به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: نتایج انتخابات پارلمانی عراق که ۱۸ مهر ماه گذشته برگزار شد، مورد مناقشه گروههای مختلف میباشد و بر همین اساس تجمعات خیابانی در بغداد و بعضی دیگر از مراکز استانهای عراق ادامه دارد و تاکنون دستکم سه نفر از معترضین جان باختهاند. به همین نسبت در مورد فراکسیون اکثریت و نخستوزیر آینده و دولتی که با رأی این پارلمان سرکار میآید، اختلافنظرهای پردامنهای وجود دارد و چشمانداز تحولات سیاسی این کشور را با ابهاماتی مواجه کرده است. درخصوص شرایط فعلی و مسایل پیشروی عراق نکات زیر حائز اهمیت است؛
۱- انتخابات ششم پارلمانی عراق که حدود ۸ ماه زودتر از موعد برگزار شد، از نظر فنی و نحوه برگزاری با پنج انتخابات قبل متفاوت بود. تغییر قانون انتخابات، یکی از مطالبات معترضین بود که از اواسط شهریور ۱۳۹۸ در بعضی از میادین عراق دست به تحصن زده بودند و سیستم سیاسی به آن تمکین کرد. براساس روش برگزاری انتخابات در پنج دور گذشته، هر استان یک حوزه رأیگیری به حساب میآمد و نمایندگان برگزیده شده نماینده استان محسوب میشدند. از سوی دیگر در انتخاباتهای گذشته اگرچه افراد هم میتوانستند کاندیدا شده و احیاناً وارد پارلمان هم بشوند اما غلبه با فهرستهایی بود که از سوی احزاب و یا ائتلافها ارائه میگردید. بر این اساس برای عضویت هر فرد حدنصابی از رأی نیاز بود و جمع آراء فهرست تعیین میکرد که چه تعداد از افراد یک فهرست وارد پارلمان میشوند. به عنوان مثال اگر نصاب رأی یک کاندیدا برای ورود به پارلمان ۳۰۰۰۰ رأی بود و در یک لیست تعدادی از کاندیداها بیش از این عدد رأی آورده بودند و عدهای موفق به کسب نصاب رأی نشده بودند از آراء دسته اول برای رساندن رأی دسته دوم به نصاب استفاده میشد. به عبارت دیگر، در پنج دور انتخابات قبل عراق، رقابت لیستها و ائتلافها با یکدیگر بود. در انتخابات ششم این قانون تغییر کرد. تعداد حوزهها از ۱۸ به ۸۳ تغییر کرد یعنی هر استان به چند حوزه تقسیم شد و نیز اگرچه رقابت احزاب و ائتلافها هم وجود داشت، اما - مانند انتخابات پارلمانی ایران - هر فرد باید خود رأی لازم را کسب میکرد و نمیتوانست از آراء دیگران در لیست استفاده کند. این روش، عملاً وجود لیست و ائتلاف را کماثر و یا بلاموضوع کرده است. در این انتخابات میان رأی کسب کرده یک گروه با کرسیهای بهدست آورده اختلاف اساسی پدید آمده است.
۲- مسئله اصلی امروز عراق، انتخابات و نتایج و پیامدهای آن نیست. مسئله عراق وجود دولت کارآمد، مستقل و پیشرفته است که البته این مهم جز در سایه همکاری جریانات سیاسی و مذهبی عراق به دست نمیآید. شکلگیری دولت کارآمد در عراق با دو مانع مواجه است؛ یکی اختلافات گروهها و دیگری یک طرح خارجی ناظر به عقب نگه داشتن این کشور است و البته این عقب نگه داشتن هم جز از طریق دامن زدن به اختلافات داخلی و قرار دادن اقوام عراقی در برابر یکدیگر میسر نمیباشد.
دولت آمریکا در سند اطلاعاتی عملیاتی منتشره خود - که حدود پنج سال پیش منتشر شده و به سند ۲۰۳۰ موسوم میباشد - عراق ۲۰۳۰ را «فشل»، «درگیر»، «ورشکسته» و «فاقد دولت مؤثر» معرفی کرده است. این سند پیشگویی آمریکا نیست پیشبینی و برنامه آمریکا برای عراق است. کما اینکه روند اقدامات آمریکا در این کشور در طول این ۲۰ سال همین را نشان میدهد. براساس این سند، عراق نباید شاهد همگرایی گروههای مؤثر خود باشد، عراق نباید در محیط منطقهای با آن دسته از کشورهایی که خواهان عراقی قوی و پیشرفته هستند، روابط خوب داشته باشد. براساس سند ۲۰۳۰، عراق نباید در سطح بینالمللی با کشورهایی - مانند چین و روسیه - که حاضرند برای عبور عراق از بحران اقتصادی به آن کمک کنند، رابطه خوب داشته باشد. رابطه عراق در بعد بینالمللی باید منحصر به رابطه با آمریکا و ناتو باشد که براساس سند مذکور، عراقی فشل و ورشکسته را برای تسلیم در مقابل مطامع و دستاندازیهای غرب، مطلوب میدانند. در بعد منطقهای عراق باید با عربستان و امارات رابطه داشته باشد که آشکارا دولتهای منتخب مردم در این کشور را به دروغ «طایفی» و «وابسته به ایران» لقب داده و خواهان از بین رفتن آنها بودهاند.
آمریکاییها از انتخابات فعلی و نتایج آن استقبال کردهاند، اما نه به دلیل آنکه مردم عراق در روند دموکراسی شرکت کردهاند، به این دلیل که با دستکاری سرویسهای اطلاعاتی امارات و... نحوه برگزاری و نتایج این انتخابات سبب تشدید اختلافات داخلی شده است. از نظر آنان دولتی که از چنین انتخاباتی روی کار میآید، نمیتواند از مانایی و اقتدار لازم برخوردار باشد که البته اینطور نخواهد بود.
جالب این است که آمریکاییها در نظرسنجیهایی که در همین هفتههای اخیر از جامعه عراق انجام دادهاند به مواردی اعتراف کردهاند که این خلاف سند ۲۰۳۰ آنان درباره عراق میباشد. نظرسنجی سه هفته پیش آمریکاییها میگوید در حالی که مقبولیت اقدامات آمریکا در بین مردم عراق کاهش یافته، محبوبیت اقدامات ایران در عراق رشد داشته و به شصت و هشت درصد رسیده است. این مؤسسه آمریکایی میگوید شصت و دو درصد عراقیها معتقدند مداخلات خارجی مهمترین دلیل وخامت وضع اقتصادی کشورشان است. این نظرسنجی میگوید مردم عراق، عربستان و امارات را «غیردوست» ارزیابی کرده و سیاستهای این دو کشور را به ضرر کشورشان میدانند. جالبتر این است که همین مؤسسه محبوبیت سردار سلیمانی در عراق در اکتبر ۲۰۲۱ را هشتاد و پنج درصد ذکر کرده است.
در جلسه اواخر مهر ماه که در وزارت خارجه انگلیس و با حضور کارشناسهای بخش ایران آن برگزار شد، به نتایج انتخابات اخیر عراق اشاره و گفته شد کاهش کرسیهای جریان مقاومت در عراق ناشی از عدم اطلاع رأیدهندگان از سیستم جدید الکترونیکی انتخابات بوده و محبوبیت جریانهای شیعه طرفدار مقاومت کم نشده است. در این جلسه، نومیدانه گفته شده باید این بستر اجتماعی را از هواداران مقاومت در عراق گرفت. در این جلسه پیشبینی شده نتایج انتخابات، تغییری در روند امور به نفع غرب ایجاد نمیکند.
همین دو خبر هم بیانگر آن است که آمریکا، انگلیس و... برای تبدیل عراق به کشوری درگیر و ضعیف برنامههایی دارند و درصدد تغییر وضع کنونی عراق هستند.
۳- آنچه از عراقیها انتظار میرود توجه به دسیسههای دشمن میباشد. آنان باید بدانند «عراق عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته» - که در بیانات ۲۶/۷/۱۳۹۷ امام خامنهای ذکر شد- دشمنانی جدی دارد و راهحل آن هم -همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۳۰/۳/۱۳۹۶ بیان فرمودند-: «هوشیاری و همکاری همه جریانهای سیاسی و مذهبی عراق» است.
نتایج نشان داد سیستم غیربومی نمیتواند از طمعورزی دشمنان عراق و مهندسی بدخواهان دور باشد. به نفع عراقیها است که تغییر از طریق توافق صورت گیرد و در نهایت فاصله زیادی میان انتخابات و زمان تشکیل دولت توافقی نباشد؛ چرا که تأخیر زیاد در تشکیل دولت جدید، بازی کردن در میدان سند ۲۰۳۰ آمریکا و زمینه دادن به طمعورزی کشورهایی نظیر انگلیس، عربستان و امارات است. گروههایی که رأی بیشتری آورده و در عین حال کرسی کمتری نصیبشان شده است، به جهت نسبتی که با «مقاومت» دارند، بر این خردورزی و خویشتنداری برای برون رفت از این شرایط سزاوارترند.
۴- در حال حاضر ادبیات متعارضی میان بعضی از گروههای شیعی جریان دارد. ادبیاتی که همدیگر را متهم کرده و برای یکدیگر خط و نشان میکشند. در این بین افراد بیتجربه و کسانی که از بیرون به این ادبیات نگاه میکنند، وضع را تیره و تار تصور میکنند، اما آنان که تجربه ۲۰ ساله اخیر عراق را در دست دارند، میدانند که این ادبیات تند در عراق، در حدفاصل برگزاری انتخابات تا تشکیل دولت، چندان غیرطبیعی و غیرمنتظره نیست. مثلاً مقتدا صدر در بیانیهای خود را فراکسیون بزرگتر قطعی خوانده و هر گونه اقدام خارج از لیست خود برای انتخاب نخستوزیر و دولت را مردود شمرده و نیز به طور ضمنی از گروههای شیعی خواسته است پای ایران را به توافقات پس از انتخابات باز نکنند. متقابلاً گروههای دیگر شیعه هم همکاری با صدر را مردود شمردهاند. اینها همه ادبیات حدفاصل انتخابات تا تشکیل دولت است و فقط صورت ماجرا را نشان میدهد.
گروههای انتخاباتی در حد فاصل انتخابات تا تشکیل دولت، از یکسو با هم جلسه میگذارند یعنی به توافق فکر میکنند و از سوی دیگر با کار رسانهای درصددند تا کفه ترازو را به نفع خود سنگینتر نمایند.