فواد ایزدی نمایه

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه گروسی کاملا خودش را دراختیار کشورهای غربی قرار داده است گفت: فعالیت‌های ضدایرانی به رویه آژانس تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، هرچه به آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم، ادعاهای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره ایران نیز بیشتر می‌شود. آخرین ادعایی که گروسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه کرده این بود که آژانس هیچ تماسی با دولت جدید ایران برای گفت‌وگو درباره برخی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نداشته و این مساله را حیرت‌انگیز توصیف کرده بود! این درحالی است که او علاوه بر تماس‌ها و مراودات مکرر با نمایندگی دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی طی سه ماه گذشته، در شهریورماه نیز سفری به تهران داشته و چند روز آینده هم به ایران می‌آید. این تنها ادعای گروسی نیست و پیش از این نیز ادعاهای اینچنینی که در پازل فشار غرب به ایران است، مشاهده شده است.

در همین رابطه روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید:

آژانس به یک نهاد سیاسی-غربی علیه ایران تبدیل شده است

- تجربه‌ چند دهه‌ تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بوده که برخلاف اساسنامه آژانس، در عمل آژانس تبدیل شده به یک نهاد سیاسی-غربی علیه ایران.

- آژانس به جای اینکه یک نهاد فنی باشد و پیگیر بحث‌های فنی مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باشد، درعوض به یک نهاد سیاسی تبدیل شد، نه‌تنها یک نهاد سیاسی معمولی بلکه یک نهاد سیاسی غربی و ضدایرانی.

گروسی کاملا خودش را دراختیار کشورهای غربی قرار داده است

- در این دوره شما عملکرد گروسی را می‌بینید که چطور است، کاملا خودش را دراختیار کشورهای غربی قرار داده است.

- در زمان یوکیا آمانو هم همین‌طور بود و آن اسناد ویکی‌لیکس هم اگر یادتان باشد، منتشر شد و آمانو در یکی از سندها به طرف آمریکایی گفته بود اگر من را به عنوان مسئول آژانس قرار بدهید، در حوزه ایران کاملا با شما همکاری می‌کنم و هماهنگ هستم.

ایران در تعامل با آژانس رتبه یک را دارد

- ایران در تعداد ساعت‌هایی که بازرس‌های آژانس از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بازدید کردند، با اختلاف بسیار زیاد از سایر کشورها رتبه یک را دارد.

- نتیجه این امر، این شده که مسئولان آژانس به جای اینکه از ایران به‌خاطر همراهی تشکر کنند، همیشه مدعی بودند و اعلام نارضایتی می‌کنند.

فعالیت‌های ضدایرانی به رویه آژانس تبدیل شده است

- شما با یک نهاد بی‌طرف سروکار ندارید بلکه شما با یک نهاد کاملا سیاسی و ضدایرانی سروکار دارید. اگر یک وقتی آژانس از ایران اعلام رضایت کند، آن زمان جای تعجب دارد!

- در این دعواهای گذشته، مقامات غربی دستورشان به آژانس این بوده که فعالیت‌های ضدایرانی داشته باشد، این در اکثر قریب به اتفاق مواقع به رویه آژانس تبدیل شده است.

ایران دارد به آژانس لطف می‌کند

- اتفاقی که در برجام افتاد، این بوده که ایران تعهداتی را فراتر از پروتکل الحاقی پذیرفت. یعنی نه‌تنها ایران پروتکل الحاقی را در عمل اجرا می‌کرد بلکه مواردی را فراتر از پروتکل هم انجام می‌داد و بعد ایران در ماه‌های گذشته به علت خروج آمریکا از برجام، کاهش تعهد داشته است. همچنین موارد متعدد حمله به مراکز هسته‌ای ایران وجود داشته است.

- بنابراین همین‌قدر هم که ایران دارد با آژانس همکاری می‌کند، دارد به آژانس لطف می‌کند. ایران با بزرگواری با آژانس برخورد کرده و متاسفانه آژانس در عمل به جای تشکر از ما، همان اعمالی را انجام می‌دهد که دولت‌های غربی به او گفته‌اند.

طرف غربی با حسن‌نیت وارد مذاکرات نشده است

- مذاکرات چه هشتم آذرماه باشد، چه تاریخ دیگری باشد، یک اصل به نام اصل حسن‌نیت در آن وجود دارد. از این جهت این اصل وجود دارد که اگر طرفی بدون حسن‌نیت وارد مذاکرات شود، یعنی نمی‌خواهد به نتیجه برسد و می‌خواهد طرف مقابل را برای رسیدن به اهدافی دیگر سر کار بگذارد. مثلا می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد و بعد ایران را متهم کنند که مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

- زمانی که آژانس این‌گونه که در عمل خودش را دراختیار کشورهای غربی گذاشته با ایران برخورد می‌کند، ایران با یک نتیجه و پیام مواجه می‌شود که طرف غربی با حسن‌نیت وارد مذاکرات نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    به‌اندازه کره‌ای شمالی هم نیستید تهديد کنيد که اگر تحریمها ی ايران برداشته نشود از ان پی تی خارج می شویم وغنی سازی نامحدود راکلید میزنیم
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس