کد خبر 1302546
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
مه مغزی به چه علت اتفاق می‌افتد؟

ازدست‌دادنِ ۲ درصد از آب بدن باعث می‌شود که عملکردِ شناختی و حافظه کوتاه‌مدت‌ مختل شود، جذابیت‌ کاهش یابد و توانایی تصمیم‌گیری‌ تحتِ تأثیر قرار بگیرد.

به گزارش مشرق، برخی نشانه‌ها، که بر توانایی فکر کردنِ شما اثر می‌گذارد، در مجموع با عنوانِ «مه مغزی» توصیف می‌شود که یک اصطلاح غیرپزشکیِ و محاوره‌ای است. «مه مغزی» دلایلِ زیادی دارد که یکی از آن‌ها کم‌آبی است. شما می‌توانید، کم‌آبی بدن‌تان را کنترل کنید.

درکل نزدیک به ۶۰ درصد از بدنِ یک انسان بالغ را آب تشکیل می‌دهد. اما مغز انسان بالغ ۷۳ درصد از آب تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید

سوفی مِدلین، متخصص تغذیه، می‌گوید: آب بدنِ ما نیاز دارد که به طور مرتب تعویض شود، زیرا ما از این آب برای شستن و دور ریختنِ مواد سمی و حمایت از فرایندهای درون‌سلولی استفاده می‌کنیم. اگر بدنِ ما دچار کم‌آبی و خشکی شود، هیچ‌کدام از سلول‌های بدنِ ما نمی‌تواند کارش را به نحوِ مطلوب انجام دهد.

بدن از طریق تنفس، تعریق و ادرار کردن آب خود را از دست می‌دهد، اما اگر این آب به همان نسبتی که از دست می‌رود، جایگزین نشود، شما دچار خشکی و کم‌آبی می‌شوید.

از کجا بفهمیم که بدن دچار خشکی شده است؟

رنگ ادرار می‌تواند نشان‌دهنده بی‌آبی و خشکی بدن باشد. ادرار شما زرد است، زیرا حاویِ اوروبیلین است که یکی از مواد زائدی است که توسط کلیه‌ها دفع می‌شود.

اگر دیابت، اسهال یا تهوع داشته باشید یا مدت طولانی در آفتاب سپری کرده باشید، بعد از ورزش عرق کرده باشید، دمای بدن‌تان بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشید یا داروهایی مصرف کرده باشید که باعث شود، بیشتر ادرار کنید، کم‌آبی‌تان تشدید می‌شود.

بزرگسالانِ مسن‌تر بیشتر در معرضِ کم‌آبی هستند، زیرا واکنش آن‌ها به تشنگی کم‌تر می‌شود که یعنی کمتر احساس تشنگی می‌کنند. به این دلیل و به دلیلِ افزایش خطراتی که مرتبط با وضعیتِ سلامتی و دارویی افراد است، افراد مسن باید یاد بگیرند که حتی در صورتی که احساس تشنگی نمی‌کنند، به طور منظم آب بنوشند.

مه مغزی را چطور از بین ببریم و انرژی زمستانی را افزایش دهیم؟

گفته می‌شود که افراد روزانه به ۶ تا ۸ لیوان مایعات، شامل هر نوع مایعاتی که فاقد شکر باشد، نیاز دارند. مدلین می‌گوید: «مردان زیر ۶۰ سال، «به ازای هر ۱‌کیلوگرم وزن بدن، به ۳۵‌میلی‌لیتر آب در روز نیاز دارند. برای اغلب افراد سالم این مقدار بین ۲ تا ۳ لیتر در روز است.»

بسیاری از غذاها، به‌خصوص میوه‌ها و سبزیجات، حاوی آب هستند و به تأمین آب کلی بدن در روز کمک می‌کنند. انواع مِلون، کاهو و اِسکوآش پخته‌شده در حدود ۹۰ تا ۹۹ درصد آب دارند. ماست، سیب، پرتغال، بروکلی و هویج بین ۸۰ تا ۸۹ درصد آب دارند. درعوض، غذاهای پرچرب مانند پیتزا، کیک و بیسکوئیت کمک کمی به رفع کم‌آبی بدن می‌کنند و غذاهای شور مانند سوسیس، پنیر و چیپس بدن را بی‌آب می‌کنند و شما به آب بیشتری نیاز دارید تا شوری این غذاها را دفع کنید.

برخی نوشیدنی‌ها مه مغزی را بدتر می‌کند

سونال شاه، متخصص تغذیه، می‌گوید: نوشیدنی‌های حاوی شکر، انرژیِ سریعی ایجاد می‌کنند و می‌توانند مغز را هشیار کنند، اما این وضعیت با کاهشِ میزان قند، باعث کاهشِ سریع انرژی و احساس خستگی می‌شود.

نوشیدنِ آب‌میوه و نوشیدنی‌های شیرین‌شده باعث می‌شود که شما بیشتر از آنچه که نیاز دارید، کالری مصرف کنید؛ بنابراین قبل از خرید این نوشیدنی‌ها برچسب را مطالعه کنید یا فقط آب بنوشید.

خستگی مفرط، کاهش هشیاری، ناراحتی جسمانی و آشفتگیِ عاطفی با مصرف الکل مرتبط است و می‌تواند مه مغزی را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    من وقتی غذا میخورم بدنم خشک میشه وسردردمیگیرمدکتر گفت پارکینسون ولرزش ندارم راه هم نمیتونم برم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس