رایزنی بغداد و دمشق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

قائم مقام وزیر امور خارجه عراق در سفر به دمشق با وزیر کشور سوریه دیدار کرد و دو طرف در باره بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش مشرق، «نزار الخیرالله» قائم مقام وزیر امور خارجه عراق با «محمد خالد الرحمون» وزیر کشور سوریه در دمشق دیدار کرد و دو طرف در این نشست در باره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و روابط بغداد – دمشق گفت و گو کردند.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که قائم مقام وزیر امور خارجه و وزیر کشور سوریه همچنین تلاش های دو کشور در مبارزه با تروریسم، ادامه تبادل اطلاعات، ساماندهی موضوع اعطای روادید سفر به شهروندان عراقی و سوری و توسعه تجارت دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

نقش عراق در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و کوشش های وزارت خارجه در کنفرانس بغداد برای نهایی کردن پرونده سوریه و بازگشت امنیت به این کشور از دیگر مسائل مورد بحث در این دیدار بود.

عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ در پی درگیری این کشور با بحران تروریست های تکفیری که ناشی از حمایت گسترده مالی و معنوی برخی کشورهای عربی در کشاندن سوریه به جنگ و نابودی بود، در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد.

در این مدت با رایزنی برخی کشورها از جمله الجزایر و عر اق تلاش هایی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در همین پیوند، وزیر امور خارجه الجزایر که کشورش در ماه مارس برای دومین بار نشست سران اتحادیه عرب را میزبانی خواهد کرد، چهارشنبه هفته گذشته گفت که زمان بازگشت سوریه به این اتحادیه رسیده است.

«رمطان لعمامرة» افزود: صندلی سوریه [در اتحادیه عرب] باید بدون دخالت در سیاست‌های دمشق  و کسانی که آن بر این کشور حکمرانی می‌کنند به آن بازگرداند.  

این دیپلمات الجزایری با یادآوری اینکه لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب راه حل نیست، تاکید کرد که کشورش به هیچ عنوان با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب موافق نبود.  

وزیر خارجه الجزایر ادامه داد: اکنون ما به آینده نگاه خواهیم کرد.  

وی تصریح کرد که الجزایر در نشست سران کشورهای عربی برای نزدیک کردن برادران عرب به یکدیگر و واقع گرایی تلاش خواهد کرد.  

پیشتر «عبدالمجید تبون» رییس جمهوری الجزایر در مراسم افتتاحیه کنفرانس روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی این کشور در کاخ ملل در باشگاه کاج الجزیره اعلام کرد که این کشور در ماه مارس میزبان نشست سران کشورهای عربی خواهد بود.

اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده ‌شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست.  این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس