کد خبر 1302032
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
بانک‌ها چقدر به اقتصاد وام دادند؟

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه ابتدای امسال به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۴۸۲۸.۹ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۴۷۴.۲ هزار میلیارد ریال (معادل ۵۸.۵ درصد) افزایش داشت.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی اعلام کرد: سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی هفت ماهه ابتدای سال جاری مبلغ ۹۹۱۷.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۶۶.۹ درصد کل تسهیلات پرداختی است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در هفت ماهه ابتدای سال جاری معادل ۳۴۷۶.۶ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۵.۱ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۹۹۱۷.۸ هزار میلیارد ریال) است.

ملاحظه می شود از ۴۳۹۷.۶ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹.۱ درصد آن (مبلغ ۳۴۷۶.۶ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس، ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    بانکها ملک و املاک خریدن یک لا هزار لا فروختن وام تولید!واقتصاد حرومشون بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس