کد خبر 1300339
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
بازی مرکب9

هوانگ معتقد است محبوبیت این مجموعه به این خاطر بوده که در آن بزرگسالان مستأصل، به شکلی کنایه‌آمیز جان خود را برای پیروزی در بازی‌های کودکانه در معرض خطر قرار می‌دهند.

به گزارش مشرق، سریال درام کره‌ای «بازی مرکب» که اکنون به بزرگ‌ترین نمایش در تاریخ نتفلیکس تبدیل شده این روزها در صدر اخبار و تحلیل‌های منتقدان سینمایی است و براساس برآوردها فروش آن سودی معادل ۹۰۰ میلیون دلار نصیب این شرکت خواهد کرد. این سریال به کارگردانی هوانگ دونگ هیوک داستان دست‌وپا زدن گروهی از ورشکستگان و بدهکاران بانکی است که در یک بازی بی‌سابقه شرکت می‌کنند و به دلیل فقر و نداری حاضر می‌شوند با جان خود قمار کنند.
سونگ گی هون شخصیت اصلی فیلم راننده‌ای بدهکار و ورشکسته است که از پرداخت سود ماهانه وام خود هم عاجز بوده و برای تامین نیازهای ضروری و پرداخت قرض‌های قبلی حاضر است دست به هر قماری بزند. گی هون که گرفتار تهدید باندهای مافیای رباخوار نیز شده بعد از یک آشنایی غیرمعمول با یک بازاریاب حرفه‌ای قمار در ایستگاه مترو، به یک بازی شش مرحله‌ای با جایزه‌ای هنگفت دعوت می‌شود. جایزه‌ای معادل ۳۸ میلیون دلار! با پذیرش این پیشنهاد، او به یک مکان ناشناخته برده می‌شود و در آنجا خود را در میان ۴۵۵ بازیکن دیگر می‌بیند که همگی مانند او گرفتار قرض‌ها و بدهی‌های سنگین هستند.

روایت سقوط انسانیت در نظام برده‌داری نوین

بازی مرکب تنها ۲۸ روز پس از انتشار با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده در سطح جهانی به پربیننده‌ترین مجموعه ‌این شبکه تبدیل شد. هوانگ معتقد است محبوبیت این مجموعه به این خاطر بوده که در آن بزرگسالان مستأصل، به شکلی کنایه‌آمیز جان خود را برای پیروزی در بازی‌های کودکانه در معرض خطر قرار می‌دهند و همین‌طور سادگی بازی‌ها موجب می‌شود که تمرکز اصلی بر روی شخصیت‌پردازی باشد.
این سریال نقدها و تحلیل‌های بسیاری هم در مطبوعات ایرانی داشته و واکنش‌هایی متفاوتی را برانگیخته است. اکثر نقدها به تمجید فیلم در بیان هنرمندانه و سمبلیک مصائب دنیای سرمایه‌داری پرداخته و در بعضی دیگر نیز منتقدین ‌اشکالات ساختاری این سریال را بررسی و تحلیل کرده‌اند. آنچه در این تحلیل‌ها کمتر به چشم می‌خورد، بحث‌های تخصصی در مورد چرایی موفقیت این سریال در جذب مخاطب جهانی و سود غیرمنتظره آن است که کشف بعضی قواعد و مولفه‌ها می‌تواند راهگشای فیلمسازان ایرانی هم باشد.


از نکات برجسته سریال بازی مرکب روایت ساده اما شوک‌آور، تعلیق‌های حساب‌شده و سکانس‌های تأثیرگذار عاطفی و هیجانی است که بیننده را به شدت با خود همراه ساخته و پس از اتمام نمایش نیز مدت‌ها او را رها نمی‌کند. در همان قسمت اول و در اولین مسابقه، شاهد یک شروع طوفانی و غیرمنتظره هستیم. در بازی کودکانه چراغ قرمز- چراغ سبز ناباورانه بازیکنان بازنده با شلیک گلوله از بازی حذف می‌شوند و صحنه‌های تلخ این کشتار فجیع هم با پخش یک موسیقی عاشقانه و رمانتیک تلطیف می‌شود. استعاره‌ای از انسان مسخ شده امروزی که تلخی بهره‌کشی از همنوعان و حذف آنها از جامعه را می‌بیند اما به راحتی از کنار آن می‌گذرد.

روایت سقوط انسانیت در نظام برده‌داری نوین

این سریال از دیدگاه منتقدان اثری مشابه فیلم «انگل» قلمداد شده که انتقادی تلخ و صریح به جامعه سرمایه‌سالار و به شدت رقابتی کره‌ جنوبی است. از مشکلات این جامعه علی‌رغم پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی چشمگیر، تبعیض اقتصادی و اجتماعی و فاصله طبقاتی و در نتیجه آن رقابت افراد برای کم کردن این شکاف‌هاست. این معضل باعث شده طبقات مختلف اجتماعی برای حل مشکلات خود به رقابتی نفسگیر و حتی کشنده با یکدیگر بپردازند. هرچند تم اصلی سریال تأثیر گرفته از وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردم کره جنوبی است، اما این روایت تلخ و دراماتیک مسئله‌ای جهان‌شمول است که می‌تواند در هر نقطه از جهان که اصالت به‌جای انسان به سرمایه داده شده رخ دهد. در قواعد نانوشته این بازی رفیق، همسر، شریک و حتی برادر همگی در حکم پل پیروزی هستند که باید از روی آنها گذشت تا زنده ماند و به پیروزی رسید. در این میان رفتارهای انسانی نقش اول فیلم و ‌ترحم‌های او به همبازی‌ها، کورسویی از امید را زنده کرده‌ اما به واقع شناگری را می‌ماند که تنها و بی‌یاور برخلاف جریان آب یا همان قواعد اجتماعی حرکت می‌کند. مکالمات انگلیسی سرمایه‌گذاران و گردانندگان اصلی این بازی و استفاده آنان از ماسک‌هایی به شکل حیوانات به‌صورتی نمادین گویای نقش نظام سلطه بین‌الملل در ایجاد این جنگل حیوانی است.
بازی مرکب را می‌توان نمایش تلخ سقوط انسانیت و اخلاق در نظام سرمایه‌داری و اذعان به نقش جامعه در شکل‌گیری رفتارها و کنشگری‌های انسان دانست. اعتراض به برده‌داری نوین که از ماحصل عمر و دسترنج انسان بهره می‌کشد و نهایتا او را به یک هیولای بی‌رحم تبدیل می‌کند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 15
    چه تحلیل بدی، تمام پیشرفت های امروزی به خاطر نظام سرمایه داری جهانی که رقابت در همه زمینه ها ایجاد کرده، و عطش پیشرفت و برتری جوی در ملت ها روشن نگه میداره، این مدل انتقاد تاثیری در این نظام نداره، و باقیمانده انسان های کنگ و درهم به فکر شروع رقابت می اندازه
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 0
      سرمایه داری انحصار طلب برده دار هست نمیگذاره کشور دیگری و رقیب دیگری به علم او برسه حذفش میکنه در اسلام زکات داریم به فکر هم نوع بودن با توکل و اتکال به خدا زکات علم نشر اون هست که در دوران رنسانس کتابهایی زیادی از مسلمانان مخصوصا ایرانی ها به اروپا رفت و در خدمت دانشمندانشان ولی از اروپا به جز منتاژ کاری علمی به این بر نیامد مگر با کوشش تعدادی دانشمند که از غرب عملشان را به ایران آوردند مثل پرفسور حسابی و دیگران حتی دولت مقتدر صفوی مثل عثمانی اسلحه ساز و از انگلیس میخرید که عثمانی هم گرفتار جنگ تجزیه طلبی انگلیس شد و تمام منابع نفتیش به انگلیس و سرمایه داران غرب رسید
    • SE ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 0
      اینکه شما انداختن انسانها به جان یگدیگر را پیشرفت می دانید فاجعه است. فرض کنید در ایران هم واقعا خصوصی سازی درست رخ بدهد و سرمایه داری کامل حاکم شود - مطابق آرزوی شما- و مدیران واقعا کاری و مغزهایی در حد بیل گیتس و استیو جابز هم کنترل این شرکتها را به عهده بگیرند و نفروشند که بروند خارج و یا خصولتی کنند و... اما بعد چه می شود؟ آیا مدیر خصوصی اقدام به مدرنیزاسیون شرکت و اتوامسیون و افزایش بهره وری نخواهد کرد؟ قطعا اینکار را خواهد خواهد کرد و قطعا نسبت به اخراج و تعدیل نیروی انسانی اقدام می کند و تا بتواند از ربات به جای انسان در کارخانه استفاده می کند تا سود خود را حداکثر کند و کیفیت کالا را هم افزایش دهد. اما آن وقت فکر کرده اید با این خیل جمعیتی که بیکار می شوند چه می خواهید بکنید؟ وقتی تعدادی کارخانه با پرسنل اندک و رباتهای زیاد توانستند نیاز بازار را تامین کنند دیگر چه این کارگران بیچاره بیکار شده کجا باید بروند؟ جز همان لشکر بیکاران که مستعد همه نوع شورش و بحران هستند؟ در کشوری مانند ایران با این رقم بیکاری بالا اصلا حرف زدن از خصوصی سازی یک حرام عقلی و شرعی است. حال کارگر بدبخت یا باید بیکار بشود و یا با دستمزدی بسیار پایین کار کند به گونه ای استفاده از او برای سرمایه دار و کارخانه دار ارزانتر از استفاده ربات تمام شود. و این است معنای حقیقی بردگی مدرن و استثمار انسانها. اینکه کارگر چینی بدبخت باید با دستمزد بسیار اندک کار کند و حتی در همان محل کارخانه بخوابد تا مبادا کارخانه دار تصمیم بگیرد به جای او از ربات استفاده کند. این است راز محصولات ارزان چینی و هندی. و سوال دیگر اینکه اگر قیمت کارگر کمتر از قیمت ربات نشد و در نتیجه کارگر اخراج شد و بیکار شد، این جماعت بیکار شده با کدام درآمد قرار است محصولات همان کارخانه ها و رباتها را بخرد و مصرف کند؟ نتیچه می شود این همان محصولات روی دست کارخانه دار و رباتهایش می ماند و در نتیجه رکود رخ می دهد و همان کارخانه های مدرن شده هم یکی پس از دیگری ورشکست می شوند و همان پرسنل اندکشان هم بیکار می شوند! و این است راز بحران بزرگ اقتصادی فعلی در جهان سرمایه داری. و بحران شنبه های فرانسه و وال استریت. آن وقت سرمایه داری چه راه حلی برای این بحران دارد؟ عملا هیچ.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    جالبه که خودشون این همه از بدبختی هاشون می گن ولی باز مردم جهان سومی باور نمی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس