کد خبر 1303309
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: ‏ترکیه با احداث ۳ سد کاراکورت، سویلمز و توزلوجا ارس در معرض خشکی قرار میدهد،

آراز خواندن ارس مهمتر است یا نابودی آن؟

اردوغان به ترکها هم رحم نکرد.

آراز خواندن ارس مهمتر است یا نابودی آن؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    27 36
    ترکها باکو حتی حاضرند ناموس خود را به ترکهای عثمانی بدهند ،مگه خاک حکم ناموس نداره حالا شده پایگاه ترکیه ،هدیه اردوغان به ترک زبانان ایران آن شالله قبول باشه
    • مهراد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      25 44
      تا دیروز دست ارامنه مسلمون کش بود اشکالی نداشت و اظهار نطری نداشتین الان که عین جنگ حهانی اول که لشگر عثمانی برای نجات مسلمانان از دست قوای ارمنی وارد میدان شده صداتون در اومده....
    • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      17 15
      حدود صد سال قبل که قشون عثمانی آمد مردم خوی و سلماس و اورمیه را از دست جنایتکاران ارمنی نجات داد. باید مردم آذربایجان قدردان عثمانی باشند
    • خاطره IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      25 10
      خاطره ای از کشتار و تجاوز به نوامیس در طول جنگ اول قره باغ (+18): نیروهای ارمنی دو هلیکوپتر جنگی به روستایی در منطقه قره باغ میفرستن تا در ظاهر مردم منطقه رو به مناطق خارج از جنگ انتقال بدهند ولی فقط کودکان و دختران جوان را با بهانه خطرناک بودن مسیر سوار میکردند. کودکان سوار شده بعدا در داخل بشکه هایی پیدا شد بودند که هر دو طرف آنها را جوشکاری کرده بودن و هنوز هم خبری از آن دختران وجود ندارد
    • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      22 7
      طبق تعریف شما پس داعش و لشکر ینی چری برای نجات مسلمانان جهاد میکردند ،کشتار تجاوز و کنیزی بردن نوامیس مردم صورت میدادند ،اسلام خلیفه گری عثمانی با حمایت آمریکا
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 6
      اینها بر فرض محال اگر درست باشند که نیست نشان از ناتوانی و ناکارامدی ایران است تنها اراز نیست هیرمند قطع میشود عراق راه صدام را پیش میگیرد و از قبولی قرارداد الجزایر خودداری میکند. از ایران برق می خرد پولش را با تبعیت از امریکا نمیپردازد به لبنان بنزین میدهیم ولی به هواپیمای وزیرخارجه مان اجازه سوخت گیری نمی دهد قطر بیشتر از ایران از میادین گازی برداشت میکند کنبود اب برق گاز در زمستان و .................. همه و همه به خودمان ربط دارد نه دیگران
    • بهزاد TR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      17 20
      ترکها از ژاپن تا فرانسه هر کشوری که هست رو رعیت خودشون کردند با این که نسبت جمعیتیشون نسبت به جهان یک به بیست بود. مردم ناموس فروش عرضه چنین کاری رو ندارند. ترک هرجا که باشه از نسل اغوزخان پادشاه هست. چه ازبک چه آذری چه عثمانی
    • AE ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      21 13
      مهراد: بهتره یک یادیم بکنیم از کشتار بی گناهان ارمنی، آشوری و یونانی که توسط متوهمین خودترک پندار آناتولی، در اون زمان ها سلاخی شدن. فرق شما پانترکا با داعش چیه؟ کجای قرآن کریم نوشته شده که بندگان اهل کتاب باید نابود بشن!!!!؟؟؟؟ اون زمانی که ما داشتیم برای ایرانیان اران می جنگیدیم که داشتن از ترس فرار می کردن کجا بودی؟ مزدمون رو تو همون جنگ با اخراج شدن گرفتیم. این چه کشوریه که رفیق فابریکش اسرائیله؟ این چه کشوریه که همه دشمنان ایران رفیق فابریکشن؟ الهام و اسلام؟؟ نخندون مارو...
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      20 10
      ۱۱:۴۹ پان گرگ الهی خوب بلدی فریب کاری و مظلوم نمایی کنی هرکی شما رونشناسه ما می شناسیم هیچ وقتم برای مزخرفات دست ساخت یهودیتون هیچ مدرکی نیاوردید و توهمات و ارزوهاتون رو برای ما گفتین دو جنایت کار اردوغان و علی اف دو نفر از ملعون ترین اشخاص تاریخ هستند پس بهتره سکوت پیشه کنی و دم از اسلام نزنی که شما خود دشمن اسلام و مسلمین هستید.
    • سلیم IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      10 9
      من با نظر مهراد کاملا موافقم.تا زمانی که این همه تبعیض داریم و احساس سوزش میکنیم وضعیت مملکت این است که هست.نوید مستفیضی شده واسه ما نسخه پیچ.به به.
    • ساسان IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      14 6
      مشرق این چیه گذاشتی سایتت ، بچه های اردوغان و الهام و ناراحت کردی
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      7 5
      در پاسخ به ۱۱:۴۹ لشگر عثمانی اگه واقعا به فکر جمهوری آذربایجان بود همون سی سال پیش وقتی ارمنستان داشت قره باغ رو اشغال می کرد و مردم اونجور که میگید می کشت میومد از شما دفاع می کرد. بعد از سی سال و این همه جنایت تازه یادش افتاده بیاد کمک! اون موقع که ایران اومد کمک برای آزادی قره باغ لشگر عثمانی کجا بود؟ لشگر عثمانی بعد از سی سال اومد از نیروهای خودش هم برای آزادی قره باغ کشته هم داد یا یکسری ارازل و اوباش رو از سوریه با وعده پول با خودش آورد؟ ولی ایران برای قره باغ از نیروهای خودش شهید داد. همین اردوغان با بشار اسد یه زمانی به شدت رفیق بودن ولی منافعش ایجاب کرد از پشت بهش خنجر زد. حالا تا کی منافعش تو آذربایجان ایجاب کنه خدا میدونه.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 5
      تا ناموس امثال تو هست .چرا از خودشان مایه بگذارند.اول ادب یاد بگیر بعد نطق کن
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 2
      حرف دهنتو بفهم.
    • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 8
      ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ترکیه سی سال پیش خودشو نمیتونست نگه داره و درگیر مسائل داخلی بودش ولی باز همون کمک نکردن اون موقع ترکیه شرف داشت به بسیاری کشورهای مسلمان که به ارمنستان سلاح میفرستاد
    • RO ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 2
      پاسخ به ۱۶:۰۷ مثلا چه کشورهایی؟ اگه منظورت ایران هست که بگم برای چی سلاح میداد که از اونور خودش شهید بده تو قره باغ. اگه ایران از روی خصومت می خواست وارد بشه چرا به ارمنستان سلاح بده، خودش وارد عمل می شد. تازه اون موقع که طرفدار بیشتر داشت تو جمهوری آذربایجان. فعلا همین الهام علی اف هست که در حق ایران دشمنی رو به اعلاء رسونده.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      اصلا بعضی ارامنه اومدن کشتن 300هزار قبول شما پانترکها 1/8میلیون ارمنی اونم غیر نظامی رو کشتید. ارمنی و آشوری و یونانی اصلا مسیحی. چرا کردها رو کشتار کردید درسیم 70هزار دره زیلان 50هزار آرارات 100هزار کشتار آمد یا دیاربکر 15هزار کشتار مرعش 100نفر کشتار کوچگیری 500نفر دقیقا 28نقطه شورش کردن. که کرد یودن کردها مسلمان نیستن؟ خیر هستن. از نسل اغوز نیستن بهانه اسلام نیارید. باکو 5مین کشور بی خدا هست. طورکیه 3مین کشور هست که دخترانش فاحشه هستن ـ
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      2 1
      دختران ترکیه فاحشه هستند؟ فعلا که دختران پارسی هستند که به عنوان مثلا توریست به تورکیه میروند و بعد خدمات جنسی ارائه می‌دهند بعد با پولش کلی کالای لوکس می‌خرند و پوز میدن رفتیم ترکیه اینجا رو گشتیم اونجا رفتیم و... این دختران آریایی هستند که در مشهد برای زائران روسپی گری می‌کنند این نوامیس شما هستند که به صورت گله ای برای فاحشگی به دبی و سایر کشور های عربی می‌روند در میان آنها حتی دختران زیر۱۶ سال هم وجود دارند زمانی که ترکها بر شرق و غرب حکومت می‌کردند و پوزه مسیحیان را برخاک می‌مالیدند دختران پارسی در کویر لوت که اسم آن هم ترکی است به فاحشگی مشغول بودند مردان پارسی هم نقش دلالان محبت را بازی می‌کردند وقتی مغولان حمله کردند این خوارزم شاهین ترک و سلطان جلال الدین تورک بودند که جلوی مغول ها ایستادگی کردند و شما تاجیک ها مال و اموال و نوامیستان را به مغولان سپردید تا جانتان در امان باشد شما تاجیک های هندو تبار در صد سال اخیر تنها به دلیل این دلیل که سرسپرده ی همان مسیحیان شدیده ملل ممالک محروسه میتوانید ظلم کنید هرچند که فاشیسم فارس نفس های آخرش را می‌کشد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    29 30
    ترکیه هیچ سد روی اراز نساخته ..اب اراز.جاری هست دنبال چی هستید معلوم هست ..سالیان سال .پسماندها ارمنستان ریخته می شود .باعث ناراحتی ملت اذربایجان گردید .چون ارمنستان با ایران رابطه خوبی داشتند پی گیر نشدند
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      32 1
      ما ساکنان کناره رود ارس از خوردن آب لوله کشی انتقالی از رود ارس، بعلت سرطانزا بودن محروم هستیم و آب خوردنی مان را از کیلومترها جاهای دور هر هفته با ماشین میاریم اونم با دعوا با اهالی روستای محل چشمه، زمینهای حاصلخیز دشت مغان هم بعلت آبیاری با آب سمی شده بعد از مدتی به بیابان و کویر تبدیل خواهد شد ضمن اینکه الان هم میوه جات و محصولات کشاورزی بعمل آمده در دشت مغان بعلت آبیاری با آب سمی سرطانزاست به همین علت استان اردبیل در ابتلا به سرطان روده در کشور مقام اول را داراست و مرکز سرطان شناسی ایران هم در اردبیل دایر شده است.
    • مهرداد IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      10 11
      به ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ فعلا که با ارمنستان که فاضلاب صنعتی و معدنی خود مخصوصا ارسنیک و فلزات سنگین خود را در ارس تخلیه میکند دوست هستیم و نمیشه بهش خرده گرفت
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 6
    هر دو مهم است و بخشی از این مشکلات مربوط به عدم برخورد مناسب از طرف ما مربوط میشه یعنی آراز خواندن ارس از طرف اردوغان و سد سازی را تا حد ممکن به صورت دیپلماتیک حل نمود و صرفا اکتفا به یک جنگ رسانه ای و توییت، طرف مقابل جری خواهد شد و ما هم فکر میکنیم پاسخ آن را داده ایم.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      مهاجرت کجا بود؟ اینو یهودیان نوشتن چرا؟ چون تمدن گوت یا گورت که ما کوردها هستیم. به زبان هندو اوروپایی نوشتن. اونا مال 3000سال پیش از میلاد بودن ولی اینانوشتن 2000سال پیش از میلاد در مورد دریای کاسپین هم بگم. کاسی یا همین شمالی های امروزی. ساکنش بودن. هرودوت و کتزیاس و گزنفون نوشتن کاسپین تمامی منابع این دریا رو دریای کاسی یا کاسپین نوشتن. همین الان هم تمامی جهان این دریا رو کاسپین صدا میزنن. برو گوگل مپ. نوشته کاسپین. برو مستند با زبان اصلی ببین میگه کاسپین
  • GB ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    22 30
    اولا ارس یک اسم مصنوعی هست تحمیل شده هست اراز درست هست ..تا جایی دیدیم .ارمنستان هست اراز نابود می کند .با ریختن فاضلاب صنعتی .......ترکیه برنامه ای با ساختن سد ندارد ..الکی.چند اسم درست نکن ..دوما .فقط ایران نیست این از جمهوری اذربایجان عبور می کند .رابطه ترکیه .واذربایجان برای همکان معلوم هست
    • AE ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      17 8
      باز ترول های پانترک مشغول ضداطلاعات هستن. ارس واژه درسته، نه آراز. احتمالا مرجعتون به جای اینکه منابع زبان شناسی بین المللی و نظریه های مورد تایید محافل علمی بین المللی باشه، چنتا جاعل پانترک هستن. ارس یک نام ایرانی هست و از نام ایران باستانی "رخش" به معنی خروشان ریشه می گیره.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 1
      تاریخ این مناطق از زمان مهاجرت آریایی ها شروع نشده خیلی قبل تر از آن بوده پس خودت هم یک مهاجری درضمن نام خزر که روی این دریا گذاشته شده خودش یک دلیل بر این هست که ما واس اینجاییم وگرنه اگه شما قبل ما اینجا بودید اسمش رو میزاشتید دریای پاارس این جا نشد رفتید پایین تر اسم خلیج پایینی رو گذاشتید خلیج پاارس
    • احمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      جناب ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ در تائید حرفتون لازم بود نکته ای بگم . خلیج پارس ویا واژه پرشیا هیچ ربطی با فارسها نداره فقط نزدیکی تلفظی دارند پرشیا نام جغرافیای شمال خلیج فارس بودش که در گذشته از طرف اروپایان اتلاق میشده و اصلا هیچ ربطی به قوم فارس مهاجرت کرده از هند ندارد کلا دری زبانها تا شرق کویر مرکزی ایران که شامل شهر سوخته بوده اومده بودند ولی تا همین اواخر به غرب این کویر راه نیافته بودند
    • AE ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      قدمت حضور آریاییان در ایران هزاران سال قبل تر از حضوران ترکان هست. نظریاتی هست که می گه آریاییان مهاجرند، نظرات دیگری هم هست که می گه ساکنان اولیه ایران کنونی بوده اند. درضمن، من دارم راجع به ایرانیان صحبت می کنم. نژاد ایرانی چیزی است که از اول همین جا بوده، و از اتحاد، حل شدن، و یکی شدن اقوام ایرانی پیشا آریایی و آریایی (تمام ساکنین باستانی ایران زمین) تشکیل شده، چیزی که استخر ژنی یکپارچه ایرانیان (نژاد ایرانی) و نیاکان مشترک بسیار، اون رو نشون میده و تایید میکنه (همچنین فنوتیپ). برعکس شما متوهمین خودترک پندار که ترکی حرف زدن رو به منظور ترک نژاد بودن می دونید، درحالی که متعلق به همین ایرانیان هستید و سنخیت خونی با ترکان ندارید. (دانشمندان معتقدند که زبان ترکی توسط حکام ترک و مغول به ایرانیان آذربایجان و اران تحمیل شده، چیزی که ایرانی نژاد بودن مردم این مناطق باعث شده، این نظریه مورد تایید باشه). و در آخر هم نام تاریخی این دریاچه خزر نیست، بلکه کاسپینه که از بر و بچه های خودمون هستن (ایرانیان باستانی ساکن اران کنونی)). شماها نام های جغرافیایی رو با نامگذاری بچه اشتباه گرفته اید. پرشیا در انگلیسی معنی پارس میده، و پرشین معنی پارسی. نام های مذکور هم نام های جغرافیایی تاریخی و هم جهانی اند.
    • AE ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      درضمن پرشیا و پرشین، معنی ایران و ایرانی هم علاوه بر پارس و پارسی میده. درحالی که نامی که ما ایرانیان خود را با آن خظاب می کرده ایم همیشه در تاریخ، ایران و ایرانی بوده، و همیشه هم خواهد بود.
    • FR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 1
      اگر قدمت قوم فارس در ایران به هزاران سال می رسد پس چرا پدر شعر فارسی رودکی شاعر قرن چهارم هجری هزار سال قدمت داره اونم در تاجیکستان نه در ایران؟؟؟ تمدن باستان مال چین، مصر و یونان بود که دانشمندان بیشماری همچون فیثاغورس، ارسطو ، افلاطون، ارشمیدس ، سقراط ، بقراط و غیره را داشت که آثار باستانی اش در تمام قلمرو اش مانده است، بدون دانشمند، طبیب بزرگ ، مورخ ، معماران بزرگ و غیره نمی شود تمدن ساخت. میشه به دستور رضاخان در نزدیکی شیراز آثار باستانی مصنوعی ساخت ولی مولفه های یک تمدن خیلی زیاد است. اگر به فرض محال تخت جمشید و پاسارگادی از قبل وجود داشت پس چرا شاعرانی که در شیراز زندگی می کردند همچون حافظ و سعدی از وجود چنین کاخهایی در نزدیکی شان خبر نداشتند؟ یا فرودسی از وجود چنین پادشاهان باعظمتی خبر نداشته و بجای سراییدن و ثبت نامهای کوروش و داریوش در تاریخ، مجبور شده برای خلق اعتماد به نفس برای قوم فارس افسانه رستم و اسفندیار را خلق کرده بکند؟ چرا از کوروش و داریوش در شاهنامه نامی برده نشده است و چرا ایرانیان هزاران سال از تاریخ گذشته خودشان و پادشاهان خود خبر ندارند و یک دفعه در دانشگاه شیکاگو به سفارش رضاخان خبر از کشف یک کتاب تاریخ آن هم به زبان یونانی میدهند؟ این چه تمدنی است که خودش مورخ ندارد و تاریخش را یونانیان باید برایش بنویسند؟
  • رامین IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 16
    معمولا رودها و کوه ها و مکانهای طبیعی از سمت مردم منطقه و همجوار اسم گذاری میشوند... مگر اینکه آن مکان طبیعی توسط فرد دیگری کشف شده باشد.... برای نمونه این آراز(ارس) و یا کوه ساولان(سبلان) کلا مردم همجوار بهش آراز و ساولان میگن حالا شما چه اصراری دارین بهش اسامی من دراوردی ارس و سبلان رو بدین؟ خوب همون اسمی که مردم منطقه میگن رو بگین و قضیه تموم بشه.... جالبه تو کتاب جغرافیا به نیوزلند( new zealand ) "زلاند نو" اطلاق شده اخه یکی نیست بگه مرد حسابی اسم جغرافیا و مکان رو ترجمه نمیکنن هرچی هستش مینوسین... اینطوری باشه باید به نیویورک باید "یورک نو" بگیم!!!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 10
      به علت کم سوادی و تفاوت لهجه مهاجران نام ارس و سبلان را آراز و ساوالان تلفظ کردند، قرار نیست بخاطر تلفظ با لهجه یک نام را خراب کنیم
    • AE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 6
      رامین: اولا در رابطه با زلاند نو، در اکثر زبان های دنیا از واژه "نو" یا "جدید" مخصوص اون زبان استفاده شده، مثلا در آلمانی به آن "نوی زیلاند" گفته میشه که واژه "نوی" به آلمانی معنی "نو" میده (اکثر زبان ها از واژه "نیو زیلاند" استفاده نمیکنن، بلکه "نیو" رو به "نو" در زبان مخصوصشون ترجمه می کنن (در فرانسوی "نوول زلاند" می گویند که "نوول" به فرانسوی یعنی "نو")). برعکس نیویورک، که در اکثر زبان ها از واژه "نیویورک" استفاده شده. پس لطفا برید سر یکی دیگه رو کلاه بگذارید و مثال نقض نزنید. در رابطه با ارس و سبلان هم این دو واژه اصالتا ایرانیست. هزاران کتاب ملی در طول تاریخ ما نوشته شده که از واژگان ارس، و سبلان نام برده شده. (پانترکا به دلیل جهتگیری، و در راستای جعل تاریخی، از تقطیع استفاده می کنن، که به تنهایی به هیچ عنوان روش مورد تایید زبان شناسی نیست. (اراجیف پانترکارو هیچ دانشگاه معتبری قبول نداره)) اتفاقا دو واژه سبلان و ارس از همین ساکنین ایرانی نژاد کرانه ارس شروع شده، که هزاران ساله ساکنان این مناطق هستن. پس هیچ تضادی با تاریخ و مردم بومی این منطقه ایرانی نداره. برای نام گذاری مناطق، از نام تاریخی اون منطقه که در سطح ملی، توسط ملت عامه و فرهیختگان (فاقد جهتگیری انحرافی) کاربرد داشته استفاده می کنن، نه اینکه خواسته چنتا تجزیه طلب رو اعمال کنن. آذربایجان و اران همیشه ایرانی بوده، تا ابد هم خواهد بود.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      13 2
      الان اسم من حمید هستش و یک اسم عربی باید بهم بگن ستایش شده؟ راست میگه این مرد هم بخدا به پولند میگیم لهستان به ندرلند میگیم هلند هیند میگیم هند به اینگلند میگیم انگلستان. آلمان رو از کجا اوردین واقعا برای چی؟ خب وقتی کل مردمی که اطراف اون زندگی می‌کنند اسم رو آراز گذاشتن و بهش میگن آرازشما چه اصراری داری بگی ارس؟ الان اسم من یعنی حمید هست و خودمم قبول دارم که اسمم حمیده شما باید بیاید به پدر و مادر بنده بگید ستایش شده درسته حمید نیست؟ الله‌اکبر هااااااااا
    • جهودشناس IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      7 11
      حرف تو درمورد نیوزیلند درست است ولی نه در مورد این مکان. چونکه تورچ زبانها ساکنان بومی اون مکان نیستند. زبان تورچی موغولی از آسیای مرکزی به سرتاسر جهان رفته بنابراین واژه‌های آذربادگان - سبلان و ارس و اروند و اینها نباید فراموش بشه. تو هم برگرد به آسیای مرکزی به کوه‌های آلتای به خاستگاه زبانهای آلتایی
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 6
      داداش اسم بغداد هم فارسیه نمیدونی بدون . میگن اطلاعات ترکیه 200میلیون دلار برا نفوذ درایران و فضای مجازی گرفته شما که درجریانی راسته ؟؟؟،
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 8
      معمولا نامگذاری از سوی بومیان است نه مهاجران دشت اورخون
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      مگه نمیگن اینها احمق تر از انند که به فکرت برسه گزارشگر بازی بارسا میگفت نو کمپ
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      در مورد مادرید پایتخت اسپانیا چه نظری دارید؟ احتمالا" اونجا با عرض معذرت محل ..... قوم ماد بوده است در زمان حکمرانی کوروش
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      اون new camp نیست nou camp هست عزیز که خیلی ها به اشتباه نیو کمپ میگن
    • احمد IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      3 2
      به ۱۷:۲۸ آره دقیقا بومیان هستند که نام محلها رو انتخاب میکنند ولی همون افرادی که دامنه گسترش تمدنیشون از بین النهرین تا دشت اورخون توسعه یافته بومیان این منطقه هستند نه هندی تباران متوهم بالیووودی
    • AE ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      خوبه به زبان ترکی آذربایجانی هم "یئنی زلاند" به کار میره که معنی زلاندنو (جدید) میده. امان از دست این پانترکا و این ضد اطلاعات. بومی این مناطق ما هستیم احمد جون، که از اول همین جا بودیم، همه با هم ملت و هویت ایرانی رو ساختیم، براش جنگیدیم، فرهنگ و تمدنش رو از اول ساختیم و ادامه .دادیم، ایران رو وطنمون کردیم، ایرانی رو ناموسمون دونستیم، برا ایرانمون عرق ریختیم، تو غم و شادی هاش بودیم و براش هزاران ساله شهید دادیم. برو صحرای گبی برا خودت یه کشور تاسیس کن تو توهمات خودت سیر کن. (ترک بودن سومری هارو کجا دلم بزارم)
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      احمد پانتورکه،رو دل نکنی! از این تمدن!!!!!!! چند تا نشونه بگو که دنیا بهت نخنده!! اوسکول دوزاری،تاریخ علمه،آزمایشگاه داره،آخه بیسواد بیشعور بیخرد یه چی بگو که خودت هم از حماقتت خنده ات نگیره!!اصلا میدونی تمدن به چی میگن!دکتر پروفسور زهتابی شما پانترکها،جاسوس استخبارات صدام بعثی بود! یه جوری میگه از اورخون تا کجا تمدن!!!! هر کی ندونه فکر میکنه اینا یه راست از بهشت عدن پراکنده شدن کل دنیا رو کنترات گرفتن ساخت و ساز کردن! بدبخت آویزون بومیان منطقه آریایی ها بودن ۱۱ هزار سال پیش،علم اینو اثبات کرد،تو کورفهم هستی دلیل نمیشه همه دنیا هم مثه تو باشه...دو تا کتیبه اوغوز آبادی نشون بده به محافل علمی دنیا!! پاشو فقط که انقدر ...خوردی سر دلت مونده الانه که رو دل کنی....فکر میکنن میشه تاریخ تراشی کرد و جعل کرد...
  • بابک آزری TR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 24
    برادر بخوره بهتر از اینه که استعمارگر بخوره !
    • مینا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      8 8
      دقیقا.... نهایتش میبردن وسط کویر یزد و اصفهان هندونه میکاشتن دیگه
    • AE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      9 8
      در ایرانی بودن هم میهنان آذری و ارانی شکی نیست ... ولی باتوجه به اینکه اینقدر پانترکا متوهمن که ترکی حرف زدن رو دال بر ترک نژادی می دونن: استعمارگر اون کسیه که از صحرای گبی مغولستان پاشده اومده کشور ما ایرانیان رو استعمار کرده. برید بیرون از کشورمون تا استعمار تموم شه.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      12 7
      ۰۹:۴۳ خب منافق و کفار دقیقن شما ها هستید در همین جا دم از اسلام میزنید و حالا می گوید بزارید دیکتاتور اردوغان اب روی بقیه بیبیندد بقیه مسلمون نیستن شما اگر بتونید جلوی راه تنفس مردمم می گیرید اب که چیزی نیست هزاران جنایت می کنید
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 19
    ارس نام قرآنی این رودخانه هست (اصحاب الرّس یا اصحاب رود ارس) -تفسیر آیات مربوط به اصحاب رود ارس را امیرالمومنین علی(ع) در جامع‌البیان، مج‌ 11، ج‌ 19، ص‌ 20‌ـ‌21؛ عیون اخبارالرضا علیه‌السلام، ج ‌1، ص‌ 418‌ـ‌426؛ بحارالانوار، ج‌ 14، ص‌ 148‌ـ‌158.- به شکل کامل بیان فرموده اند..... ما اسم کهن و قرآنی این رودخانه را نمیگذاریم به جایش به آن آراز بگوییم
    • کلیم IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      19 1
      عاشق منطقت شدم.... یعنی تو از اصحاب الرس آیه شریفه قرآن به این نتیجه رسیدی که این رود همون ارس هستش؟ یعنی در حقیقت طبق همون آیه مردم این منطقه برده داری میکردند و درخت پرستش میکردند و زنانشان مساحقه میکرده !!! اصحاب الرس در یمن بودن جناب حتی بخاطر انداختن پیابرشان در چاه خداوند بلای اسمانی براشون نازل کرد..... هر گردی گردو نمیشه الکی از خودتون برای تاریخ سازی آیه قران رو تفسیر نکنید
  • رامین IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    16 11
    معمولا رودها و کوه ها و مکانهای طبیعی از سمت مردم منطقه و همجوار اسم گذاری میشوند... مگر اینکه آن مکان طبیعی توسط فرد دیگری کشف شده باشد.... برای نمونه این آراز(ارس) و یا کوه ساولان(سبلان) کلا مردم همجوار بهش آراز و ساولان میگن حالا شما چه اصراری دارین بهش اسامی من دراوردی ارس و سبلان رو بدین؟ خوب همون اسمی که مردم منطقه میگن رو بگین و قضیه تموم بشه.... جالبه تو کتاب جغرافیا به نیوزلند( new zealand ) "زلاند نو" اطلاق شده اخه یکی نیست بگه مرد حسابی اسم جغرافیا و مکان رو ترجمه نمیکنن هرچی هستش مینوسین... اینطوری باشه باید به نیویورک باید "یورک نو" بگیم!!!
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      روند ترکی شدن زبان مردم همجوار فقط چند قرنه ولی اسناد کهن تاریخی نامهای بومی رو که خود بومیان گذاشتن ثابت میکنه،ارس و سبلان.
  • رامین IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    16 15
    معمولا رودها و کوه ها و مکانهای طبیعی از سمت مردم منطقه و همجوار اسم گذاری میشوند... مگر اینکه آن مکان طبیعی توسط فرد دیگری کشف شده باشد.... برای نمونه این آراز(ارس) و یا کوه ساولان(سبلان) کلا مردم همجوار بهش آراز و ساولان میگن حالا شما چه اصراری دارین بهش اسامی من دراوردی ارس و سبلان رو بدین؟ خوب همون اسمی که مردم منطقه میگن رو بگین و قضیه تموم بشه.... جالبه تو کتاب جغرافیا به نیوزلند( new zealand ) "زلاند نو" اطلاق شده اخه یکی نیست بگه مرد حسابی اسم جغرافیا و مکان رو ترجمه نمیکنن هرچی هستش مینوسین... اینطوری باشه باید به نیویورک باید "یورک نو" بگیم!!!
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 10
      معمولا نامگذاری از سوی بومیان است نه مهاجران دشت اورخون
  • احمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 12
    دیگه ارسی برا ایران نمی مونه از اونجای که ایران دریایه خزر و تقدیم ارمنستان و آذربیجان و تاجیکستان داد ترکیه فهمید که یه مشت مسعولان دوزد بی لیاقت و نثل قوم قاجار هستند که ترکیه هم برا ارس دندان تیز کرده و ارس و از ایران خواهد گرفت و یک عمر برق مجانی ازش میگیره برا کشاورزی برا ماهی گیری و هزاران شغل از تاسیس سد ترکیه رویه ارس برا تبدیل میشه
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      10 9
      ایران خودش روی رود ارس دو تا سد بزرگ ارس و خداآفرین را احداث کرده علاوه بر اینکه دهها سد کوچک و بزرگ دیگر بر روی رودخانه هایی که به رود ارس می ریزند احداث نمونه، از جمله سدهای ستارخان اهر ، یامچی اردبیل ، سبلان مشکین شهر ، ارسباران کلیبر ، عمارت گرمی و .... ما خودمان بی رحمتر از بیگانگان تیشه به ریشه خودمان می زنیم
    • ناشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 3
      ایران سه تا سد بزرگ رو این رود زده بعد از ترکیه شاکی هستش!
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      7 0
      جیگر نابغه تاجیکستان و ارمنستان هیچ دسترسی به دریای خزر ندارن ....از اینها که گفتی فقط آذربایجان از خزر ساحل داره ....حالا دقیقا منظورت از این حرفا چیه .....
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 1
      معلومه ایرانی نیستی. توی همین چند خط 7-8 غلط املایی دارد. کدام ایرانی نسل را نثل می نویسد؟
  • مهراد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 16
    تا دیروز دست ارامنه مسلمون کش بود اشکالی نداشت و اظهار نطری نداشتین الان که عین جنگ حهانی اول که لشگر عثمانی برای نجات مسلمانان از دست قوای ارمنی وارد میدان شده صداتون در اومده....
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      نکبت السلطنه،عثمونی اومد برای نجات ما؟مثه سگ دروغ میگی برای اینکه بگی گرگ توله هستی؟خود گرگعثمونی اومد مردم ما رو کشت...حیف از سگ که به تو و امثال تو بگن.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 3
    چرا موقعی که ارمنستان آب ارس رو با فاضلاب آلوده میکرد و بسیاری از اهالی اطراف ارس مبتلا به سرطان شدن حرفی نمیزدید، حالا دوستدار ارس شدید؟ حالا ارسو آرازو ول کنید دریاچه ارومیه رو بچسبید که داره خشک میشه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 2
    از بین رفتن بستر زیست محیطی و ماهی های خلیج مهمتر است یا پارس و عرب خواندن آن. کدام یک؟
    • خلیج تا ابد فارس IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 2
      به مغول چه مربوط؟
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      تاریخ بخوان تا ببینی ارَبایَه استانی از هخامنشیان بود،و پیش از آن و پس از آن عرب بخ قبایل کوچگرد میگفتند و اسناد غیر ایرانی آنها را نیمه متمرکز میدانستند و نام مستقل با مکان جغرافیایی مرتبط نداشتند،از دوره هخامنشیان نام عرب رسمیت یافت،با تاریخ نمیتونی سرشاخ بشی و جعل کنی جناب پانترک بیسواد،خیلی پیش از عرب نامیدن این مناطق،نام پرسیا یا پرشیا که همان پارس هست بر این مکان بود .
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 1
    دیگه ارسی برا ایران نمی مونه از اونجای که ایران دریایه خزر و تقدیم ارمنستان و آذربیجان و تاجیکستان داد ترکیه فهمید که.../// احمد جان یه نگاهی رو نقشه بنداز ببین تاجیکستان کجاس. تاجیکستان بالای افغانستانه و مثل افغانستان به هیچ دریایی (از جمله دریاچه خزر) راه نداره و محصور در خشکیه. خدا به ما مخ داده تا هر مزدور احمقی هر چرندی تو ماهواره گفت باور نکنیم. از این مخ خداداد استفاده کنیم. مبادا اونو آکبند و دست نخورده ببریم اون دنبا!
  • مینا IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 7
    الان چون برای کوبیدن ترکیه و اردوغان هستش میگین اردوغان به ترکها! رحم نمیکند وگرنه میگفتین به اذریها رحم نمیکند... لابد فردا هم میگین شما ترک نیستین اذری هستین بالاخره تکلیف مارو مشخص کنید ترکیه اب رو به روی ترک ها بسته یا اذریها؟
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 5
      ۱۳:۱۷ منظورش را چطور اشکار تر از این بیان کند تا امثال شما پان گرگ های میت ترکیه که ادعای داشتن هوش بالا و بهترین بودن رو می کنید بفهمید این طعنه به امثال شما بوده که مرز های خیانت رو در نوردیدید البته بیشترشما ها سایبری ها تابعیت ایران ندارید ولی با اون عده نادون وطن فروش هستش
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 7
    ترکیه هیچ برنامه ای ساخت سد بر رود اراز ندارد .حالا دنبال چی هستید تفکرات ضد ترکی وضد اذربایجانی تابلو هست ..فقط ایران نیست بیشترین مسیر اب اراز از جمهوری اذربایجان عبور می کند .....اما .پسماند های نیروگاه اتمی ارمنستان .به اراز ریخته می شود .چرا این موضوع را جایی نگفتید ...خدا بهتون .انصاف بدهد دشمنی با ملت اذربایحان .نون شب تون شده
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 4
    نوکرای اردوغان براشون مهم نیست. مهم اینه تورک باشه تورک ترک نه تورک
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 0
    اگه تو دیکشنری بزنید آرش بعد بزنید رو بلندگو که بخونه میگه آراز
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 3
      تو که دیگه آخر بیسوادی بیشعوری بی خردی هستی،برای هرکدامش قرص مخصوص بگیر از روانپزشک بخور.درمان نمیکنه ولی تا آخر عمر به زندکی نکبتی توام با حماقت ادامه خواهی داد،فقط عوارض جانبی مثه کهیر داره!
  • سعید RO ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 6
    مال ترکیه باشه بهتر هست تا بیاد سرمایه ای باشه برای آبادی کویر های بی اب و علف ایران.نوش جان ترکیه باشد چون میدانیم که روزی سرمایه ای میشود برای ترکهای جهان
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 4
      سخت ترین مرحله آزادی بردگان این است که توجیه شوند شما نباید برده باشید و سخت ترین کار برای اگاهی خودفروشان این است که به انها بفهمانی نباید خودت را بفروشی
    • احمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 0
      به ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ منم دقیقا حرف شمارو میزنم آخه چطو ممکنه ملتی حق نداشته باشه به زبان مادریش حرف بزنه سرمایه و معادنش به نفع اقلیتی مهاجر غارت بشه اقتصادش داغون بشه و شهرهاش ویران و حتی به اسم بچه اش هم رحم نکنن و حتی اسم شهرهاشم عوض کنند ولی باز بگه هموطن !!!! بیدار کردن این ادما واقعا سخته
    • از شهرستان سراب IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 2
      خواستی به زبون مادریت حرف بزنی برگرد شرق چین و اطراف مغولستان،اینجا توهمات اردوغان خریداری نداره،خودترک پندار نفهم،فکر میکنی میتونی به خیال خودت اراجیف سر هم کنی و بگی اینجا ریشه داری؟! از کی تا به حال مهاجم اینجا حق آب و گل پیدا کرده؟ دنیا به جعلیات پانترکیسم میخنده،از بس تاریخ جعل میکنه تو کی باشی اینجا بخوای باید نباید کنی،تاریخ قصه های صد من یه غاز فرقه ضاله پانترکیسم نیست که فکر کنی سر دنیا شیره بمالی که ما هم هستیم!! از نوک پا تا فرق سرت دزدی و عاریه ای و جعل و دروغ و تحریف،خودت حالت اگه بهم نمیخوره اما دنیا اندازه دو مثقال هم پشیزی برای شما قائل نیست...عمر تو اندازه پهنی هست که بریتانیا بار عثمونی کرد حالا میخوای تاریخ ایران رو جعل کنی؟به قول مینورسکی پانترکیسم میخواد تاریخ کل بشریت رو ببلعه تا بگه گرگ هستم!! تو اگه تمدن سرت میشد که بهت نمیگفتن...بیدار کردن وحوشی مثه شما ممکن نیست چون نفهمی توی خون شماست.ما شما ها رو آدم حساب نمیکنیم چون حمق و جهل پانترکها اندازه نداره.مصداق بارز یاسین خواندن زیر گوش خر.
  • ف GB ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 5
    نظر پانترکها قابل قبول نیست...آذربایجان و ترکیه دشمن ایران هستند در ظاهر دوست..
  • علی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 2
    کار خوبی میکنه
  • احد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 2
    ای کاش این نوید عقده ای بجای سد سازی ترکیه اشاره هم میکرد به ورود پساپ نیروگاه اتمی ارمنستان که رود آراز را سمی و غیر استفاده کردهاست
  • به بهزاد پانترک IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    خوبه اعتراف میکنی که مغولی. کی ژاپن. رو. گرفتن مغولا. نبرد کامیکازه. که جرتون دادن و اینم بگم ترکیه در فحشا سومه تو جهان. اول تایلند بعد بنگلادش و در آخر تورکیه دخترای یونانی ترک پندار خب همچنین زیبا رو هم هستن. میخوای مورد تعرض قرار نگرین البته نمیگرین. پول میگرین بعد....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس