فیصل مقداد: ترکیه باید فورا به اشغالگری در سوریه پایان دهد/ تاکید بر لزوم لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد غربی‌ها همانطور که در تحمیل اراده خود بر دمشق از طریق تروریسم و اقدامات نظامی و دخالت مستقیم شکست خوردند، قطعا در عرصه سیاسی هم ناکام خواهند ماند.

به گزارش مشرق، «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سوالات، درباره فشارهای غرب بر این کشور اظهار داشت: «دولت‌های غربی از طریق مداخله نظامی مستقیم و همچنین حمایت از تروریسم، در سوریه به توطئه دست زدند؛ اما در دستیابی به اهداف خود ناکام بودند. آن‌ها امروز از طریق فشارهای سیاسی می‌خواهند آنچه را که نتوانستند از طریق دخالت مستقیم نظامی و حمایت از تروریسم به دست آورند، محقق کنند.»

وی با تاکید بر این‌که غرب نتوانست دمشق را با فشار نظامی تسلیم کند، افزود: «غرب از طریق حمایت از تروریسم، اقدام مستقیم نظامی و اشغال بخشی از خاک سوریه و هم‌چنین حملات مستقیم تلاش کرد دمشق را تسلیم خواسته‌های خود کند، اما در این مسیر و تحمیل اراده خود شکست خورد. اکنون غرب تلاش می‌کند همان مسیر را در عرصه سیاسی دنبال کند و مانع هرگونه پیشرفت سیاسی شود؛ ما کشورهای غربی را مسئول توقف حل سیاسی پرونده سوریه از طریق اقدامات خصمانه علیه دمشق می‌دانیم.»

المقداد، در ادامه حضور نظامی ترکیه در کشورش را محکوم کرد و گفت: «به اقدامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و نظامیان وابسته به وی در شمال غرب سوریه و تجاوزات مستقیم به خاک جمهوری عربی سوریه دقت کنید. شما حجم حمایت آنکارا از تروریسم علیه سوریه و اشغال بخش‌هایی از خاک جمهوری عربی سوریه، و حتی ممانعت از حق مسلم ملت سوریه در دسترسی به آب‌ (رود فرات) را مشاهده می‌کنید که این اقدامات مانعی در برابر تلاش‌ها برای حل بحران سوریه است.»

وی درباره حضور اشغالگران آمریکایی در سوریه خاطر نشان کرد «ایالات متحده از گروه‌های تروریستی مسلح و شبه‌نظامیان مختلفی در شمال شرق سوریه حمایت می‌کند تا به دمشق فشار بیاورد. ما دستاوردها و پیروزی‌های بزرگی در مبارزه تروریسم به دست آورده‌ایم و واشنگتن می‌خواهد مانع بهره‌برداری دمشق از این موفقیت بزرگ شود.»

المقداد با تأکید بر این‌که عمیقا اعتقاد دارد سرتاسر خاک سوریه آزاد خواهد شد و هیچ اشغالگری در این کشور باقی نمی‌ماند، اظهار داشت: «رئیس جمهور، مسئولین عالی و حتی کودکان در سوریه ذره‌ای تردید ندارند که بالاخره سرتاسر خاک سوریه آزاد خواهد شد. من به شما تأکید می‌کنم حتی یک وجب از خاک سوریه تحت اشغال دشمنان باقی نمی‌ماند و همه آنها به آغوش دولت بازخواهد گشت (دولت سوریه بر تمام نقاط کشور حاکم خواهد شد). بدون تردید در آینده شاهد این واقعیت خواهیم بود.»

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه با اشاره به تلاش برخی کشورهای عربی برای احیای روابط دیپلماتیک خود با دمشق افزود: «ما از احیای روابط حسنه در سطح جهان عرب استقبال می‌کنیم، زیرا آرزوی ما همکاری و روابط نزدیک میان تمام کشورهای عربی است. ما از همه دولت‌های عربی می‌خواهیم اختلافات خود را کنار گذاشته و روابط سیاسی را از سر بگیرند.»

المقداد در پایان گفتگوی اظهار داشت: «از رهبران تمام کشورهای عربی می‌خواهم از تمام ظرفیت‌های عربی و بین المللی خود برای استیفای حقوق غصب شده امت عربی استفاده کنند. این امر در درجه اول به نفع جهان عرب و در درجه بعد به نفع تمام منطقه است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس