کد خبر 1302068
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
اردشیر زاهدی درگذشت

آنچه زاهدی را از دیگر رجال رژیم پهلوی مانند شاپور بختیار و ارتشبد فتحعلی اویسی و بسیاری از اپوزیسیون حال حاضر متمایز می‌کرد، این بود که در تضاد و دشمنی با جمهوری اسلامی دست به هر کاری نمی‌زد.

به گزارش مشرق، اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه رژیم پهلوی، آخرین سفیر ایران در آمریکا و داماد سابق محمدرضاشاه در ۹۳ سالگی در ویلای شخصی خود در سوئیس درگذشت.

زاهدی یکی از دولتمردان محمدرضا بود که تا پایان عمر او در کنار شاه ماند و «محمدرضا»ی پیر و فرتوت و تاج و تخت از دست داده را تنها نگذاشت.

تفاوت اردشیر زاهدی با دیگر رجال پهلوی

اگرچه او تا آخر عمر سلطنت‌طلب بود و تاج‌بخشی سپهبد فضل‌الله زاهدی (پدرش) را با همکاری خودش در کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت قانونی مصدق، خدمت برمی‌شمرد، اما آنچه زاهدی را از دیگر رجال رژیم پهلوی مانند شاپور بختیار و ارتشبد فتحعلی اویسی و بسیاری از اپوزیسیون حال حاضر متمایز می‌کرد، این بود که در تضاد و دشمنی با جمهوری اسلامی دست به هر کاری نمی‌زد تا منافع ملی ایران به خطر بیفتد.

او منافع ملی ایران را قدرت کشور تعبیر می‌کرد و دل به حقوق بین‌الملل نوشته بر کاغذ در سازمان ملل نمی‌دید که بازیگران جهانی از آن در راستای منافع خود بهره ببرند. به همین دلیل در اواخر عمر از اپوزیسیون بی‌وطنی که در خارج از ایران، خواستار حمله آمریکا به ایران بودند، انتقاد کرد و سیاست هسته‌ای ایران را حق کشور و یکی از ابزارهای قدرت ایران می‌دانست. او حتی به سردار سلیمانی که خواستار افزایش اقتدار ایران در منطقه بود، افتخار می‌کرد.

اردشیر زاهدی کیست؟

او فرزند سپهبد فضل‌الله زاهدی و خدیجه ملوک پیرنیاست. مادرش دختر عشرت السلطنه دختر مظفرالدین شاه و میرزا حسن خان پیرنیا موتمن الملک است. بنابراین اردشیر نتیجه مظفرالدین شاه قاجار است.

تفاوت اردشیر زاهدی با دیگر رجال پهلوی


فضل‌الله زاهدی نخست وزیر دولت کودتا و پدر اردشیر زاهدی

اردشیر در مهرماه ۱۳۰۷ شمسی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در تهران و اصفهان و دبیرستان را در مدرسه اسلامیه بیروت به پایان برد. سپس به آمریکا رفت و از کالج کشاورزی ایالت یوتا فارغ‌التحصیل شد.

پس از بازگشت به ایران در ۱۳۳۱ شمسی در وزارت کشاورزی به معاونت خزانه‌داری «کمیسیون مشترک ایران و آمریکا برای بهبود امور روستایی» (اصل ۴ ترومن) رسید. احراز این پست مهم به دلیل آشنایی قبلی زاهدی با عوامل آمریکایی بود که از مدرسه بیروت آغاز شده بود.

تفاوت اردشیر زاهدی با دیگر رجال پهلوی


شاه، ریچارد نیکسون و اردشیر زاهدی

تاریک‌ترین نقطه زندگی اردشیر زاهدی همراهی با پدرش سپهبد فضل‌الله زاهدی در جریان کودتای ۲۸ مرداد است. او از عوامل دست اول سیا بود و کرمیت روزولت با آوردن نام مستعار ارشیر زاهدی (مصطفی ویسی) در کتاب خود به حضور فعال او در کودتا صحّه می‌گذارد.

همچنین روزولت توضیح می‌دهد که برای ملاقات با فضل‌الله زاهدی به همراه مصطفی ویسی به مخفیگاهش می‌رود و درباره اعتمادی که به مصطفی ویسی دارد، می‌گوید: « تأکید کردم فقط شما [مصطفی ویسی]، سپهبد زاهدی و شاهنشاه اسم حقیقی مرا می‌دانید. از نظر سایرین اسم من جیمز لاکریج است.» 

اردشیر زاهدی پس از کودتای ۲۸ مرداد نشان درجه یک رستاخیز گرفت و در آبان ماه همان سال به سمت آجودان کشوری شاه منصوب شد.

تفاوت اردشیر زاهدی با دیگر رجال پهلوی

زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز پهلوی دختر شاه ازدواج کرد. البته زندگی آنها دوام چندانی نیاورد و دو طرف در سال ۱۳۴۳ از یکدیگر جدا شدند. از نکات جالب توجه در مورد او این است که علی‌رغم جدایی از دختر شاه، روابط نزدیک خود را با محمدرضا حفظ کرد و شاه نیز به‌واسطه نزدیکی او به آمریکایی‌ها تاثیرپذیری خاصی از زاهدی داشت.

زاهدی در ۱۳۳۸ سفیر ایران در واشنگتن شد، اما پس از اعتراض دانشجویان ایرانی در ۱۳۴۰ به ایران فراخوانده شد. در دولت اسدالله عَلَم، اردشیر زاهدی به سفارت کبرای ایران در انگلستان منصوب و در ۱۳۴۱ عازم لندن شد و به مدت ۴ سال در این سمت باقی بود. او پس از بازگشت در بهمن ماه ۱۳۴۵ در دولت امیرعباس هویدا به وزارت امور خارجه رسید و برای دومین بار در ۱۳۵۱ سفیر ایران در آمریکا شد که این سمت را تا دی ماه ۱۳۵۷ برعهده داشت.

اردشیر زاهدی تا پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش هایی برای ماندگاری شاه در ایران انجام داد که به نتیجه نرسید و خود نیز به ژنو رفت. از اردشیر زاهدی کتابی به نام رازهای ناگفته اردشیر زاهدی که به کوشش پری اباصلتی تهیه شده در سال ۱۳۸۱ به چاپ رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    38 3
    حتی تفاوتش با افسادطلبان داخلی در شرافت و وطن دوستی اش بود
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      8 19
      حالا دیگه زاهدی به خاطر چهار کلمه حرف باب میل شما شد علیه السلام جوگیری بد دردیه
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      7 2
      جواب دهنده تا چشات دراد
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    5 1
    حالا شما برو سایت .... که برای .... هست رو ببین کل مطالبش بر ضد ایرانه!
  • علی NL ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    15 4
    روحش شاد. هرچند داستان بحرین قابل گذشت نیست.
    • FR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      12 3
      كافيست مردمش خواستار الحاق به سرزميني مادري ايران بشن و در اين صورت هر چيزي شدنيست ! من الله توفيق
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    4 9
    شجره اش قاجار اس و قاجارها هر چی باشن وطن فروش نیستن و با قدرت خود حکومت کردن نه با قدرت انگلیس و اجنبی ها
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      10 4
      قجرها مگر همدانی بودند یک مشت ندید بدید که قدرت مستشان کرد کشوررا نابود کردند - فضل الله زاهدی از پیرزاهد استان همدان ژنرال ارتش بوده پدر فضل الله زاهدی حسابدار دیوانی بوده - کدام قجر ایران تکه تکه کردند یک مشت وطن برباد ده شخصیتهاییی مثل قائم مقام فراهانی و میرزا تقی امیر کبیر را به به قتل رساندند
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      قجرها وطن فروش نیستن رو خوب اومدی!!!! کتاب تاربخ کلاس سوم دبستان رو هم مطالعه کنی،خاک فروشی قجر توش هست،حالا اسناد رسمی تاریخیش بماند.
  • امیر IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    11 2
    جسارتا فتحعلی اویسی مگه بازیگر نبود...
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      6 0
      غلامعلی اویسی درسته
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    سیاست پیچیده تر از این چیزهایی است که بظاهر می بینیم
  • ناشناس IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    4 0
    ارتشبد فتحعلی اویسی؟؟؟؟!!!!
  • سید فروزان CH ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    سه طیف از فوت ایشان خوشحال شدند ، طرفداران رضا دیبا فرقه رجوی و بخصوص غربگدایان اصلاح طلب . ایشان یک شاه دوست بود ،اما افتخار میکرد به ایران امروز ، به سپهسالار شهید ، به سپاه پاسداران و ارتش ، لعنت میکرد بر اپوزیسیون خارج از کشور و آنها را خائن میدانست ایشان وصیت کرد و پیغام داد به مسئولین کشور و وزارت امور خارجه :به امریکا و اروپا اعتماد نکنید آقایان اصلاح طلب یک ذره از شهامت و غیرت ایشان را الگو خود قرار بدهید تا مانند ایشان وقتی نامش بیاید خدا بیامرز و شادی روح برایش طلب کردن است نه مانند بنی صدر و بنیان گذار غربگدایی و اصلاح طلبی در کشور که نفرین و لعنت همراهشان است
  • mojtaba SE ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 5
    زاهدی یک نوکر فاسد و مزدور بود که بوقتش عالی نوکریش رو برای انگلیس و امریکا کرد و بحرین رو تحویل دشمنان ایران داد.و بازی نوش دارو بعد از مرگ سهراب رو هم برای عوام فریبی خوب بلد بود این بی ارزش فاسد .و تمجید از سردار سلیمانی هم فقط برای نون به نرخ روز خوری بود و هیچ از بی ارزش بودن این جاسوس و خائن کم نمیکنه.
  • فراجناحی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    6 1
    اردشیر زاهدی هرچنددر دربار پهلوی و از عمال طاغوت بود، ولی یک خصلت خوب داشت از عزت ایرانی خشنود بود و به سردار دلها احترام کرد. خداوند او بیامرزد
  • علی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 1
    خدار حمت کنه
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 1
    مشرق جان فیلم صحبتهای درست اردشیرزاهدی رو بزار لطفا
  • mojtaba SE ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 6
    زاهدی یک نوکر بی ارزش برای امریکا و انگلیس بود که بهترین خدمت رو هم براشون کرد و بحرین رو تو مدت کوتاهی که وزیر خارجه کردنش که بده دست ارباباش که هنوز هم عملا امریکا و انگلیس صاحب بحرین شدن.
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    فتحعلی اویسی؟
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    درباره ارتشبد حسین فردوست هم بگید.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 1
    هیچکس روی حرف شاه حق نداشت حرف بزنه وجهت اطلاع اینکه شاه بحرین را داد نه فرد دیگر
  • علی رضا IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 1
    این خدابیامرز بفرموده امام که گفت: "میزان حال فعلی افراد است"، دارای مواضعی بود که دشمنان نظام را پریشان کرد. آن مرحوم منتقد نظام سلطه (غربی) شد و مردانه خوبیهای فعلی کشور را تحسین کرد. شهادت سردار سلیمانی دلاور را به سوگ نشست و... روحش شاد!
  • کارگر IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 2
    لطفا این افراد رو تطهیر نکنید. اینها اگر پشیمان بودند باید تا الان جبران می کردند. کسی که دستش به خون مردم در 28 مرداد آلوده است با آب زمزم هم پاک نمی شود.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    نامرد ها... این سلطنت پوشالی پهلوی که تنها سلسله شاهنشاهی دست نشانده بود (بابا صد رحمت به آغا محمد قاجاربا جنگ و... سلطنت رو یه دست گرفت ) نمی دونم چرا شر شون رو از سر این کشور کم نمی کنند بابا ربع پهلوی جیره خوار سرطانی گورت گم کن می میری وتکرار فاجعه ۲۸ مرداد رو به گور می بری
  • پرهام IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    خاطراتش رو هم نوشته ولی برانداز ها سعی کرده نسخه دست نوشته قبل از چاپ نابود کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس