گزارش آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مقطع زمانی منتهی به پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ گویای آن است که همراه‌اول همچنان پیشتاز و پیشران ارایه فناوری نسل ۴ در کشور بوده و بیش از مجموع مشترکان ۲ اپراتور دیگر، کاربران را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش آی‌تی آنالیز، بر اساس گزارش این سازمان از وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار و تفکیک فناوری‌های ارایه شده، همراه اول بیش از ۳۸ میلیون مشترک تحت پوشش شبکه نسل ۴ (۴G) دارد. مقایسه این تعداد از مشترک زمانی حایز اهمیت است که مجموع مشترکان نسل ۴ دو اپراتور دیگر یعنی ایرانسل و رایتل رقمی بیش از ۳۵ میلیون مشترک را شامل می‌شود.

بر اساس آمار مذکور همراه اول بالغ بر ۱۰ میلیون مشترک نسل ۳ و بیش از ۳۸ میلیون مشترک نسل ۴ را تحت پوشش دارد.

این در حالیست که تعداد مشترکان نسل ۴ ایرانسل بیش از ۳۲ میلیون نفر و تعداد مشترکان نسل ۴ رایتل نیز بیش از ۳ میلیون مشترک است.

به این ترتیب همراه اول در ارایه خدمات نسل ۴ در ایران سهم بازاری ۵۲.۵ درصدی داشته و ۴۸.۵ درصد باقی‌مانده نیز در اختیار دو اپراتور ایرانسل و رایتل قرار دارد.

در خدمات نسل ۳ هم همراه‌اول به علت در اختیار داشتن بیشترین مشترک و بزرگ‌ترین شبکه پوشش ارتباطات در کشور، بالغ بر ۱۰ میلیون مشترک را تحت پوشش دارد که این آمار در مجموع ۲ اپراتور ایرانسل و رایتل به کمی بیش از ۶ میلیون مشترک می‌رسد.

و در نهایت اینکه بر اساس آمار تجمیعی مشترکان نسل ۳ و ۴، در ایران تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، همراه اول با بیش از ۴۸ میلیون مشترک از مجموع تعداد مشترکان ایرانسل با ۳۸ میلیون مشترک و رایتل با ۴ میلیون مشترک، همچنان پیشتاز بوده و ۸ میلیون مشترک بیشتر را از نعمت خدمات ۳G و ۴G برخوردار کرده و مانع بروز شکاف دیجیتال و جلوگیری از محرومیت‌های ارتباطی در کشور شده است.

آمار جذب مشترک در ایام کرونا؛ همراه‌اول بیشترین

در همین حال بررسی یک آمار دیگر در خصوص میزان افزایش مشترکان اپراتورهای موبایل و مقایسه این اطلاعات با یکدیگر نیز حاوی نکات جالبی است. 

بررسی آمار رگولاتوری از مقطع زمانی ۳ماهه چهارم سال ۹۸ تا ۳ماهه دوم سال ۱۴۰۰ که مقارن با ایام کرونا بود نشان می‌دهد که همراه‌اول بیشترین جذب مشترک را داشته است. پس از همراه اول، رایتل بالاترین درصد جذب مشترک را داشته و در انتها نیز ایرانسل کمترین درصد جذب مشترک را در مقطع مذکور داشته است.

این در حالیست که در ایام کرونا کشور با بی‌سابقه‌ترین حجم تقاضای مشترکان و هجوم به خدمات ارتباطاتی و اینترنت مواجه شد و از سوی دیگر نیز تعاملات جهانی با رکود مواجه شده بود که امر توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها را با کندی و مشکل مواجه می‌کرد.

با این وجود بر اساس آمار، همراه اول در برهه مواجهه با معضل کرونا، توانست تعداد مشترکان خود را از ۳۴ میلیون مشترک در ۳ماهه چهارم سال ۹۸ به بیش از ۴۸ میلیون مشترک تا ۳ماهه دوم سال ۱۴۰۰ برساند و به این ترتیب با ۴۲.۲۵درصد رشد، بیشترین مشترک در کشور را از نعمت خدمات ارتباطی بهره‌مند کرد.

پس از همراه اول، رایتل قرار دارد که به نسبت تعداد مشترکان خود و با ۲۹.۳۰درصد توانست در رتبه دوم تغییر تعداد مشترکان در ایام کرونا بایستد.

در جایگاه آخر از نظر درصد جذب مشترکان از پایان سال ۹۸ تا زمان کنونی نیز ایرانسل قرار دارد که با ۱۹.۱۵درصد رشد توانست تعداد مشترکان خود را از حدود ۳۲ میلیون مشترک به ۳۸ میلیون مشترک برساند.

نکته قابل توجه آنکه این اختلاف در تعداد مشترکان و اقدامات همراه‌اول در توسعه خدماتش در اقصانقاط کشور امروز باعث بهره‌مندی میلیون‌ها نفر از ارتباطات، اینترنت، شبکه ملی اطلاعات و متعاقب آن خدمات آموزش الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و دولت الکترونیکی در کشور به ویژه در ۲ سال گذشته و برخورد با بحران کرونا شده است که در صورت نبود این اقدامات، کشور با محرومیت‌های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی زیادی مواجه می‌شد.


منبع: آی‌تی آنالیز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس