف که ضد تشیع و بر ضد اسلام ...
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 3
      علیف پرچم های عذای حسین عدرا جمع آوری میکند حسینیه ها را میبندد و شیعیان را زندانی میکند. تروریست هایی که سر ۳شیعه میبرند به بهشت بروند را کنار مردم مظلوم اذربایجان ساکن کرده.
  • علی اصفهانی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    16 7
    من از واقع بینی نویسنده و صداقت در گفتار ایشان نهایت تشکر را دارم .
  • مجتبی از زنجان IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    6 12
    دوستان واقعا الان که همه210کشور در جهان هر کشور از اقوام و زبان های مختلف تشکیل شده با تقسیمات مختلف همه210کشور درگیر هستن الان هند دارای بیشترین قومیت در جهان با20هزار بعد چین با10هزار قوم الان هند نمیخواد یکدست هندی یا چین یکدست هان بشه یا اسپانیا یکدست اسپانیایی بشه یا روسیه یکدست روس بشه یا ایران یکدست فارس بشه تغییر تقسیمات هم بدرد نمیخوره
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      10 5
      آفرین پسر خوب پس درستش ادعای حقوق مدنی و فرهنگی و دینی هر قوم اس نه تحریف و جعل و تحمیل
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 5
      تو بیخود میکنی درمورد میلیونها آدم تصمیم میگیری که فارس باشن یا غیره پژاکی نجس بی ناموس تروریست این حقه ها واسه تفرقه قدیمی شده
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 2
    تورک ها جان ایران هستند همانطور که در جنگ چالدران و جنگ هشت ساله دیدین همه ایرانی ها برای همدیگر خون میدهند. در بسیاری از زمان این ترکها بودند که اسم آسمانی ایران را زنده کردند مثل شاع عباس و سلجوق اول
  • ف GB ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    6 10
    تحلیل غلط و آبکی...منطقه بخواهید یا نه مال روسیه است و ترکیه عددی نیست...الکی بزرگش نکنید..خود ترکیه غلام روسیه است
  • US ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 6
    ارمنیها بایستی از توهمات خود ساخته و جهان موازی خارج شوند و با واقعیتهای عینی مسائل خود را ببیند این یک واقعیت است که ارمنیهای در محاصره تورکها اگر بخواهند با تورکها به دشمنی ادامه دهند هرگز روی آرامش و رفاه و امنیت را نخواهند دید پس تنها راه برای ارمنیها تعامل و همزیستی و دست کشیدن از بلند پروازیهای بی مورد است چون نه پتانسیل جمعیتی و مالی و نظامی آنرا ندارند
  • US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 6
    تنها چاره کار ارمنیها اتحاد با تورکها می باشد چون از همه طرف در محاصره تورکها هستند حتی روسیه هم نمی تواند هیچ کاری برایشان بکند
  • US ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 7
    هر طور حساب کنی عقل و منطق و مصلحت این را می گوید ارمنیها بایستی حتما روابطشان را با ترکها بهبود بدهند
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 4
    متن تفاهم نامه میان آذربایجان و ارمنستان طوری است که بعدها ترکها هر تفسیری می توانند از آن بکنند در حقیقت پاشینیان ارمنستان را فروخته حالا ایران می خواهد بگوید افتتاح سفارت اسرائیل در ارمنستان و هزار غلط این کشور الکی اتفاق افتاده روسیه اگر سوخوهای ضدرادار به ترکیه بفروشد ایران با ده رزمایش خیبر کاری نمی تواند بکند تقریبا ترکیه متحد پنهانی روسیه شده است مگر اینکه ارمنستان سفارت اسرائیل را مسدود کرده و پایگاه نظامی روسها در ارمنستان را دوباره بازگشایی کند تا ارمنستان در قره باغ امتیازی به روسها ندهد نباید ارمنستان روی فاتحان خیبر حساب باز کند چون روسها + ترکها در قفقاز ایران را از سر راه براحتی اب خوردن هضم و نابود می کنند باید ارمنستان از جبهه امریکایی عقب نشینی کند
    • حسین IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      5 7
      تو مانور خیبر که در نبرد با دشمن فرضی 7 کشته دادیم و مانوری که قرار بود 7 روز طول بکشه نصف روز بیشتر طول نکشید ... حالا کجای این مانور نشان دهنده اقتادر بودش من نمیدونم
    • پانترکیسم نابود است IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      هر وقت تونستی درست بنویسی اقتدار،شاید بفهمی .....پانترک بهایی.منافق از ما نیست.خودتو به ما نچسبون.
  • محمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 0
    غلط زیادی میکنن اردوغان وعلیف و.... بخدا بخوان غلط زیادی سپاه شیعیان بلوچستان تونطفه خفه شون می‌کنه چهار تا ترک و...که در زمان رضا شاه داستانشو خوب میدونید حالا دم در آوردند .از پدر داری ایرانه که نمی‌خواد کسی سوء استفاده کنه والا چند تا شغال زوزه میکشن زیاد مهم نیست بزرگتر از شماها غلطی نمیکنه چه برسه به چهار تا ...گوزو نمونه اش سوریه .دنیا یک طرف ایران نخواد یعنی تسلیم باشید.بهتر راه ترانزیت ایران و ارمنستان رو باز کنید تا....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس