کد خبر 1303956
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
گروسی نمایه

وزیر امور خارجه در نخستین دیدارش با گروسی بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس انرژی اتمی تأکید کرد و گفت که ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان جدی است.

به گزارش مشرق، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) دوم آذر ماه برای دومین بار ظرف حدود دو ماه و نیم گذشته میزبان «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل سازمان انرژی اتمی بود.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

گروسی که دوشنبه شب با استقبال «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و در رأس هیأتی وارد تهران شد، پیش از ظهر سه‌شنبه در محل سازمان انرژی اتمی با اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید، گروسی و اسلامی به میان خبرنگاران آمدند و توضیحات کوتاهی درباره دیدارشان دادند و رفتند.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است، گفت: گروسی چندین بار گفت که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

وی افزود: نکته حائز اهمیتی که برای ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح است این است که مسائل فیمابین ایران و آژانس فنی است و آژانس مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه آمیزی که دشمنان ایران در مسیر پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند را مدنظر ندارد و از آن تاثیر نخواهد پذیرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این نشست بیان کرد: چند ماه پیش در سفرم به ایران با آقای اسلامی توافق کردیم که چند ماه دیگر برای ادامه کار مشترکمان درباره شفاف سازی و همچنین تداوم و تعمیق گفت‌وگوها با دولت جدید ایران دوباره بازگردم.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

وی گفت‌وگویش با رئیس سازمان انرژی اتمی را فشرده خواند و گفت: دنبال این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه گیری مثبتی برسیم.

* دیدار با امیرعبداللهیان برای نخستین بار/ وزیر خارجه به گروسی چه گفت و چه شنید

مدیرکل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل بعدازظهر سه‌شنبه هم در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور یافت تا برای نخستین بار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. دیداری که گروسی از سفر قبلی‌اش در شهریور ماه تاکنون بارها خواستار آن شده بود و در نشست دیروز با اسلامی هم گفت: افتخار دارم که تا چند ساعت دیگر هم با وزیر امور خارجه ایران دیدار کنم.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

در این دیدار بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی و همچنین رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

امیرعبداللهیان در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقتنامه‌ پادمان‌ تاکید و ابراز امیدواری کرد در سفر مدیرکل آژانس اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت شود. 

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

وزیر امور خارجه همچنین بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس و ضرورت بی اعتنایی به فشارهای سیاسی خارجی تاکید کرد.

*آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران

مدیرکل آژانس نیز ضمن تأکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس، سفر خود را نشانه‌ای از اراده برای گفت‌وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و از آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

* گروسی: مذاکراتم سازنده بود

گروسی همچنین در گفت‌وگویی با پرس‌.تی.وی درباره علت سفرش به تهران گفت که رابطه ایران و آژانس دائمی و با روندی مستمر است. در ماه سپتامبر که به ایران آمده بودم، توافق کردیم که جدا از یکسری مسائل فنی که در مورد آنها مذاکره کردیم به زودی نشست‌هایی در سطح سیاسی به منظور تسهیل روابط و صحبت در خصوص شماری از مسائل بین آژانس و ایران داشته باشیم.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

گروسی اضافه کرد: از زمانی که دولت جدید روی کار آمد من فرصت دیدار با مقامات جدید به ویژه وزیر امور خارجه را نداشتم، بنابراین در آن زمان در این خصوص توافق شد و از همین رو مذاکرات و گفت‌وگوهای طولانی را در پیش خواهیم داشت.

مدیرکل آژانس درباره روند مذاکرات در تهران اظهار داشت: بسیار سازنده بود. شماری از موارد مهم در سطح فنی هستند که باید در مورد آنها صحبت کنیم و در حال پرداختن به آنها هستیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه اول آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ابراز امیدواری کرده بود که سفر گروسی سازنده باشد.

گروسی قبل از سفر به تهران در توئیتی نوشته بود: به تهران سفر می‌کنم تا با مقامات ایرانی دیدار کنم و به سؤالات مهم در ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال ثمربخش و مشارکتی گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری را در این کشور از سر بگیرد.

سفر گروسی به تهران در حالی انجام شد که از امروز (چهارشنبه) سوم آذر ماه قرار است نشست شورای حکام آژانس به مدت سه روز برگزار شود. نشست خبری گروسی هم که قرار بود دیروز برگزار شود به امروز موکول شده است و البته باید دید که در این نشست خبری گروسی چه روایتی از دیدارهایش در تهران به رسانه‌ها ارائه خواهد داد.

پایگاه خبری آکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که بعید است شورای حکام آژانس در جلسه آذرماه خود قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند. این پایگاه خبری گزارش داده بود انگلیس فعالانه آمریکا، فرانسه، و آلمان را برای انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار قرار داده، اما با توجه به اقدام ایران در اعلام بازگشت به مذاکرات وین، بعید است چنین اقدامی اتفاق بیفتد.

سفر گروسی به تهران در حالی انجام شد که دوشنبه هفته آینده هشتم آذرماه شهر وین میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) است. مذاکراتی که قرار است برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شود و تمرکز آن بر لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکاست و آنگونه که بارها حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده ایران به دنبال یک توافق خوب است.

در تهران به «رافائل گروسی» چه گفته شد؟

وزیر امور خارجه ایران دیروز هم در گفت‌وگویی تلفنی با همتای سوئیسی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب و فوری آماده و جدی است، اما به رفتار آمریکا بی‌اعتماد است. وی رفتار متناقض آمریکا را یکی از موانع اصلی در مذاکرات برشمرد.

۲۱ شهریور ماه سالجاری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین سفرش در دولت سیزدهم با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در تهران ملاقات کرد و پس از آن اسلامی در نشستی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که گروسی قرار است دوباره به تهران بازگردد. اسلامی هم در سفری که برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس به وین داشت، با گروسی در مقر آژانس دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر دیروز گروسی چهارمین سفر وی بعد از تصدی این سمت است. او دو بار در دولت دوازدهم به تهران سفر کرد و دو بار هم در دولت سیزدهم. در دولت دوازدهم در اولین سفرش در شهریور ۱۳۹۹ با علی‌اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه و حسن روحانی دیدار کرد و در سفر دومش که اسفند ماه ۱۳۹۹ انجام شد فقط با صالحی و ظریف ملاقات کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 7
    خدارو شکر دیگه مجلس نشینان هر روز بیانیه نمیدن اگه قانون اقدام راهبردی اجرا نشه ما چنین میکنیم و چنان.. همه میدونن که هیچوقت آمریکا تمام تحریم ها رو یکباره لغو نخواهد کرد، به ایران ضمانت هم نخواهد داد و موافق راستی آزمایی توسط ایران هم نخواهد بود.. ببینیم مخالفان برجام اینبار چکار خواهند کرد
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 1
      همینکه جناب عبداللهیان نیشش تا پس کلش باز نيست و هی گل به خودی نمیزنه و آقای رئیسی هم هی نمیگه دیگه توافق انجام شده همه چی حله و..... و اینکه تیم جدید داره کارشو درست انجام میده، به نظر من نیازی هم به تذکر مجلس نیست، خودشون کارشونو بلدن!!!!
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 0
      گروسی عامل ...است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس